Distribution av Edgyskivor

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det har tidigare talats om detta i tråden Kommer Ubuntu Sverige distribuera skivor med Edgy Eft?.

När Edgy släpps kommer Ubuntu Sverige som en lokal användarförening (LoCo) enligt nuvarande planer att få 500 skivor från Canonical att förfoga över. ShipIt kommer fortsätta att skicka ut Dapperskivor kostnadsfritt men Edgyskivorna kommer endast att gå köpa av Canonical i större mängder och till en kostnad av cirka 15kr styck, förhoppningsvis inklusive frakt.

Vi behöver i första hand fundera på hur skivdistributionen (i storleksordningen 1500-2000/utgåva) kommer att lösas i Sverige. Och sedan vad vi vill göra med skivorna vi får.

[quote="LoCo-sändlistan"]From jane.hidden at canonical.com Mon Sep 11 12:16:03 2006
From: jane.hidden at canonical.com (Jane Silber)
Date: Mon, 11 Sep 2006 12:16:03 +0100
Subject: Plan for Edgy CDs
Message-ID: <45054573.4090608@canonical.com>

Hi folks -

I wanted to give an update on Canonical's current thinking about Edgy CDs.

Our current plan is to keep ShipIt open but to continue shipping Version
6.06 LTS CDs rather than Edgy CDs. The rationale for this is that we
want to focus the investment we make in ShipIt where it will have the
largest impact, and continuing to support the long term supported
release is more beneficial than sending free CDs for the latest, cutting
edge release.

We will still produce CDs for Edgy, but are looking to make them
available through other channels. Specifically,

- every approved LoCo team will receive a shipment of 500 CDs
("approved" means teams that have been approved by the Community Council)

- we would like to find a set of official distributors for the CDs.
These distributors will be required to pay for the CDs (to help cover
our production costs) and then can resell them. We are initially
targeting the low cost online sellers of Linux CDs and would like to get
at least one in every major geographic region. That way users without
the bandwidth to download the latest version can still get an "official"
CD for a few euros/dollars/pounds. *If you have suggestions of reliable
companies/sites that can do this in your region, please email Christina
Armstrong at christina.armstrong at canonical.com directly.* Please note
that these should be professional and reliable organisations that are
already in the fulfillment business (i.e,. that the have the
infrastructure to process and respond to thousands of orders per week-
this isn't something you want to take on in your spare time).

- We would also make the CDs available to anyone else who wants to
purchase them. Some details to be worked out, but the current thinking
is that we would make them available at the same price (probably
something like EUR 1.50/CD), there would be a minimum order size of
about 100, payment in advance.

Note that of course Ubuntu is still available for free - the new release
will still be available for free download, and the artwork will all
still be made available on DIYMarketing so that people can make their
own CDs. But this process will allow people to get the Canonical CDs
(which I'm told people want), faster than they currently can through
ShipIt, and at nominal cost. And note that 6.06 LTS CDs will still be
available for free from ShipIt.

As I said, there are still some details to be worked out, but I wanted
to share our current thinking with you. If you know a reliable company
that would like to distribute the CDs and has the existing
infrastructure to do so, please email christina.armstrong at canonical.com

Cheers,
Jane[/quote]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mina tankar om detta: Det kan finnas fördelar med att någon annan aktör, organisation eller företag, åtar sig uppgiften att distribuera Edgy-skivor. Det jag kommer att tänka på är att det är tidskrävande, och att det skulle kunna ligga i ett företags intresse att sälja dem till under inköpspris.

Jag ser dock positivt på om Ubuntu Sverige skulle åta sig detta av följande anledningar:
-En fungerande skivdistribution är avgörande för Ubuntus spridning i Sverige, och genom att distribuera själva vet vi att skivor alltid finns tillgängligt, till lågt pris och lättåtkomligt.
-Att de som vi distribuerar skivor till behöver gå in på webbsidan för att beställa ger oss fler besökare och bättre förutsättningar att växa som gemenskap. Vi har också möjlighet att skicka med information om Ubuntu Sverige med skivorna.

Skulle vi bestämma oss för att distribuera själva krävs att vi registrerar oss som en förening hos skatteverket (återkommer med mer info) och ett giro-konto (återkommer). Vi behöver sedan ha en beställningsida på webbplatsen, förslagsvis med ett mail-formulär, och jag ser gärna att vi skippar betalning i förskott eller uppföljning av betalning och istället litar på att de som beställer betalar in det skivorna kostar, eftersom detta inte kostar och innebär enkel administration, samt att vi kan skicka ut skivan samma dag eller dagen efter beställningen sker.

När ett flertal av de 500 skivorna gått åt behöver vi beställa fler i god tid, och vi kan då använda de pengar vi fått in om vi från början säljer skivorna till självkostnadspris räknat på inköpspris. Planerar vi bra så att ingen eller få skivor finns kvar när ny utgåva släpps, och canonical vill fortsätta med detta distributionsätt, kan vi köpa in 500 skivor utöver de vi får, som vi kan använda för evenemang, placera på bibliotek mm.

Blir det så här kommer jag försöka hitta någon i gemenskapen som vill åta sig detta. Hittar jag ingen, kan jag tänka mej det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

länk till föreningslathund <a class="postlink" href="http://www.kalmar.se/upload/fritid/f">h ... und%20.pdf
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bra!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hittar du nån? Annars som utbildad logistiker tror jag att jag har de krävda musklerna till uppgiften.

Ubuntus officiella shop http://www.cafepress.com/ubuntushop/ har en del krimskrams som också skulle kunna gå att sälja, eller? Denna shop finns i USA med all besvär med tullen det medför (läs: betala för tullen också).
Om ubuntu-se skulle få tillstånd av Canonical att sälja prylar med deras logo så skulle man kunna ta med de också. Plus boken/böcker?

Fast då trampar man på Canonicals tår...

EDIT: Givetvis man ska inte själv hålla på med kläder och tryck utan t.ex. http://polyshop.se/Default.asp kan göra det.
Okänd

Inlägg av Okänd »

petri0: Nämen trevligt! Jag ska kolla upp om förening och konto och sen tänker jag låta denna tråd ligga ett tag för att slutligen ta upp det på mötet.

Försöker ta reda på när skivor kommer och om alla kommer samtidigt men har ännu inte fått nått svar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)

Detta tror jag också på.

Kan någon med insikt, erfarenhet och tid ta hand om detta, så är jag för att vi försöker få igång något av detta. Bra petri0 !

Där bör också "våra" Ubuntustickers som jag tagit hem ligga. Det har inte varit någon efterfrågan sista månaden på dem hos mig. Kan det startas en webshop med reklam även för dem, så är det suveränt. Mina kvarvarande stickers överlåter jag gärna till inköpspriset.

Nu håller jag tummarna för att vi får igenom en "egen" webshop. :D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Broder Tuck: Jag tror dina Ubuntumärken behöver mer marknadsföring ;) Vi får fixa oss en wikisida för detta. Något du kan göra så länge är att posta i märkestråden så tråden hamnar på nya inlägg..

Har kollat upp om förening nu och det kan bli problem att räkna distribution med betalaning som allmännyttig verksamhet iom. att den kan tyckas konkurera med annan vinstdrivande verksamhet på annat håll.

Att instället finansiera skivutskick med donationer bör fungera och detta kan vi i sådana fall få ett skriftligt utlåtande av skatteverket på efter våra förutsättningar.

Det är helt klart att vi kommer att få 500 skivor från Canonical (däremot inte vilken uppsättning och när). Under tiden vi skickar ut dessa har vi tid att samla in pengar för att beställa fler. Räknar vi med att 1000 skivor per distribution går åt behöver vi få in 13000 kr (jag skojar inte). Det borde förutsätta att en stor del av de som får skivor själva donerar (vilket vi skickar med information om och skriver ut vid beställning), samt att skivor inte ställs ut fritt för alla att ta (om beställällande person inte donerat själv då)..

Konto med bankgiro kostar 200kr på Swedbank (fsb) där det funkar med Linux.

Vi kan inte köpa in fler skivor än vad vi har pengar till och det är därför ett riskfritt projekt.

Vi behöver så klart registrera förening vilket inte kostar något men kräver att vi har stadgar.

Några kommentarer på detta eller ytterligare idéer..?

Blir sen att ta upp detta på ett möte (öppet för alla).
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Det är helt klart att vi kommer att få 500 skivor från Canonical (däremot inte vilken uppsättning och när). Under tiden vi skickar ut dessa har vi tid att samla in pengar för att beställa fler. Räknar vi med att 1000 skivor per distribution går åt behöver vi få in 13000 kr (jag skojar inte). Det borde förutsätta att en stor del av de som får skivor själva donerar (vilket vi skickar med information om och skriver ut vid beställning), samt att skivor inte ställs ut fritt för alla att ta (om beställällande person inte donerat själv då)..[/quote]
Vet inte exakt hur du räknat men det låter rimligt med 13000:- om man räknar 1000 x porto 11:-, kuvert, A4 med installationsanvisning, kvitto.

Lägger till detta då jag såg att man var tvungen att köpa minst 100st á 1,5 EUR. Dagskursen på 1EUR är 9,25 SEK (17/10-06). Jag hoppas jag förstått detta fel och att ubuntu-se som LoCo får dessa skivor gratis skickade till sig. Annars är vi nog uppe i ca 26000:- i kostnader för att skicka ut 1000 st skivor. Jag förmodar att de första 500 st är gratis :D
[quote="LoCo-sändlistan"]- We would also make the CDs available to anyone else who wants to
purchase them. Some details to be worked out, but the current thinking
is that we would make them available at the same price (probably
something like EUR 1.50/CD), there would be a minimum order size of
about 100, payment in advance.[/quote]
Att hantera detta själv på fritiden kan bli rätt så kämpigt periodvis, när det i början kan komma in många beställningar.
[quote="LoCo-sändlistan"]Please note that these should be professional and reliable organisations that are
already in the fulfillment business (i.e,. that the have the
infrastructure to process and respond to thousands of orders per week-
this isn't something you want to take on in your spare time).[/quote]
Hemma har vi erfarenheten av att i perioder sälja mellan 20 - 100 produkter via Tradera. Allt säljs inte men ibland blir det mycket att hålla reda på gällande beställningar/betalningar och sedan packa och adressera sen posta dessa. Mycket kvällstid blir det. Ibland är kraven på snabba leveranser uppenbara... Vissa betalar bara minuter efter auktionen är avslutad. I vissa fall aldrig - Men så får de heller aldrig något.:P

[quote="sebastean "]Att instället finansiera skivutskick med donationer bör fungera och detta kan vi i sådana fall få ett skriftligt utlåtande av skatteverket på efter våra förutsättningar.[/quote]
Detta låter som den bästa lösningen om man vill hålla sig väl med skatteverket.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Första 500 skivorna får vi ja.

Räknade dessvärre inte med kuvert och utskrift av information om donering mm. på någon skiva eller kostnader och porto på de första 500.
Ny uträkning:
22000 (porto material) + 7500 (skivor) = 29500 kr, alltså i genomsnitt 30kr per skiva.

Allt hänger på donationer från de som beställer skivor och från övriga engagerade för Ubuntu Sverige. Som sagt, kommer det inte in pengar blir det inga skivor, är inte värre än så.

Jag står gärna för utskicken de första månaderna. Skriver ut adresserna direkt från mail som skickas vid beställning från ett formulär på hemsidan, på klisteretiketter jag skriver ut. Trycker ner något redan utskrivet infoblad och lägger på lådan som finns i mitt trapphus. Inga administratin för vem som betalt tillkommer. Gäller bara att betälla nytt i tid för de pengar som finns. Jag ser inte att skicka 10 skivor på en dag ska behöva ta mer än 10 minuter. allt som allt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Låter bra! ;) :D
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"