Virtuell webserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
BrigTSD

Virtuell webserver

Inlägg av BrigTSD »

Är det möjligt att upprätta en virtuell webserver i Windows XP med Ubuntu JeOS i virtualbox? Sitter och pillar med det nu, men gör inga större framsteg.

Om jag har förstått det rätt så fungerar värd-nätverkskortet som gateway för det virtuella nätverket och jag måste därför göra en port forward från mitt IP-nummer på port 80 till det virtuella nätverkskortets IP-nummer på porten som NAT-förbindelsen mellan värden och den virtuella maskinen kommunicerar.

Hur åstadkommer jag detta mirakel?
mattiash

SV: Virtuell webserver

Inlägg av mattiash »

Kan inte virtualbox

Men därimot vmware.
Där kan du bara installera ubuntun och sätta att den virtuella ska dela nätverkort med hostmaskinen.
Sedan är det bara att ställa in ip och köra.( du behöver då ha två ip en till hosten och en till den viruella)

// matte
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jag får prova det istället. Tack för tipset.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Den funktionen verkar finnas i virtualbox också. Men hur ska man koppla det virtuella gränssnittet? Gör man ett internt nätverk i värddatorn med internetdelning eller kopplar man det virtuella kortet direkt mot routern?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Det du måste göra är att skapa ett virtuellt nätverkskort (VNIC) och sedan i XP skapa en brygga som består av VNIC och det fysiska kortet i datorn. Du måste vara administratör, inte vanlig användare, för att kunna utföra det.

1. Klicka på Inställningar för den virtuella maskinen och gå till Nätverk.
2. Där klickar du på ikonen ute till höger med ett plustecken på.
3. Ge gränssnittet ett namn som t ex tap1, tap2, vm1 eller vm2.
4. Nu ska du ha ska VirtualBox ha skapat det nya VNIC i värddatorn.
5. Gå till Nätverksanslutningar.
6. Där markerar du VNIC och det nätverkskort som datorn använder mot internet. Högerklicka i markeringen och välj "Brygga anslutning".
7. Nu dyker ikonen "Nätverksbrygga" upp. Högerklicka på den och välj Egenskaper.
8. Under fliken Allmänt markerar man alternativet "Internet Protocol(TCP/IP)" och klickar på Egenskaper.
9. Har man en statisk IP-adress för värddatorn anger man den här så att den även gäller för bryggan.
10. Klicka sedan OK för att stänga.
11. Det bör nu också finnas en ikon för "Inkommande anslutningar". Högerklicka på den.
12. Gå till fliken Nätverk, markera alternativet "Internet Protocol(TCP/IP)" och välj Egenskaper.
13. Ange här om anslutna datorer ska få IP-dynamsikt eller ange inom vilket interval de ska kunna få/tag sig adresser. Kanske är en statisk adress att föredra om man ska kunna ansluta utifrån.
14. Starta nu den virtuella maskinen och ge den då en statisk adress.

Jag tror det var allt. Har just fått det att funka själv, men är inte klar över alla detaljer.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Jag fastnar på punt 11. Värdgränssnittet är kopplat till en router och kan nå internet med både statiskt ip och dhcp. Men oavsett vad jag väljer i "Internet Protocol(TCP/IP)" så får jag inte upp någon ikon som heter "Inkommande anslutningar".
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det var konstigt! Jag gjorde det här först en gång och då kom "Inkommande anslutningar" upp. Sedan tog jag bort bryggan för att något sket sig och när jag så gjorde om det hela, kom den upp igen. Och jag har för mig att jag inte fick det att funka helt för än jag kunde göra inställningar i den.

Det som verkar hända är att bryggan först inte får någon IP-adress och har man DHCP kanske inte det spelar någon roll. Men kör man en server som de andra datorerna i nätverket ska komma åt eller som någon på internet ska kunna ansluta till, då är det lämpligt att ge den en fast adress. Därför behöver man hitta den inställningen någonstans och ange en fast IP.
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

När jag bryggar värd-gränssnittet (192.168.1.2) med vm-gränssnittet (192.168.1.6) så förlorar jag förbindelsen med routern (192.168.1.1) och därmed även internetförbindelsen. Inte ens värden och vm-maskinen kan pinga varandra. Jag tror inte att jag begriper mig på det här med bryggning överhuvudtaget.

Kanske en viktig förutsättning om man vill få det här att fungera... :)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Kan inte säga att jag visste exakt varför jag gjorde saker. ;) Läste lite på nätet och i dokumentationen till XP och efter ett par försök funkade det :).

När jag öppnar Nätverksanslutningar har jag ställt in på visning i läget sammanfattning. Det jag ser då är följande:
* Inkommande: Inkommande anslutningar.
* Nätverksanslutningar eller höghastighetsanslutning till Internet: ett internt modem som heter 1394-anslutning.
* Nätverksbrygga: Nätverksbrygga, Anslutning till lokalt nätverk och 3 stycken TAP-adaptrar från VirtualBox.

Högerklickar jag på Nätverksbrygga under (eh...) Nätverksbrygga kan jag ange en IP-adress för bryggan. I ditt fall skulle det vara 192.168.1.2, tror jag.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"