wlan för bärbar dator hjälp [LÖST]
-
wlan för bärbar dator hjälp [LÖST]
jag har provat denna guide http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18541.0.html men det fungerar inte så bra för jag hittar inte "Cabextract" hur ska jag göra allt fram till den raden har gått bra.
Tack på förhand
/Martin
Tack på förhand
/Martin
Senast redigerad av 1 martinmp777, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: wlan för bärbar dator hjälp
Har du installerat paketet cabextract från Synaptic (alternativt "sudo apt-get install cabextract")?
-
när jag skriver så så kommer det upp en text att den inte kunde hitta cabextract paketet
-
Aha, du behöver lägga till "universe". Gå till inställningar/förråd i Synaptic och klicka för universe (och multiverse när du ändå håller på).
-
hittar det inte ändå
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej martinmp777
Filen ligger i ett förråd som heter universe.
Det förrådet måste du se till att det är tillgängligt för Ubuntu. Gör det först, så kan du både söka och finna det i Synaptic. Gör så här:
I den övre panelen (standardutförandet) finns alternativet System, trea från vänster. Vlj sedan Administration och sedan Programvarukällor.
Under första fliken du nu fått upp; Programvara för Ubuntu bockar du i allt som går under första sektionen "Hämtningsbara från Internet".
Hela denna del och samtliga flikar, bör du gå igenom vid tillfälle.
Universe är den andra i ordningen, som du kan se.
Efter detta kan du göra en ny sökning på Synaptic och denna gång kommer filen att finnas, klar för installation.
Lycka till!
Broder Tuck
Ser att Lars har hunnit svara dig. Hittar du det inte ändå, kan en av orsakerna vara att du inte har stavat helt rätt. Kopiera namnet och klistra in i sökfältet i Synaptic, så går det nog lättare. Filen finns där, helt klart, i Ubuntu, version Gutsy, om det nu är den du har.
Filen ligger i ett förråd som heter universe.
Det förrådet måste du se till att det är tillgängligt för Ubuntu. Gör det först, så kan du både söka och finna det i Synaptic. Gör så här:
I den övre panelen (standardutförandet) finns alternativet System, trea från vänster. Vlj sedan Administration och sedan Programvarukällor.
Under första fliken du nu fått upp; Programvara för Ubuntu bockar du i allt som går under första sektionen "Hämtningsbara från Internet".
Hela denna del och samtliga flikar, bör du gå igenom vid tillfälle.
Universe är den andra i ordningen, som du kan se.
Efter detta kan du göra en ny sökning på Synaptic och denna gång kommer filen att finnas, klar för installation.
Lycka till!

Broder Tuck
Ser att Lars har hunnit svara dig. Hittar du det inte ändå, kan en av orsakerna vara att du inte har stavat helt rätt. Kopiera namnet och klistra in i sökfältet i Synaptic, så går det nog lättare. Filen finns där, helt klart, i Ubuntu, version Gutsy, om det nu är den du har.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
Synaptic brukar fråga om man vill uppdatera databasen när man har lagt till universe. Svara ja på den frågan, eller klicka på "läs om".
-
jag lyckades hitta cabextract nu 
men nu till en annan sak jag fattar inte vad det är för drivrutinsfil som jag ska döpa om?
och vart hittar jag den?

men nu till en annan sak jag fattar inte vad det är för drivrutinsfil som jag ska döpa om?
och vart hittar jag den?
-
ingen som kan hjälpa mig?
- farmfield
- Kontakt:
När du extraherat cab-filen med drivrutinerna i så har du dom i en mapp. Gå sedan in i Ndiswrapper och klicka på mappsymbolen bredvid drivrutinsfältet längst upp. Bläddra till den mappen där du extraherat filerna så kan du välja drivrutinsfilen som slutar på .infmartinmp777 skrev: jag lyckades hitta cabextract nu
och vart hittar jag den?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
förstår inte vad du säger
tyvärr

hej, det här är mitt första inlägg på ubuntu forum och det verkar som att många har samma problem som jag, dock verkar det som att lösningarna som redovisas är individuella beroende på lite allt möjligt... Hittills har allt med ubuntu funkat hur bra som helst och man blir ju nästan förbannad när man sätter sig vid en windows dator nuförtiden... Dock är mitt trådlösa fortfarande ett mysterium. Tänkte posta lite info på den här tråden eftersom problemet är ganska mycket detsamma:
Jag har Ndiswrapper installerat och det verkar köra bra, drivrutinen är installerad och när jag öppnar system-administration-windows wireless drivers står det att drivrutinen finns och "hardware present", däremot när jag kollar på mina tillgängliga nätverk så ser jag inte det trådlösa trots att jag sitter precis bredvid routern samt när jag skriver iwconfig i terminalen får jag:
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
Vilket verkar skitskumt... hittills har jag testat fixar och vad jag har hittat lite på måfå och eftersom jag som sagt inte har någon aning egentligen så hade det nog varit bra med en mer genomgående guide.
Jag har Ndiswrapper installerat och det verkar köra bra, drivrutinen är installerad och när jag öppnar system-administration-windows wireless drivers står det att drivrutinen finns och "hardware present", däremot när jag kollar på mina tillgängliga nätverk så ser jag inte det trådlösa trots att jag sitter precis bredvid routern samt när jag skriver iwconfig i terminalen får jag:
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
Vilket verkar skitskumt... hittills har jag testat fixar och vad jag har hittat lite på måfå och eftersom jag som sagt inte har någon aning egentligen så hade det nog varit bra med en mer genomgående guide.
- farmfield
- Kontakt:
Ok, då förenklar vi... Om du installerat Ndiswrapper samt ndisgtk kommer nu hitta Ndiswrapper under system/administrationmartinmp777 skrev:förstår inte vad du sägertyvärr
Nu behöver du windows-drivrutinen som filerna xxxxxxxx.inf och xxxxxxxx.sys sparade nånstans så du kommer åt dom i Ubuntu
Öppna ndiswrapper och i översta fältet, till höger där, så kan du nu bläddra till vart ovanstående filer finns
-
vart hittar man de filerna?
- farmfield
- Kontakt:
Börja på tillverkarens hemsida och se om du kan ladda ner drivrutinen där - dom filerna ÄR drivrutinen typ... Ibland kan man ladda ner dom som dom är och ibland finns dom bara sin installerare (.exe-fil)
Om tillverkaren endast tillhandahåller en installerare (.exe + eventuell .cab-fil m.m.) så får du extrahera drivrutinefilerna från exe- eller .cab-arkivet... I windows skall man väl kunna extrahera från systemet, annars får du installera winrar. I Ubuntu får man använda ett program som heter cabextract
Om tillverkaren endast tillhandahåller en installerare (.exe + eventuell .cab-fil m.m.) så får du extrahera drivrutinefilerna från exe- eller .cab-arkivet... I windows skall man väl kunna extrahera från systemet, annars får du installera winrar. I Ubuntu får man använda ett program som heter cabextract
-
jag har installerat ndiswrapper och ndisgtk och fixat fram .sys och .inf filerna, men när jag ska starta ndiswrapper så finns inte det där du sa att det skulle vara System/administration det finns bara 3 st som börjar på N nyckelringshanterare, nätverk och nätverksverktyg
man kanske kan starta det via terminalen och issåfall vad ska man skriva?
man kanske kan starta det via terminalen och issåfall vad ska man skriva?
-
jag tror att jag hittade den ändå
längst ner Windows Wireless Drivers men när jag lägger in inf filen där så säger den "Unable to see if hardware is present"
det va 2 st sys filer i det jag packade upp kan det ha med det att göra?
längst ner Windows Wireless Drivers men när jag lägger in inf filen där så säger den "Unable to see if hardware is present"
det va 2 st sys filer i det jag packade upp kan det ha med det att göra?
- Erik Andrén
- Kontakt:
Vad har du för trådlöst nätverkskort?
-
Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g tror det är namnet på nätverkskortet
- Erik Andrén
- Kontakt: