Suddig skärm
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Suddig skärm
Hej,
Har nyligen installerat Ubuntu och har fått det mesta att fungera men jag har problem med skärmupplösningen.
Jag har fått ställa in rätt upplösning men skärmen är ändå suddig och obehaglig att se på.
Jag har ett Intel 82852/82855 GM grafikkort och skärmen har upplösning 1400 x 1050 ( SXGA+ )
Installerad även Wine. När jag kör Windows program med Wine är de ej suddiga. Är Ubuntu lite suddigt oavsett?
Har nyligen installerat Ubuntu och har fått det mesta att fungera men jag har problem med skärmupplösningen.
Jag har fått ställa in rätt upplösning men skärmen är ändå suddig och obehaglig att se på.
Jag har ett Intel 82852/82855 GM grafikkort och skärmen har upplösning 1400 x 1050 ( SXGA+ )
Installerad även Wine. När jag kör Windows program med Wine är de ej suddiga. Är Ubuntu lite suddigt oavsett?
- TForsman
- Kontakt:
SV: Suddig skärm
kan du ta en skärmbild/skärmdump så att man får se hur det "suddiga" ser ut?
Finns ett program för att ta skärmbild installerad tror jag. Annars installera ksnapshot från pakethanteraren/synaptic under "system/administration"
Sen är det bara ladda upp bilden här eller via http://www.pici.se
Då blir det lite lättare för oss att se problemet.
Finns ett program för att ta skärmbild installerad tror jag. Annars installera ksnapshot från pakethanteraren/synaptic under "system/administration"
Sen är det bara ladda upp bilden här eller via http://www.pici.se
Då blir det lite lättare för oss att se problemet.
Inget suddigt där iaf.
Det är inte du som är van med Windows hårda typsnitt och dess mindre bra textrendering kanske?
System / Preferences / Apperance. Där har du en font-flik, där du kan ändra lite. Inget som får det att se bättre ut där?

System / Preferences / Apperance. Där har du en font-flik, där du kan ändra lite. Inget som får det att se bättre ut där?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
*lol* - tänkte just föreslå att det väl vore det enklaste sättet... xDhna skrev:Tog en "Print Screen"
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Lite mörkt är det enda jag kan se på bilden.
Beror det på skärmen kan du inte se det med en skärmdump ...
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nä, det missade jag också, det är klart man inte kan... Lustigt hur fel man kan tänka... xDnicefinger skrev: Lite mörkt är det enda jag kan se på bilden.
Är det en LCD? Det är inte så dum-enkelt att du behöver trycka på auto-knappen på skärmen så den linar upp pixlarna mot upplösningen?
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nu körde du någon virtualiserad Windowsgrej, vilket väl pratar lite emot min kommentar här nu. Men när jag räddade livet på morsans XP-allergiska gamla Compaq så upplevde jag skärmen som jobbigt suddig för att uppdateringsfrekvensen på skärmen var för långsam i standardläget. Höjde den och allt blev genast väldans mycket fräshare.
Eh, nu sitter jag inte i Ubuntu just nu, men Inställningar/Skärm-någonting antar jag.
Eh, nu sitter jag inte i Ubuntu just nu, men Inställningar/Skärm-någonting antar jag.