Ubuntu server hittar inte närverkskortet.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Sigge

Ubuntu server hittar inte närverkskortet.

Inlägg av Sigge »

Jag har en gammal dator (166Mz) som jag försöker installera Ubuntu Server på, men vid installationen hittas inte nätverkskortet. Kortet är ett 3COM EtherLink II/16 TP (ISA) och skall fungera med Linux.  ???
Kan någon hjälpa mig.  :P
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Ubuntu server hittar inte närverkskortet.

Inlägg av Lars »

Drivrutinen du behöver heter 3c503. Pröva att ladda den manuellt, "sudo modprobe 3c503". Möjligtvis kan kommandot lspnp vara till hjälp (finns i paketet pnputils).
Användarvisningsbild
Sigge

Inlägg av Sigge »

Lars skrev: Drivrutinen du behöver heter 3c503. Pröva att ladda den manuellt, "sudo modprobe 3c503". Möjligtvis kan kommandot lspnp vara till hjälp (finns i paketet pnputils).
Körde commandot "sudo modprobe 3c503" men det ändrade inget när jag kör "ifconfig".
Kan du förklara lite med ang. lspnp och pnputils?
Tacksam för hjälpen!
Ubuntu (=medmänsklighet) kan förena världen!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kommandot lspnp listar alla ISA-kort med PnP-stöd har jag för mig. Men börja med att testa "lshw -class network", det borde visa ditt kort och säga "driver=3c503" eller liknande. I så fall är drivrutinen ok.

Nästa steg är att konfigurera nätverket, det gör du i filen /etc/network/interfaces. Om inte mitt minne sviker mig så ska detta räcka för automatisk tilldelning av IP-adress:

Kod: Markera allt

auto eth0
iface eth0 inet dhcp
eller om du har statisk IP-adress:

Kod: Markera allt

auto eth0
iface eth0 inet static
  address 192.168.0.2
  netmask 255.255.255.0
  gateway 192.168.0.1
När du skrivit något av ovanstående (och naturligtvis ändrat värdena till det du vill ha) kan du köra kommandot "ifup eth0" för att sparka igång nätverket (eller "ifdown eth0" för att stänga av).
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"