Hur ändrar jag rättigheter på Nätverksdisk? [LÖST]

adde75

Hur ändrar jag rättigheter på Nätverksdisk? [LÖST]

Inlägg av adde75 »

Jag har en nätverksdisk där jag sparar all media så att min andra dator (xp) och xboxen kommer åt det utan att vara beroende av att en speciell dator är igång.

Jag som användare har fullständiga rättigheter till disken, men om jag skall spara en nerladdning med tex. ktorrent direkt på disken kan inte ktorrent skapa filer på den. Andra program har vad jag förstår inte fullständiga rättigheter till disken, utan det är bara jag.

Kör jag nautilus under root så kan jag inte komma åt disken och kan således inte ändra rättigheter på den.

Kan jag ändra så att vissa program kan köra med fullständiga rättigheter, eller finns det någon bra lösning på detta?
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Hur ändrar jag rättigheter på Nätverksdisk?

Inlägg av maths57 »

Jag förstår inte riktigt det där men om nätverksdisken körs på Ubuntu kan du pröva med att skapa en grupp för ändamålet.

1. Grafiskt genom att gå till System - Administration - Användare och grupper.
2. Klicka på Hantera grupper.
3. Klicka på Lägg till grupp.
4. Skriv in ett namn på gruppen.

Eller i ett terminalfönster:

Kod: Markera allt

sudo groupadd gruppens_namn
Nu går du in i nätverksdisken och ändrar gruppen för den. Antingen grafiskt eller i ett terminalfönster.

sudo chgrp gruppens_namn /sökväg/nätverksdisken
Ge sedan gruppen fullständiga rättigheter.

sudo chmod grwx /sökväg/nätverksdisken
Sist lägger du till de användare du vill ska vara med i gruppen som kan använda disken. Det finns säkert ett bättre sätt, men det jag kom på nu var att öppna filen /etc/group. Leta redan på raden som börjar med gruppens_namn och lägg till användare på slutet av raden.

gruppens_namn:x:ett_nummer:användare1,användare2,ktorrent
Har inte gjort det själv, så jag vet inte om det funkar.
adde75

Inlägg av adde75 »

Kan försöka förtydliga.

Har en router där xbox, en dator med dualboot (xp och Ubuntu) och en nätverksdisk är kopplade. Laddar jag ner en torrent från datorn med xp sparas detta direkt på nätverksdisken. Försöker jag göra samma sak från datorn med Ubuntu så kan inte ktorrent i detta fallet skapa mappen på nätverksdisken.

Testade med att skapa en ny mapp genom ktorrent på nätverksdisken och det fungerade men fortfarande kan inte torrentfilen skapas.

Lite rörigt förklarat kanske men hoppas ni förstår, blir tyvärr sittandes alldeles för mycket på xp på grund av detta just nu.

Tacksam för förslag.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag fattar inte... Om du har fulla rättigheter till disken borde ktorrent som är startat av dig också ha fulla rättigheter. Jag tror att detta har med montering att göra...
Hur monterar du disken i linux burken?
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
adde75

Inlägg av adde75 »

Jag kan inte komma på att jag gjort något speciellt med den disken. Måste den monteras för att det skall fungera?
Den fanns i nätverket efter installationen av Ubuntu.

Jag sitter vid xp nu, men adressen till den är smb://edmini/ har jag för mig. Ubuntu frågade första gången efter användarnamn och lösenord på den och jag klickade i att ubuntu skall komma ihåg det och sedan dess frågar den inte efter det. Jag har genvägar direkt till mappar på disken i Platser på panelen och det fungerar. Allt annat jag försökt spara till disken har fungerat.

I ktorrent när jag skall bestämma var torrents skall sparas kan jag utan problem bläddra mellan mapparna på disken, jag kan även skapa en tom mapp via ktorrent, men alltså inte spara torrents där.

Väldigt skumt problem, och eftersom man är nybörjare så står man handfallen.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

adde75 skrev: Jag kan inte komma på att jag gjort något speciellt med den disken. Måste den monteras för att det skall fungera?
Den fanns i nätverket efter installationen av Ubuntu.
Jag tycker att det ska fungera... men det gör det uppenbarligen inte. Det kommer garanterat att fungera om du monterar disken. Sök lite på forumet hur du monterar en samba utdelning och får åäö att fungera.

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
adde75

Inlägg av adde75 »

Efter att jag mountade disken fungerar det utmärkt.
Tack för hjälpen.  :)

/Andre
Användarvisningsbild
mcNisse

SV: [LÖST] Hur ändrar jag rättigheter på Nätverksdisk?

Inlägg av mcNisse »

Bra, jag satte om tråden till löst.

Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"