Om ett CLI eller ett TUI program startas med systemet; hur öppnar jag då den sessionen av programmet? Vill inte starta programmet en gång till med en ny session utan den som startades med systemet. Det rör sig om torrent-klienten rTorrent. Skulle vara trevligt om den kunnde starta med systemet och man sedan kunnde öppna programmet.
Tacksam för hjälp. /Ballena
Öppna en redan öppnad session av program
- Erikw
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Öppna en redan öppnad session av program
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
SV: Öppna en redan öppnad session av program
Kolla in screen. (:
"screen -d -m -a -S SoMeShElL command" (:
sedan kan du gå till den igen med "screen -R SoMeShElL" (:
"screen -d -m -a -S SoMeShElL command" (:
sedan kan du gå till den igen med "screen -R SoMeShElL" (:
- Erikw
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ska jag lägga till screen -dmaS rtorrent till Sessions eller behöver jag bara köra det en gång och sedan fungerar det alltid? Testade att första dmaS:a och sen skriva "screen ktorrent" men det vrkar som en ny session öppnades då :/
2r.se
Du lär använda "-r". Manualen har hyffsade exempel.Ballena skrev: Ska jag lägga till screen -dmaS rtorrent till Sessions eller behöver jag bara köra det en gång och sedan fungerar det alltid? Testade att första dmaS:a och sen skriva "screen ktorrent" men det vrkar som en ny session öppnades då :/

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jag använder
"screen -dmS namn" för att starta screen,
"screen -x namn" för att reattacha, riktigt smidigt eftersom -x gör att screen struntar fullständigt i om screenen är öppen någon annanstans. Perfekt över ssh alltså. Även riktigt smidigt när man behöver hjälp av nån polare som har konto på burken, med screen -x kan man ju ansluta flera gånger till samma screen.
Själv startar jag upp detta manuellt när jag startar datorn, än så länge.
tips för användande med rtorrent:
Kan bli konflikt mellan terminalkommandon och rtorrentkommandon när man kör screen, står om det i rtorrents userguide.
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide
"screen -dmS namn" för att starta screen,
"screen -x namn" för att reattacha, riktigt smidigt eftersom -x gör att screen struntar fullständigt i om screenen är öppen någon annanstans. Perfekt över ssh alltså. Även riktigt smidigt när man behöver hjälp av nån polare som har konto på burken, med screen -x kan man ju ansluta flera gånger till samma screen.
Själv startar jag upp detta manuellt när jag startar datorn, än så länge.
tips för användande med rtorrent:
Kan bli konflikt mellan terminalkommandon och rtorrentkommandon när man kör screen, står om det i rtorrents userguide.
http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide
++guldis skrev: [...]
Även riktigt smidigt när man behöver hjälp av nån polare som har konto på burken, med screen -x kan man ju ansluta flera gånger till samma screen.
[...]