När jag bootat upp via Live-CD:n och väljer installera så kommer jag så småningom till partitioneringsbiten, då trodde jag att det skulle finnas ett alternativ som hette typ "Guidad ändra storlek", men det dyker bara upp Guidad - Hela disken, Guidad största lediga utrymme och Manuell. Saken är den att jag har en 250gigs disk med Win XP (ntfs) på disken, jag skulle nu vilja vika 100gig till min ubuntuinstallation men tycker att detta alternativ saknas, hur gör jag?
Dessutom så verkar jag inte få någon IP-adress av min router när jag kör live-cd:n? nätverk skall väl funka även via live-cd:n?
Ändra storlek vid partionering Live-CD
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Ändra storlek vid partionering Live-CD
Nätverket ska funka även från live-cdn för 7.04, men jag hade lite problem med det. Körde då ett eget skript. Sedan har det funkat.
För att ändra strolek måste du nog ladda ner och köra GParted. Med den kan man krympa partitioner, har jag hört.
För att ändra strolek måste du nog ladda ner och köra GParted. Med den kan man krympa partitioner, har jag hört.
SV: Ändra storlek vid partionering Live-CD
På CD:n finns ju GParted. Det var under System. Administration om jag minns rätt.
Med detta GParted kan man dra och ändra partitionerna och samtidigt bevara
Windows installationen.
Man måste först ha defragmenterat Windows-installationen, så att det blir
ledigt enhetligt utrymme på hårdskivan.
Med detta GParted kan man dra och ändra partitionerna och samtidigt bevara
Windows installationen.
Man måste först ha defragmenterat Windows-installationen, så att det blir
ledigt enhetligt utrymme på hårdskivan.