hårdvarukrav för virtualbox.

joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

hårdvarukrav för virtualbox.

Inlägg av joni8135 »

Hej
Kollat lite på hårdvarukrav för virtualbox. För KVM krävs ett speciellt stöd i processorn (som jag inte har), visst det skulle gå utan, men de rekommenderade inte det utan bättre var då andra lösningar, fattade jag det som. På virtualbox hemsida står det bara typ, en ganska ny processor från intel eller amd.

Jag har en AMD Athlon +3000XP och 1GB DDR 400 minnen. Är det idë att prova virtualisering, eller ska jag köra dualboot?

Tips och erfarenheter motages med tacksamhet.

joni
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: hårdvarukrav för virtualbox.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag kör virtualbox med inte helt godtagbart resultat på 256meg och 1gigahertz. Du borde klara dig utmärkt.

Det finns två versioner av virtualbox, en helt fri (den finns i gutsys förråd) och en ickefri (den finns på virtualbox hemsida och deras repos). Jag har inte provat den helt fria. Vill du använda virtualbox kommer du antagligen köra ett ickefritt os på den, och du har säkerligen förtroende för virtualbox så jag rekommenderar att du lägger till vitrualbox egna repos bland förråden i synaptic, så att du får välbehövliga uppdateringar.

Nästa steg är att du måste köra "sudo adduser $USER vboxusers" i en terminal och starta om datorn efter du gjort installationen. Fråga mig inte varför de gjort så...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag kör virtualbox med inte helt godtagbart resultat på 256meg och 1gigahertz. Du borde klara dig utmärkt.

Det finns två versioner av virtualbox, en helt fri (den finns i gutsys förråd) och en ickefri (den finns på virtualbox hemsida och deras repos). Jag har inte provat den helt fria. Vill du använda virtualbox kommer du antagligen köra ett ickefritt os på den, och du har säkerligen förtroende för virtualbox så jag rekommenderar att du lägger till vitrualbox egna repos bland förråden i synaptic, så att du får välbehövliga uppdateringar.

Nästa steg är att du måste köra "sudo adduser $USER vboxusers" i en terminal och starta om datorn efter du gjort installationen. Fråga mig inte varför de gjort så...
Tack. Någon här som kört Gutsys virtualbox? den helt fria?
joni
Har Dapper Drake 6.06 LTS, Gutsy 7.10 och OS-X
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har prövat den. Jag körde Ubuntu och Kubuntu virtuellt samtidigt vilket fungerade bra. Jag har propp på 2 GHz med 1 GB RAM.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

joni8135 skrev:
Tips och erfarenheter motages med tacksamhet.
Jag har i dagarna installerat Autocad Architectual 2008 i en virtualbox med winXP
Har inte gjort några jättejobb ännu, men det flyter på tokfint faktisk.
Skall testa lite mer under veckorna framöver.
Blev lite imponerad faktiskt  ;)

Har en AMD 64X2 4200, med 4 GB ram
tilldelade virtualboxen 1 gig

/Thomas

PS jobbar lite hemmifrån ibland
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"