Java plugin

SoftLan

Java plugin

Inlägg av SoftLan »

Hej alla,

Efter diverse utflykter och experiment med andra OS så har jag nyligen installerat Ubuntu igen (konstigt att man alltid återkommer till Ubuntu :))

I alla fall, min fråga gällde Javaplugin i Firefox. När jag klickade på Installera instickmodul kom det upp ett alternativ GJC Web browser plugin. Jag stängde ner det fönstret eftersom jag ändå vill ha senaste JDK 6 installerat. När jag sökte på JDK i Lägg till/Ta bort program kom det upp Java Console. Vad är det? tänkte jag. Men det stod att det ingick development kit, så jag installerade det. Efter om start av Firefox stod det fortfarande saknade instickmoduler. Likadant efter om start av datorn. Jag har en ny meny Program-Systemverktyg-Java Console 6. Vad ska jag göra med den? Varför har jag inte fått insticksmodulen installerad?
Okänd

SV: Java plugin

Inlägg av Okänd »

Kör i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
LJ
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Tack Little John, det funkade :)

Har jag JDK 6 installerat nu?

Och hur får jag bort den där menyn Program-Systemverktyg-Java Console 6? och själva programmet givetvis, om det inte ingår i JDK
Okänd

Inlägg av Okänd »

SoftLan skrev: Tack Little John, det funkade :)

Har jag JDK 6 installerat nu?

Och hur får jag bort den där menyn Program-Systemverktyg-Java Console 6? och själva programmet givetvis, om det inte ingår i JDK
Låt systemverktyget vara kvar. Den behövs och installeras automatisk där fast man aldrig använder den.
Och ja, du har Java6 installerat nu. Uppdateringar kommer in hos dig automatisk.
Bra att det funkar!
Vad vore livet utan Java .... ;D ;D ;D
LJ
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Vad vore livet utan Java .... Glad Glad Glad
Håller med fullständigt LJ  :)
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

om du inte vill ha ikonen där så kan du högerklicka på Program platser system, välj redigera menyer. Sen går du ner till inställningar och tar bort markeringen vid java, då syns den inte längre.
SoftLan

Inlägg av SoftLan »

Ja, jag kom på att man kan mixtra med Huvudmenyn ganska mycket. Jag laddade ner Lastfm och ikonen fattades. Då gick jag in i menyn och redigerade. Lätt som en plätt :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"