Vad är clamav?
Vad är clamav?
Ja, precis... Har fått en massa felmeddelanden gällande just configuration av clamav-base osv när jag försöker installera olika paket.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vad är clamav?
Det är Clam antivirus
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vad är clamav?
Jao, jag upptäckte detta nu 
Tydligen rör mina felmeddelanden att jag inte konfigurerat Clam AntiVirus än...
Jag har dock ingen aning om hur jag kan göra det :/

Tydligen rör mina felmeddelanden att jag inte konfigurerat Clam AntiVirus än...
Jag har dock ingen aning om hur jag kan göra det :/
Vad är clamav?
Kod: Markera allt
sudo apt-get install clamav
sudo apt-get -f install
Glöm inte sedan:
sudo apt-get install avscan klamav
mkdir /tmp/virus
clamscan -ri --move=/tmp/virus /home/ditt_användarnamn
12 3 * * * root mkdir /tmp/virus ; clamscan -ri --log=/var/log/clamscan.log --move=/tmp/virus /
Redigera med:
sudo gedit /etc/crontab
Glöm inte sedan brandväggen (firestarter eller firehol).
Lämna inte din datasäkerhet åt slumpen!
Lycka till!
/M
Vad är clamav?
Tackar ödmjukast 
-f är alltså för att kontrollera beroenden och installera dem också?

-f är alltså för att kontrollera beroenden och installera dem också?
Vad är clamav?
Citat ur
man apt-get
Gick det bra med installation och konfiguration av clamav? Prova också Klamav!-f, --fix-broken
Fix; attempt to correct a system with broken dependencies in
place. This option, when used with install/remove, can omit any
packages to permit APT to deduce a likely solution. Any Package
that are specified must completely correct the problem. The op-
tion is sometimes necessary when running APT for the first time;
APT itself does not allow broken package dependencies to exist
on a system. It is possible that a system’s dependency structure
can be so corrupt as to require manual intervention (which usu-
ally means using dselect(8) or dpkg --remove to eliminate some
of the offending packages). Use of this option together with -m
may produce an error in some situations. Configuration Item:
APT::Get::Fix-Broken.
/M
Vad är clamav?
Tackar 
Jodå, det gick fint. Jag har installerat om Ubuntu nu bara, för jag upptäckte att det var roligare att partitionera upp hårddisken så att man kan prova flera olika distros
man apt-get? Jag läser inte manualer

Jodå, det gick fint. Jag har installerat om Ubuntu nu bara, för jag upptäckte att det var roligare att partitionera upp hårddisken så att man kan prova flera olika distros

Vad är clamav?
[quote="Frexwix"]Tackar 
[/quote]
Javisst är det roligare att prova på flera
Manualer, jag läste inte heller. Med Linux blir man överkörd om man inte läser. I Windows finns flera som du och jag, kanske det är problemet med Windows? Jag har hittat bra tips att börja med på http://www.psychocats.net/ubuntu/index och http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ och numera börjat titta i manualer också

Javisst är det roligare att prova på flera

Manualer, jag läste inte heller. Med Linux blir man överkörd om man inte läser. I Windows finns flera som du och jag, kanske det är problemet med Windows? Jag har hittat bra tips att börja med på http://www.psychocats.net/ubuntu/index och http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ och numera börjat titta i manualer också

Vad är clamav?
Det kan väl möjligen vara det något mindre intuitiva handhavandet som fäller Linux på målsnöret.
Jag har fått känslan (under mina mest cyniska stunder) att Ubuntu och alla andra välutvecklade distros som kör GNOME och KDE inte är något annat än något slags "Windows - RTFM Edition".
Under stunder då jag inte är fullt så cynisk anser jag Ubuntu vara guds gåva till alla människor som inte vill slava under Windows längre.
Men vad vet jag...? Jag är ju bara två veckor gammal som Ubuntuanvändare
Jag har fått känslan (under mina mest cyniska stunder) att Ubuntu och alla andra välutvecklade distros som kör GNOME och KDE inte är något annat än något slags "Windows - RTFM Edition".
Under stunder då jag inte är fullt så cynisk anser jag Ubuntu vara guds gåva till alla människor som inte vill slava under Windows längre.
Men vad vet jag...? Jag är ju bara två veckor gammal som Ubuntuanvändare

Vad är clamav?
Både Microsoft och Linux lägret erbjuder Windows, ett slags fönster att "se in i datorn" och dess program. Denna fönster agerar som ett slags filter som gör att man ser det vad man ser 
De gångerna jag inte fattat något i MS Windows är ofantligt många, jag bara minns inte alla dem. Man kunde inte pilla så mycket i MS Windows, då gick den inte sönder heller, så ofta.
Jämför man färdiginstallerat MS Windows färdigkonfiguerat och välplanerat hårdvara med självinstallerat Ubuntu med hårdvaran man råkar ha i sin burk så jämför man äpplen och päron

De gångerna jag inte fattat något i MS Windows är ofantligt många, jag bara minns inte alla dem. Man kunde inte pilla så mycket i MS Windows, då gick den inte sönder heller, så ofta.
Jämför man färdiginstallerat MS Windows färdigkonfiguerat och välplanerat hårdvara med självinstallerat Ubuntu med hårdvaran man råkar ha i sin burk så jämför man äpplen och päron

-
Vad är clamav?
Hej!
Jag följde Macci:s anvisning och installerade clamav och det gick jättefint,men när man skannar efter virus får man en varning att
clamav är "outdated".När man följer länken verkar det inte helt enkelt att välja paket för Ubuntu.Det kanske går bra att ha det som det
är?
Jag följde Macci:s anvisning och installerade clamav och det gick jättefint,men när man skannar efter virus får man en varning att
clamav är "outdated".När man följer länken verkar det inte helt enkelt att välja paket för Ubuntu.Det kanske går bra att ha det som det
är?