swe_henke skrev:Vad menar du med att du har fast IP-adress från BBB

Detta kan medfölja företagsabonemang men inte privata.. Kan ha fel men ..
Jag har fast ip-adress, och det beror på att när jag bytte till BBB från Bonet (tror jag), så fick jag behålla den utan extra kostnad. Fast det är inte så viktigt. Huvudsaken är att jag har det... right?
Du skriver något om modem så det handlar om någon typ av DSL-anslutning. Om du har flera TP-anslutningar i modemet så har du redan en switch/router inbyggd i modemet. Kanske du skulle skriva vilket modem du använder.
BBB ADSL, är det jag har, xavi verkar modemet heta.
Modemet själv har flera TP-anslutningar.. och det kan fungera som en router.. men bara om jag har DHCP, eller? Det var vad BBB-killen i supporten sa till mig. "Har du DHCP från oss, är det bara att plugga in i modemet.. Men har du kvar din fasta IP-adress får du köpa en router"..
petri0 skrev:Billigste alternativen är att låta en av datorerna vara en "värd" som delar internetanslutningen till den andra. Nackdelen är att "värden" måste vara på då samt den måste ha två nätverkskort.
Hmmm.. Det låter som ett alternativ. Då har jag min linuxburk som värd, alltid påslagen och med två nätverkskort i. Isåfall behöver jag ju inte köpa någon "router", och ett till nätverkskort har jag.
Råch skrev:i ditt fall skulle jag rekomendera att koppla in i modemet och köra DHCP, sen om du behöver en fast adress någonstans så skaffar du bara en DNS...
Hmm.. Det blir ju iaf enkelt. Kanske skall göra det.
men frågan återstår, finns det någon stor fördel med att ha kvar min fasta IP-adress?
"if the brain were so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't" (pugh-77).