Lågt ljud + ljudkort

SoftLan

Lågt ljud + ljudkort

Inlägg av SoftLan »

Hej alla,

Jag har nyligen fått igång ljud på datorn (dvs, jag har kopplat in högtalare :)) men jag tycker att ljudet är väldigt lågt. Alla volymrattar (övergripande och i Rytmbox och på själva högtalarna) är nästan på max. Kan jag göra nåt för att det ska låta högre? Fråga 2: hur kollar jag att det verkligen är mitt Creative Live (tror jag det heter) verkligen är igång? De två frågorna kanske hör ihop lite grann.
Okänd

SV: Lågt ljud + ljudkort

Inlägg av Okänd »

Hej igen!

Försök med följande:

Högerklick på högtalaresymbolem högst upp bredvid datumet.
Öppna volymkontroll
Redigera>Inställningar
Och där bockar du för allting som finns.

LJ
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Hej och tack för svar!

Det var en ansenlig mängd enheter som gick att bocka för :)  Jag vet egentligen inte om det blev någon skillnad, möjligen lite grann. Det var flera år sen jag använde just dom här högtalarna och det kan vara så att jag minns att dom var något mindre klena än dom i själva verket är. Får köpa lite större kanske. En kompis till mig hade stora högtalare gjutna i cement. Kanske skulle va nåt :)
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

SoftLan skrev: Hej och tack för svar!

Det var en ansenlig mängd enheter som gick att bocka för :)  Jag vet egentligen inte om det blev någon skillnad, möjligen lite grann. Det var flera år sen jag använde just dom här högtalarna och det kan vara så att jag minns att dom var något mindre klena än dom i själva verket är. Får köpa lite större kanske. En kompis till mig hade stora högtalare gjutna i cement. Kanske skulle va nåt :)
Försök med detta:  Högerklicka på ljudikonen. välj volymkontroll. Skjut upp PCm så långt det går.

:)
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Skjut inte upp PCM högre än 80%, det är maxvolymen i Windows. Begränsningen finns inte i Linux , så om du maxar den riskerar du att få överstyrning/distorsion av ljudet vid vissa tillfällen.

Däremot kan du ha Master på 100% utan problem (enligt mina erfarenheter).
Registrera dig på våra lokala epostlistor
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

OK, det var bra att du sa det, dom flesta enheterna satte jag på max, även de jag inte visste vad det var hehe...
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"