Fakturering, wlan, ericsson mobil bildöverföring usb och 3g kort....
Hej
I morgon är det den stora dagen, en polare hjälper mig att installera ubuntu på min bärbara. Har en del fnulingar bara...
Jag använder min ericssonlur som kamera och måste tanka över bilderna via usb. Är det någon som vet om /hur det funkar?
Jag har ett 3g kort från telenor som jag använder dagligen, någon med erfarenhet av detta?
Jag har idag spcs faktura för att (duh...) fakturera mina få och snåla kunder. Finns det något motsvarande system för linux eller i ubuntu?
Finns det hopp för mitt inbyggda wlan?
dessa fyra små problem har gjort att jag har varit ms trogen sedan 1997, men nu är det så att det kliar i fingrarna....
Tips och synpunkter emottages gärna!
Kalmeborg
I morgon är det den stora dagen, en polare hjälper mig att installera ubuntu på min bärbara. Har en del fnulingar bara...
Jag använder min ericssonlur som kamera och måste tanka över bilderna via usb. Är det någon som vet om /hur det funkar?
Jag har ett 3g kort från telenor som jag använder dagligen, någon med erfarenhet av detta?
Jag har idag spcs faktura för att (duh...) fakturera mina få och snåla kunder. Finns det något motsvarande system för linux eller i ubuntu?
Finns det hopp för mitt inbyggda wlan?
dessa fyra små problem har gjort att jag har varit ms trogen sedan 1997, men nu är det så att det kliar i fingrarna....
Tips och synpunkter emottages gärna!
Kalmeborg
1. Dyker den upp som "flyttbar media" ska det inte vara några problem. Annars blir det nog svårt.
2. Vad säger telenor om Linux?
4. Oh ja!
2. Vad säger telenor om Linux?
4. Oh ja!
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
ska kolla med telenor...
tack för tipset!
tack för tipset!
[quote="kalmeborg"]Jag har idag spcs faktura för att (duh...) fakturera mina få och snåla kunder. Finns det något motsvarande system för linux eller i ubuntu?[/quote]
Det borde inte vara helt omöjligt att köra SPCS Faktura i Wine, som är (eller inte är, beroende på vem man frågar) en windows-emulator. Egentligen är väl Wine ett abstraktionslager med Windows-APIerna och ingen egentlig emulator, men det finns många program från windowsvärlden som man kan köra genom det. Jag såg en diskussion på linuxportalen.se där någon körde så.
Det verkar dock vara snålt med svenska faktureringsprogram för Linux om man går på de få och korta eftersökningar jag gjort.
Det borde inte vara helt omöjligt att köra SPCS Faktura i Wine, som är (eller inte är, beroende på vem man frågar) en windows-emulator. Egentligen är väl Wine ett abstraktionslager med Windows-APIerna och ingen egentlig emulator, men det finns många program från windowsvärlden som man kan köra genom det. Jag såg en diskussion på linuxportalen.se där någon körde så.
Det verkar dock vara snålt med svenska faktureringsprogram för Linux om man går på de få och korta eftersökningar jag gjort.
- Martin Olsson
- Kontakt:
Jag har under många år skrivit mina fakturor i ett kalkylprogram med mallar jag gjort. Fungerar utmärkt och godkänt av revisorn (vi har AB).
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
** Ubuntu user #8998 **
[quote="kalmeborg"]Jag har ett 3g kort från telenor som jag använder dagligen, någon med erfarenhet av detta?[/quote]
Det finns lite sidor runt om på internet som kanske beskriver vad du vill. Jag antar då att det kortet du menar är ett PCMCIA (PC-card)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vodafone_M ... untu_Linux
Det finns lite sidor runt om på internet som kanske beskriver vad du vill. Jag antar då att det kortet du menar är ett PCMCIA (PC-card)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vodafone_M ... untu_Linux
Det är ju bra, om du ville lägga faktura mallen som gpl, i open office eller liknande.
För då finns det ju i alla fall ett program faktura program
Hälsningar Stefan
För då finns det ju i alla fall ett program faktura program
Hälsningar Stefan
Ja, det går nog, men jag tänkte nog något enkelt, färdigt system.
Tills man kan Gnu Cash osv.
Tills man kan Gnu Cash osv.
Vad för lur har du? Jag får upp min Sony Ericsson W810 som Två Usb Diskar på skrivbordet. Det funkar bra men ibland så kopierar jag in filer till telefonen som sen inte syns. Den funkar även med blåtand om du vill prova på det.
/Andy
/Andy
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
En del SE-telefoner (t.ex P9xx och m600i) verkar inte ha något standard-usbminnesgränssnitt...
Men det funkar i alla fall skapligt att föra över filer via bluetooth.
Intressant läsning om ubuntu och bluetooth
Men det funkar i alla fall skapligt att föra över filer via bluetooth.
Intressant läsning om ubuntu och bluetooth
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore