Några nybörjarfrågor

Luskan

Några nybörjarfrågor

Inlägg av Luskan »

Tjena!
Har precis installerat ubuntu 7.10 på laptopen och har lite frågor och funderingar.

Först och främst vill jag veta vad följande program heter:

- Foobar2000 för linux, eller iaf något liknande ljuduppspelningsprogram där man  har bra översikt över alla spelninslistor.

- En bra FPT-Client (SSH).

- Ett bra matteprogram som kan rita upp grafer.

Sen har jag inte fått igång ljudet, vet ej vad som är fel men får detta felmeddelandet när jag loggar in:

Kod: Markera allt

Ett fel inträffade vid start av GNOME-inställningsdemonen.

En del saker såsom teman, ljud eller bakgrundsinställningar kanske inte kommer att fungera korrekt.

Det senaste felmeddelandet var:

Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.

GNOME kommer fortfarande att försöka starta om inställningsdemonen nästa gång du loggar in.
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Några nybörjarfrågor

Inlägg av Hund »

Jag använde alltid Foobar när jag hade Windows. Men fastnade rätt snabbt för Rhythmbox. Det är allt annat än likt Foobar men det är enligt mitt tycke den klient som bäst kan hantera spellistor. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Jag använde också Foobar, och har precis som Hund Rhythmbox som favoritspelare nu. Det rekommenderas att testa.

Som vettig FTP-klient finns alltid Filezilla att installera i Ubuntu, det klarar bland annat SSH-anslutningar.

Fråga på ljudet, har du flera ljudkort i datorn?
Bild
Luskan

Inlägg av Luskan »

Ja, jag har ljudkort på datorn och det fungerade när jag körde windows...ehm va i hellvete?!??!?! hör ju hur de bloppar i aMSN nu så ljudproblemet verkar mystiskt nog vara löst.

http://users.piuha.net/martti/comp/d630/index.html

men fortsätt komma med andra tips! :)
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Vad tänker du på när du vill ha ett matteprogram? OpenOffice Kalkylark kan skapa diagram. Eller är det något mer avancerat du är ute efter?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns en del bra program om du kikar under Utbildning i Lägg till/ta bort program
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"