Windows och Linux på samma HDD
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Windows och Linux på samma HDD
Innan jag börja terrorisera min hårddisk för mycket så vill jag ha hjälp med hur man installerar Ubuntu så jag kan välja antingen Windows eller Ubuntu vid uppstart.
SV: Windows och Linux på samma HDD
Hej och välkommen till forumet, klauzer!
Vid installationen av ubuntu, får du en fråga om hur du vill partitionera (dela upp i delar) din hårddisk. Antingen förbereder man innan genom att dela upp den eller så fixar ubuntuinstallationen det.
När installationen är färdig kan du vid start av datorn, välja antingen ubuntu eller windows. Titta igenom denna sidan, http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130 så får du ett grepp på hur det ser ut vid installationen.
Vid installationen av ubuntu, får du en fråga om hur du vill partitionera (dela upp i delar) din hårddisk. Antingen förbereder man innan genom att dela upp den eller så fixar ubuntuinstallationen det.
När installationen är färdig kan du vid start av datorn, välja antingen ubuntu eller windows. Titta igenom denna sidan, http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/130 så får du ett grepp på hur det ser ut vid installationen.
Installeras ubuntu efter Windows kommer du att kunna välja mellan dem i uppstarten.
Instelleras Windows efter ubuntu måste du i efterhand återställa programmet som gör detta möjligt, då Windowsinstallationen skriver över det med sitt eget.
Har du alltså Windows på datorn nu behöver du bara tillägna ubuntu en del av hårddiskens lediga utrymme, för ubuntuinstallationen hittar oftast din Windowsinstallation och frågar dig då om du vill kunna ladda in den vid uppstart.
Instelleras Windows efter ubuntu måste du i efterhand återställa programmet som gör detta möjligt, då Windowsinstallationen skriver över det med sitt eget.
Har du alltså Windows på datorn nu behöver du bara tillägna ubuntu en del av hårddiskens lediga utrymme, för ubuntuinstallationen hittar oftast din Windowsinstallation och frågar dig då om du vill kunna ladda in den vid uppstart.
-
- Kontakt:
Tackar för svaren. Då får vi se vad jag kommer fram till. Jag hör av mig hur det gick.
-
- Kontakt:
Hej igen
Jag vågade inte installera Ubuntu på samma HDD som XP. Så jag stoppade in en gammal HDD i burken och försökte att installera Ubuntu på den. Jag kom inte lång. Jag kom bara till en dos rutan och ingenting hände, det är vad som stod i dosen.
*Starting deferred execution scheduler atd (OK)
*Starting periodic command scheduler crond (OK)
*Cheking battery state... (OK)
*Running local boot scripts (/etc/rc.local)
Varför händer inget mer?
Jag vågade inte installera Ubuntu på samma HDD som XP. Så jag stoppade in en gammal HDD i burken och försökte att installera Ubuntu på den. Jag kom inte lång. Jag kom bara till en dos rutan och ingenting hände, det är vad som stod i dosen.
*Starting deferred execution scheduler atd (OK)
*Starting periodic command scheduler crond (OK)
*Cheking battery state... (OK)
*Running local boot scripts (/etc/rc.local)
Varför händer inget mer?
- DeepThought
Först och främst: kolla så att skivan är hel och ren (det finns ett alternativ för att kontrollera skivan i den första menyn). Om den inte är det, bränn om den, gärna långsamt.
Annars kanske du kan testa alternate-versionen istället för desktop-versionen. Det betyder att installationen sker i ett textgränssnitt istället för i ett grafiskt gränssnitt. Slutresultatet, d.v.s. det som har installerats, blir precis samma, men om man t.ex. har ett struligt grafikkort så är det oftast bättre att installera med alternate-cdn.
Vad är det för dator du skall installera Ubuntu på? Grafikkort?
Annars kanske du kan testa alternate-versionen istället för desktop-versionen. Det betyder att installationen sker i ett textgränssnitt istället för i ett grafiskt gränssnitt. Slutresultatet, d.v.s. det som har installerats, blir precis samma, men om man t.ex. har ett struligt grafikkort så är det oftast bättre att installera med alternate-cdn.
Vad är det för dator du skall installera Ubuntu på? Grafikkort?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Kontakt:
Ok tack. Jag provar som du beskrev.
Jag har föjande
AMD Athlon 64 X2 Dual 4200+
2GB ram
Radeon ATI HD2400pro 128mb
Jag har föjande
AMD Athlon 64 X2 Dual 4200+
2GB ram
Radeon ATI HD2400pro 128mb
-
Vilken version av ubuntu försöker du installera? 7.10 AMD64?
Med din hårdvaru spec hade jag kört 7.10 i386 istället för att slippa problem med flash och java.
Med din hårdvaru spec hade jag kört 7.10 i386 istället för att slippa problem med flash och java.