Hej hej! Är väldigt ny inom linux/ubuntu-världen, trodde jag skulle få flera problem i början, men det mesta har gått väldigt smidigt.
Det är dock en sak som är mindre bra och det är att det inte går att få igång matlab efter att jag uppgraderade till Ubuntu 7.10.
Jag har försökt via terminal, där jag ställt mig i rätt mapp (root/usr/local/matlab75/bin) och sedan skrivit in "matlab" men istället för att starta matlab så får jag meddelandet "bash:kommandot existerar ej". Jag har även prövat att köra filen som heter "matlab" genom att dubbelklicka på den. Jag får då upp den första programstartbilden men sedan inget mera (via terminalen kommer inte ens den första programstartfilen upp).
Vad är det som har blivit fel?
Kan ej starta matlab efter uppgradering till 7.10 [LÖST]
Kan ej starta matlab efter uppgradering till 7.10 [LÖST]
Senast redigerad av 1 ektober, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Kan ej starta matlab efter uppgradering till 7.10
Hej, välkommen till Ubuntu-se! 
Det räcker inte att stå i samma katalog utan du måste ange hela sökvägen (om den inte finns med i PATH, d.v.s. /usr/bin, /bin o.s.v.). Så prova kommandot /usr/local/matlab75/bin/matlab eller ./matlab om du står i rätt katalog.

Det räcker inte att stå i samma katalog utan du måste ange hela sökvägen (om den inte finns med i PATH, d.v.s. /usr/bin, /bin o.s.v.). Så prova kommandot /usr/local/matlab75/bin/matlab eller ./matlab om du står i rätt katalog.
Tack! så var det visst. Går det att få med matlab i program-menyn?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Högerklicka på program-menyn och välj "redigera menyer", resten är självförklarande tror jag.
SV: Kan ej starta matlab efter uppgradering till 7.10 [LÖST]
Tack för det också. Kommandot var ju detsamma som i terminalen och så fick man välja "program i terminal".