Backup-lösningar?

mrmozart

Backup-lösningar?

Inlägg av mrmozart »

Hej!
Jag tänkte ge mig på en Ubuntu-installation igen. Tidigare har jag installerat utan problem, men när jag försökt sätta upp servrar av alla dess slag har man varit tvungen att leta inofficiella how-tos på nätet vilka varje gång fått min installation att "krascha"...

Finns det något bra och smidigt sätt att ta en systembackup på? Så när jag lyckats förstöra min installation kan jag enkelt gå tillbaka till den jag körde igår :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Backup-lösningar?

Inlägg av ThinLizzy »

jag använder partimage som finns i universe-förrådet.

boota med live cd'n, aktivera universe-förrådet och installera partimage.
mrmozart

Inlägg av mrmozart »

Jag kollade upp partimage på wikipedia och ser att man med det kan spara undan partitioner till disk images, vilka jag antar att jag sedan kan återställa smidigt.

Vad är en partition i Ubuntu? Från Windows-världen förstår jag vad det är, men i Ubuntu fungerar väl inte partitioner på samma sätt? Eller skapar man en partition som man sedan lägger /usr etc på? Måste jag isåfall tänka på detta när jag installerar Ubuntu? Troligtvis kommer jag att ha en dator med 2x500GB att köra på och jag vill ju inte ha en disk image på 500GB.
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

Vi håller på att bygga små "arkadmaskiner" i skolan och där använde vi oss av 'dd' för att skapa exakta kopior av en viss disk, fungerade hur bra som helst för oss, det kanske är värt att kolla upp? Programmet finns ju installerat redan från start ;)
BildAre you shpongled? Bild
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

windows kör ju som bekant med halva c-dur skalan i partitionsnamnen, medan linux kallar de för sda och hda.
om en disk delas upp i flera partitioner blir namnen: sda1, sda2, hda1, hda2 etc...
sda är sata-diskar och hda är ide-diskar.
partitioneringen sköts automatiskt vid installation, men du kan själv också skapa dina partitioner med gparted innan och peka på dessa vid installation.
ex. så är det praktiskt att ha sin home-katalog på en egen partition och övriga systemet på en annan.

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/215
Senast redigerad av 1 ThinLizzy, redigerad totalt 5 gånger.
mrmozart

Inlägg av mrmozart »

Tack för era svar! Jag ska läsa mer om de lösningar ni föreslagit.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"