Kan inte installera mitt aleph one
Kan inte installera mitt aleph one
Hej allihopa! Jag är en ny Ubuntu användare före detta windows användare. Jag hade tänkt installera aleph one så att man skulle kunna spela den klassiska Marathon serien ,gjort uttav dom som nu är kända för Halo. Nu är problemet att jag inte kan installera aleph one. Det verkar som om man ska installera det via terminal. Jag har öppnat installations filen i terminal, men terminal stänger bara ner sig självt. Någon som har något tips?
Länk: http://source.bungie.org/get/
Länk: http://source.bungie.org/get/
Senast redigerad av 1 Infini7yx, redigerad totalt 1 gånger.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: Kan inte installera mitt aleph one
starta en terminal
gå till mappen det ligger i (om den ligger i home, skirv "cd AlephOne-20071103")
skriv sedan
gå till mappen det ligger i (om den ligger i home, skirv "cd AlephOne-20071103")
skriv sedan
Kod: Markera allt
./configure
make
sudo make install
Hmm skumt fungerar ändå inte. Den ligger i min hemmapp som är kallad "harald" och är kallad "AlephOne-20071103". Ska bara tillägga att jag har inga kunskaper alls om hur man använder termnal.
- Rasmus
Får du något felmedelande?Infini7yx skrev: Hmm skumt fungerar ändå inte. Den ligger i min hemmapp som är kallad "harald" och är kallad "AlephOne-20071103". Ska bara tillägga att jag har inga kunskaper alls om hur man använder termnal.
tyvärr brukar terminal vara det ända sättet när det gäller spel + linux

http://img412.imageshack.us/my.php?imag ... laphe6.png
något går fel vid installationen verkar det som...
något går fel vid installationen verkar det som...
- Rasmus
Han hittar inte paketet gawk, installera det med synaptic eller terminalen (sudo apt-get install gawk),
testa sedan igen.
testa sedan igen.
Har installerat gawk. Men det funkar fortfarande inte. 

- DeepThought
Du får fel redan när du kör ./configure, och därför kan du inte heller köra make (det skapas ingen makefil eftersom konfigureringen misslyckas). Först måste du installera vissa saker för att ens kunna kompilera programmet. Du kan börja med att installera paketet build-essential (via Synaptic eller med sudo apt-get install build-essential).
Sedan skall det gå bättre att köra ./configure, men det kan hända att du kör fast igen (du får något fel). Som exempel kan jag nämna att jag fick följande fel:
Det betyder att jag måste installera SDL i en version >= 1.2.0 innan jag kan installera programmet.
EDIT: Jag kom på att det kanske inte alltid är lätt att veta vad som måste installeras när något saknas. I mitt fall skulle jag (för ovanstående fel) installera paketet libsdl1.2-dev, och senare behövde jag även installera följande paket: libsdl-net1.2-dev, libboost-dev.
Eftersom jag redan hade vissa utvecklingsbibliotek installerade kan det hända att du får något mer felmeddelande när du kör ./configure, men om du inte kan komma på vad du saknar och är tvungen att installera, så får du skicka de sista raderna (där felet uppstår) så kan någon här säkert komma på vilket paket som måste installeras
Om det gick vägen skall du få, som sista rad när du kör ./configure, följande:
Sedan skall det gå bättre att köra ./configure, men det kan hända att du kör fast igen (du får något fel). Som exempel kan jag nämna att jag fick följande fel:
checking for SDL - version >= 1.2.0... no
*** The sdl-config script installed by SDL could not be found
*** If SDL was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the SDL_CONFIG environment variable to the
*** full path to sdl-config.
configure: error: You need SDL 1.2 to run Aleph One.
EDIT: Jag kom på att det kanske inte alltid är lätt att veta vad som måste installeras när något saknas. I mitt fall skulle jag (för ovanstående fel) installera paketet libsdl1.2-dev, och senare behövde jag även installera följande paket: libsdl-net1.2-dev, libboost-dev.
Eftersom jag redan hade vissa utvecklingsbibliotek installerade kan det hända att du får något mer felmeddelande när du kör ./configure, men om du inte kan komma på vad du saknar och är tvungen att installera, så får du skicka de sista raderna (där felet uppstår) så kan någon här säkert komma på vilket paket som måste installeras

Om det gick vägen skall du få, som sista rad när du kör ./configure, följande:
Configuration done. Now type "make".
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 2 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Länk?
Vill vara säker så att jag installerar rätt, då jag hittade många olika varianter när jag googlade.

- DeepThought
Den du skickade:Infini7yx skrev: Länk?Vill vara säker så att jag installerar rätt, då jag hittade många olika varianter när jag googlade.
http://source.bungie.org/get/
Sedan klickade jag på Linux (mittenraden, rutan till höger), och så tankade jag en fil som hette AlephOne-20071103-nolibs.tar.bz2, som jag packade upp och försökte kompilera. Jag vet dock ingenting om hur du använder det när du skall spela, men jag antar att du har bättre koll

Eller menade du paketen? De installerar du med Synaptic eller via terminal:
sudo apt-get install <paketnamn>
Lycka till, och fråga om det är något mer som undras

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Jo nu är det nog inte långt kvar. Saknar tydligen något som heter zlib. Har laddat ner det nu men fattar inte hur jag ska installera. Jag skriver "sudo apt-get install zlib-1.2.3" , men terminal hittar inte paketet (trots att den heter som jag skrev). Vad gör jag för fel?
Nu har jag installerat Aleph One! Tusen tack till er som hjälpt mig. Nu återstår det bara hur jag ska installera själva Marathon..
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Kan inte installera mitt aleph one
Hur installerar man själva Marathon?
Har installerat spelet, men när man startar det via terminalen med alephone får man detta meddelande:
Har installerat spelet, men när man startar det via terminalen med alephone får man detta meddelande:
Här http://source.bungie.org/get/ står det att man ska ta hem ett scenario och Aleph One för ens OS, liksom sedan dra Aleph One in till scenario mappen. Jag hittar bara en ikon i /home/rambo/AlephOne-20071103/Source_Files som heter alephone och flyttade den till scenariomappen (M1A1), men det fungerar inte?rambo@rambo-laptop:~$ alephone
Aleph One Aleph One Linux 2007-11-03 0.19.1
http://marathon.sourceforge.net/
Original code by Bungie Software <http://www.bungie.com/>
Additional work by Loren Petrich, Chris Pruett, Rhys Hill et al.
TCP/IP networking by Woody Zenfell
Expat XML library by James Clark
SDL port by Christian Bauer <Christian.Bauer@uni-mainz.de>
This is free software with ABSOLUTELY NO WARRANTY.
You are welcome to redistribute it under certain conditions.
For details, see the file COPYING.
Built with network play enabled.
Built with Lua scripting enabled.
FATAL: Please be sure the files 'Map', 'Shapes', 'Images' and 'Sounds' are correctly installed and try again. (error -1)
Re: Kan inte installera mitt aleph one
Tror det har med att göra filerna "Maps", "Shapes" etc. att göra. Har själv inte lyckats att få spelen att starta, skulle vara glad m någon kunde hjälpa.