flytta filer
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
flytta filer
Finns någon lathund för kommandon du kan skriva i terminalfönstret?
Jag vill flytta en fil från skrivbordet till en mapp i filsystemet. Vad är koden för det?
Jag vill flytta en fil från skrivbordet till en mapp i filsystemet. Vad är koden för det?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: flytta filer
Så här kan det se ut:
Filen musik.mp3 flyttas från Skrivbordet till min Portabla disk med detta kommando.
http://www.geocities.com/Athens/Troy/61 ... ode17.html
Kod: Markera allt
mv /home/<namn>/Skrivbord/musik.mp3 /media/Portabel
http://www.geocities.com/Athens/Troy/61 ... ode17.html
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
/home/<namn> kan skrivas såhär: ~/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- ZX Spectrum
ÖverkursHund skrev: /home/<namn> kan skrivas såhär: ~/

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
There is no such thing! All knowledge is good knowledge!ZX Spectrum skrev:ÖverkursHund skrev: /home/<namn> kan skrivas såhär: ~/![]()

-
Tack tack!
Men... stött på ett problem till... När jag försöker kopiera filen från en cd säger den "In/ut-fel" vad betyder det? Går det att komma runt på något sätt?
In/ut-fel får jag oavsett drag-n-dropp eller via terminal.
Men... stött på ett problem till... När jag försöker kopiera filen från en cd säger den "In/ut-fel" vad betyder det? Går det att komma runt på något sätt?
In/ut-fel får jag oavsett drag-n-dropp eller via terminal.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det låter som ett fysiskt fel på CD-skivan.ehnar skrev: In/ut-fel får jag oavsett drag-n-dropp eller via terminal.
-
Jepp, det stämde att det var fysiskt fel på skivan. Hittade filen på oskadat medium och kopierade utan problem. Upptäckte en sak... när du flyttar en fil och det finns en motsvarande i samma katalog skrivs den över utan spår iaf via terminal.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ifall du kopierar med cp -b så kommer en backupfil av filen som kommer ersättas att bildas och döpas till filnamn~
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ja, terminalen tillåter en att skjuta sig i foten utan att fråga om man verkligen vill, i alla fall som default. Det är samma sak om du tar bort en fil. Den hamnar inte i papperskorgen eller någonting sådant, den försvinner.ehnar skrev: Jepp, det stämde att det var fysiskt fel på skivan. Hittade filen på oskadat medium och kopierade utan problem. Upptäckte en sak... när du flyttar en fil och det finns en motsvarande i samma katalog skrivs den över utan spår iaf via terminal.
Om det är bra eller inte kan diskuteras, men jag tror man får acceptera det eller sätta upp egna alias om man inte gillar defaultbeteendet -- eller göra saker via GUI.
Jag har ett exempel där skyddsnäten i GUI ställde till det rejält för mig: Tömde minneskortet till kameran och åkte iväg på en resa. Väl där visade det sig att det fanns ganska lite plats på kortet. När jag kom hem såg jag att alla mina gamla bilder låg kvar i papperskorgen (på minneskortet) och tog plats och papperskorgen kom jag inte åt att rensa från kameran.

Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Man borde nästan skriva ett script som gör en .Trash i hemmappen, dit den flyttar allt.Urban Anjar skrev:Ja, terminalen tillåter en att skjuta sig i foten utan att fråga om man verkligen vill, i alla fall som default. Det är samma sak om du tar bort en fil. Den hamnar inte i papperskorgen eller någonting sådant, den försvinner.ehnar skrev: Jepp, det stämde att det var fysiskt fel på skivan. Hittade filen på oskadat medium och kopierade utan problem. Upptäckte en sak... när du flyttar en fil och det finns en motsvarande i samma katalog skrivs den över utan spår iaf via terminal.
Om det är bra eller inte kan diskuteras, men jag tror man får acceptera det eller sätta upp egna alias om man inte gillar defaultbeteendet -- eller göra saker via GUI.
Jag har ett exempel där skyddsnäten i GUI ställde till det rejält för mig: Tömde minneskortet till kameran och åkte iväg på en resa. Väl där visade det sig att det fanns ganska lite plats på kortet. När jag kom hem såg jag att alla mina gamla bilder låg kvar i papperskorgen (på minneskortet) och tog plats och papperskorgen kom jag inte åt att rensa från kameran.![]()
![]()
![]()
Iof skulle man få lov att ta bort alla dessa filer ganska ofta...
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Händer mig hela tiden med mp3-spelaren, jag glömmer alltid bort att den lägger saker i mappen .trash-$USER på själva enheten istället för att helt enkelt radera den som jag vill att den ska göraUrban Anjar skrev: Jag har ett exempel där skyddsnäten i GUI ställde till det rejält för mig: Tömde minneskortet till kameran och åkte iväg på en resa. Väl där visade det sig att det fanns ganska lite plats på kortet. När jag kom hem såg jag att alla mina gamla bilder låg kvar i papperskorgen (på minneskortet) och tog plats och papperskorgen kom jag inte åt att rensa från kameran.![]()
![]()
![]()

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
- mcNisse
Fungerar det att skippa papperskorgen i nautilus med tex shift-delete?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
Japp, shift-delete tar bort direkt. Global shortcuts and combos ftw!mcNisse skrev: Fungerar det att skippa papperskorgen i nautilus med tex shift-delete?

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]