Logitec Quickcam Ultra Vision

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Seven8nine

Logitec Quickcam Ultra Vision

Inlägg av Seven8nine »

Hej!

Jag håller på att steg för steg förflytta mig från windows till Ubuntu och än så länge är jag rätt nöjd förutom att det verkar svårt att få ihop alla datorns externa delar? Jag har webbkameran Logitech Quickcam Ultra Vision. Jag skulle gärna vilja få den att fungera under Ubuntu. Jag har kollat runt lite på nätet men det verkar inte som att det finns några drivrutiner som passar? Om det inte går att få igång den nu, när kommer det i så fall drivrutiner till den? Jag vet inte hur det fungerar med Linux än men kanske någon har nått bra svar?  ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: Logitec Quickcam Ultra Vision

Inlägg av farmfield »

Aah, jag vill ha webcam med mic till min burk (+ kanske sälja) - nån som har förslag på någon som dom vet fungerar i Ubuntu?

Sedan, vilka program kan Ekiga kommunicera emot i windows? (päron + son sitter på Windoze)

Har nån fått igång video med Skype betan?
Seven8nine

Inlägg av Seven8nine »

Faktiskt så fungerar micen på kameran utan drivrutiner så jag har använt den med Skype...Men den verkar död för övrigt... Jag hoppas nån kan hjälpa till.
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

farmfield skrev: Aah, jag vill ha webcam med mic till min burk (+ kanske sälja) - nån som har förslag på någon som dom vet fungerar i Ubuntu?
Sedan, vilka program kan Ekiga kommunicera emot i windows? (päron + son sitter på Windoze)
Har nån fått igång video med Skype betan?
seven8nine: vad händer om du har kamerna ikopplad när du startar datorn? får du någon indikering på att systemet försöker kontakta den?
vad ger kommandot lsusb i en terminal?
och vad får du om du kör
sudo tail -f /var/log/messages
i en terminal och försöker plugga ur den, vänta någon minut och plugga i den igen?

vad gäller resten av frågorna:

på a) svarar jag att min Logitech Quickcam i alla fall i nyaste Ubuntu funkar utmärkt med Kopete i alla fall ... Camorama måste man tydligen återigen mecka med extra plugins för att få den att färgjustera men i Kopete funkar det ... det är dock förstås ett kde-program

på b) svarar jag att tydligen det mesta som stjöder protokollet ... från deras FAQ
---
1.1.4. What is it compatible with?

Ekiga is compatible with any software, device or router supporting SIP or H.323. It includes SwissVoice, CISCO, SNOM, ... IP Phones, but also software like Windows Messenger, Netmeeting, SJPhone, Eyebeam, X-Lite, ... or also the Asterisk popular IPBX, as well as any other commercial or Open Source IPBX. Ekiga is not compatible with Skype and will never be as long as their protocol will stay proprietary. We do not think using closed protocols for communications is a good thing.
---
http://ekiga.org/index.php?rub=3&pos=0& ... html#AEN21

och på c) har inte testat
Senast redigerad av 1 alatariel, redigerad totalt 28 gånger.
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"