Problem med att få helt vanliga saker att funka

Tom

Problem med att få helt vanliga saker att funka

Inlägg av Tom »

Halloj. Har fått litet hjälp tidigare här på forumet, men det dyker bara upp fler och fler problem för mig med Ubuntu. Installerade nyligen systemet på mina föräldrars gamla dator som ett stabilare alternativ än Windows. Men:

1) VISSA java-applikationer fungerar inte i Firefox, jag har ingen aning om varför vissa går och andra inte. Jag installerade Java via Synaptic, och när jag kör en applet så (..kommer först en gigantisk jävla varningsruta upp -varje gång- som varnar mig för att appleten KAN skada datorn, trots att jag lagt den till "whitelist" flera gånger) börjar den först ladda in appleten med en fin grafisk liten inladdningsmätare, sen blir fönstret svart och inget händer.

2) VISSA filmer går inte att se på i Firefox, jag har ingen aning om vilken filtyp det handlar om, men istället för att den säger åt mig att den behöver nån särskild codec (om det nu heter så i Linux) eller att jag inte har något särskilt program installerat så blir skärmen blank och man sitter bara där. Var ska jag börja liksom?

3) Jag har mängder med grafiska buggar och problem med programkrascher- inte direkt specifikt nog för att nån ska kunna hjälpa mig med det, men man börjar ju ändå undra när teh Internets jämt snackar om hur stabilt det här systemet är tänkt att vara. (Förvisso händer detta oftast i samband med att jag kör Firefox, vilket då kanske är oschysst att helt skylla på Linux. Men å andra sidan, varför fungerar det då mycket mer smärtfritt i Windows om Linux nu ska vara så mycket mer stabilt?)

Jag är helt nybörjare på det här. Jag vill gärna slippa Windows, men så fort jag försöker få saker att funka som det gör där så känns det som att jag springer in i en vägg. Jag begär inte mycket- allt i Firefox ska funka åtminstone lika bra som det gör i Windows, kolla på film, spela onlinespel i browsern et c. Vart börjar jag när saker bara "inte fungerar", trots att jag installerat flash och Java helt enligt instruktioner? Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

SV: Problem med att få helt vanliga saker att funka

Inlägg av TForsman »

Tom skrev:
2) VISSA filmer går inte att se på i Firefox, jag har ingen aning om vilken filtyp det handlar om, men istället för att den säger åt mig att den behöver nån särskild codec (om det nu heter så i Linux) eller att jag inte har något särskilt program installerat så blir skärmen blank och man sitter bara där. Var ska jag börja liksom?

3) Jag har mängder med grafiska buggar och problem med programkrascher- inte direkt specifikt nog för att nån ska kunna hjälpa mig med det, men man börjar ju ändå undra när teh Internets jämt snackar om hur stabilt det här systemet är tänkt att vara. (Förvisso händer detta oftast i samband med att jag kör Firefox, vilket då kanske är oschysst att helt skylla på Linux. Men å andra sidan, varför fungerar det då mycket mer smärtfritt i Windows om Linux nu ska vara så mycket mer stabilt?)
2) Kan du specifiera en sida som filmer inte funkar i firefox? Så kan man också testa och få fram vad som är fel.

3) kan du skriva i terminalen detta:

Kod: Markera allt

glxinfo
och leta upp typ detta fast med din info:

Kod: Markera allt

OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 7600 GS/PCI/SSE2
OpenGL version string: 2.1.2 NVIDIA 169.04
så ser vi vilka drivisar du har.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

1) Kolla att du verkligen kör Suns Java. Det gör du genom att skriva "about:plugins" i adress-raden i Firefox, den enda Java du ska se i listan är "Java(TM) Plug-in 1.6.0_03-b05".
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

2. Pröva att installera gstreamer0.10-fluendo-mpegdemux. Det är antagligen så att det du vill titta på är gjort med ett s k proprietärt format och eftersom Ubuntu bara kommer med friaformat och program, så får man ladda ner allt annat separat.

3. Operativsystemet i sig är stabilt, men det är inte säkert att varje enskilt program är det. Och ju fler program man kör och ju fler som inte kommer från det officiella paketförrådet desto instabilare blir systemet.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"