Virtualbox, starta en riktig windoze installation
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Virtualbox, starta en riktig windoze installation
Jag har windows liggandes på en egen partion, dock är det jobbigt att behöva starta om datorn när man ska använda windows. Går det på nått sätt att göra så att man kan boota på min riktiga windoze installaton från virtualbox?
SV: Virtualbox, starta en riktig windoze installation
I manualen, tror det är kapitel 9, står det hur man skapar en virtuell disk som bara är en pekare till en befintlig fysisk disk/partition. Du kommer att få problem i windows eftersom du har olika hårdvara i din fysiska dator och virtualboxdatorn. Har för mig att man kan lösa detta med olika hårdvaruprofiler i windows. Beroende på windowslicens kan även det ställa till problem.
- Rasmus
Så det är inget du rekomenderar?trixon skrev: I manualen, tror det är kapitel 9, står det hur man skapar en virtuell disk som bara är en pekare till en befintlig fysisk disk/partition. Du kommer att få problem i windows eftersom du har olika hårdvara i din fysiska dator och virtualboxdatorn. Har för mig att man kan lösa detta med olika hårdvaruprofiler i windows. Beroende på windowslicens kan även det ställa till problem.

Nej, det sa jag inte.Så det är inget du rekomenderar?
- Rasmus
OK, men kan du läka en guide hur man skapar hårdvaruprofiler, eller är det ofarliga problem som kan dyka upp med olika hårdvara?trixon skrev: Nej, det sa jag inte.
Jag tror att du kan hitta/skapa hårdvaruprofiler i Kontrollpanelen/system. Sedan när du startr windows väljer du vilken d vi anväda, 1 för "riktiga", för virtualbox.
EDIT: NU SKALL JAG BYTABATTEI I ANNTBORDT
- Rasmus
Okej, tack för all hjälp.trixon skrev: Jag tror att du kan hitta/skapa hårdvaruprofiler i Kontrollpanelen/system. Sedan när du startr windows väljer du vilken d vi anväda, 1 för "riktiga", för virtualbox.
VirtualBox
Hejsan, jag undra lite om VirtualBox.
Jag kör dualboot redan så jag har xp och ubuntu 7.10. Men jag undrar om man kan kör xp från ubuntu via VirtualBox utan att installera om xp? Snälla svara. Tack för mig.
Jag kör dualboot redan så jag har xp och ubuntu 7.10. Men jag undrar om man kan kör xp från ubuntu via VirtualBox utan att installera om xp? Snälla svara. Tack för mig.
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Det finns en bra guide här om hur man använder sig av sin befintliga Windows-installation i Ubuntu. Har provat den själv, och det fungerade alldeles utmärkt 

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]