Ubunto eller WindowsXP? Program för arbete avgör..

hasse_r

Ubunto eller WindowsXP? Program för arbete avgör..

Inlägg av hasse_r »

Är otroligt less på Windows som funkar okej på min dator när den är nyinstallerad men sen bara går långsammare och långsammare. Är less på att sitta och vänta typ 5 minuter på att mailprogrammet ska öppnas upp, browsern ska startas etc. Jag har försökt typ allt för att få Windows att fungera men det vill sig bara inte och jag är nu ganska så sugen på att testa och köra Ubuntu i stället. Såg en riktigt tuff video (http://pc.feber.se/feber/art/34712/gammal_dator_fr_nytt_liv/) som fick mig att kolla in Ubuntu. Jag arbetar på en Centrino Laptop som borde kunna köra Windows okej då jag inte har så märkvärdiga saker. Mest mail, Office, Internet Explorer och inga spel. Dock går det alltid för långsamt och ständiga problem med Windows. Jag skulle gladeligen byta till Linuxmiljön om det inte vore för IE som jag behöver för ett biljettbokningssystem som jag inte kan vara utan.

Biljettbokningsystemet är Worldspan GDS som jag använder för att boka och reservera flygbiljetter.

Systemkraven för Worldspan är följande:

All computers installed with Worldspan Go! Res must meet or exceed the following minimum requirements:

• The following are Go! Res minimum requirements. Check your Operating System for minimum pc

requirements as they may exceed these.

• Intel Pentium/Celeron family processor or above

• 500 MHz minimum required or higher processor clock speed recommended

• 256 megabytes (MB) of RAM recommended, 128 megabytes (MB) minimum

• 15 megabytes (MB) of available Hard Drive space

• 2 megabytes (MB) of Video RAM or more

• Minimum required screen resolution of 800x600, 17 " monitor recommended

• Keyboard with F1 through F12 function keys

• Windows compatible pointing device (e.g. mouse)

• MS Virtual Machine file

• MS Winsock.dll file

• Windows 2000 SP2 through SP4, Windows XP Professional Edition including Service Pack 2 and Windows

Vista

• Internet Explorer (IE) browser version 5.5, 6 or 7. No other browsers (Mozilla, Netscape, etc) are supported.

Det verkar med andra ord som om jag obevekligen måste ha IE 5.5 eller högre, MS Virtual Machine och Winsock.dll. Jag vette sjutton vad SP2 har som behövs då det inte framgår tydligare än så.

Att köra 2 OS är jag inte så pigg på. Då kan jag lika väl hålla mig kvar vid Windows (trotts att det är slött och bråkar med mig i ett). Jag använder till största delen datorn för arbete och det är viktigast för mig att denna bit fungerar. Finns det något bra sätt att köra Internet Explorer, ladda MS Virtual Machine samt Winsock.dll m.m. i Ubuntu utan att behöva köra WindowsXP?

Såg att det fanns en del program som Wine, CodeWeavers Crossover etc men funkar dessa för detta?

Vet inte om det är en allt för lätt fråga att svara på men kanske någon som har tillgång till dessa program redan vet eller kan göra en test om det inte är allt för mycket jobb, med att dra igång de Windows komponenter som behövs. Måste ju finnas andra program som använder MS VJM och Winsock.dll. Är inte helt säker men jag tror det även är en del ActiveX kontroller som laddas med bokningssystemet. Och går det bra att köra IE i Linuxmiljö eller buggar det helt ur..?

Och om någon lyckas göra det... Tala gärna om för mig hur man gör. Jag är ganska så bortkommen i Linuxmiljön. :(
Emil.s
Kontakt:

SV: Ubunto eller WindowsXP? Program för arbete avgör..

Inlägg av Emil.s »

Tjenare! Jadu, jag har ingen aning. Men du kan ju alltid testa att dra ner Live-CDn och se om det funkar då. Om det gör det (utan krångel) så är det ju bara at installera. ;)
Annars så hör du av dig. Mycket, men tyvärr inte allt brukar gå att lösa med Wine, men det är ju onödigt att fundera på det om det kanske funkar iallafall. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

IE fungerar i Wine.

Men jag tänker inte på något vis lova att det kanske kommer att fungera.
MS Virtual Machine file har jag inte den blekaste vad det är.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
O_Isoz

Inlägg av O_Isoz »

Va lite fräck och maila tillverkaren och fråga "fungerar mjukvaran under Linux? eller har ni något förslag på mjukvara som jag kan använda?"

Ju fler som frågar efter specialprogram ju fler program kommer att konverteras till Linux.. ;D

Lycka till!
-Oscar
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skulle det inte fungera att köra Windows virtuellt via WMvare eller Virtual Player?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
fuzzy

Inlägg av fuzzy »

Det fanns ju ett extension till firefox som jag brukade använda när jag körde Windows som hette IE Tab eller nåt som öppnade en Internet Explorer-tab inuti firefox, kanske kan vara något?
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Skulle vilja försöka köra Handelsbankens säkerhetsprogram i WMvare.
Hur gör man det?
Jan
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

fuzzy skrev: Det fanns ju ett extension till firefox som jag brukade använda när jag körde Windows som hette IE Tab eller nåt som öppnade en Internet Explorer-tab inuti firefox, kanske kan vara något?
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Kolla in IEs4Linux: http://www.tatanka.com.br/ies4linux/pag ... ion:Ubuntu

Byt ut "edgy" mot "gutsy" och följ instruktionerna.

Vet dock inte om ActiveX-kontroller fungerar på det här viset.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
hasse_r

Inlägg av hasse_r »

Jag får det inte att fungera  :(

Jag behöver verkligen använda activeX controller och jag kan inte byta program då jag är beroende av just vissa program och system för arbete och inkomst. Är ganska så irriterad då jag är låst med Windows. Tillverkaren av det bokningssystem jag använder i arbetet har inga planer på att släppa någon version som går att köra i andra browsrar än Internet Explorer och utan ActiveX controllerna. :( :(

För mig innebär det att om jag ska ha en dator att arbeta med så kan jag glömma Mac, jag kan glömma Linux och i princip så får jag finna mig i att leva med Microsoft om jag själv vill kunna överleva på det jag idag arbetar med. - Är skit och ingenting tycker jag!

Men tack ändå för tipsen. Jag ska köra Ubuntu privat ett tag och se vad jag tycker om det. Har testat en del Linux versioner för typ 10 år sedan och det ser ut att ha hänt en hel del sedan dess. Ska bli spännande nog att utvärdera detta OS. ;)
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Kör windows virtuellt i Virtualbox och se om den lösningen går att leva med.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"