Konstiga tecken

Einar Schlereth

Konstiga tecken

Inlägg av Einar Schlereth »

Jag la märke till att brev som blir besvarat och citeras har ändrat tecken. Vad beror det på? Det är väl inte så att det görs med avsikt.
Einar
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Konstiga tecken

Inlägg av ozamosi »

Var? I Evolution?

Jag antar att det beror på teckentabellsinkompatibliteter - brukar vara så i alla fall... Om brevet inte konverteras från iso-8859-1 (som ganska många tyvärr använder) till utf-8 (som Ubuntu använder), utan programmet bara låtsas att iso-8859-1 är utf-8, så uppstår det problemet du berättar om.

Jag kan inte berätta hur man fixar det utan att få veta vilket program det handlar om, och kanske inte ens då...
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Konstiga tecken

Inlägg av Linus Mannervik »

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ändrat tecken". Försök förklara utförligare, så kanske du kan få ett bättre svar. :P
NybergKent

Konstiga tecken

Inlägg av NybergKent »

Jag har märkt av detta också. Misstänker själv att det har med utf att göra. Einar kan testa med att gå in i inställningarna för epost-programet (gissningsvis har du evolution som epostprogram?) Gå in på Redigera i menyn, välj Inställningar och klicka sedan på Redigerarinställningar. Kolla vilken teckenkodning som är aktiverad. Testa med att aktivera Västeuropeisk (det finns två, den som slutar på -15 inkluderar euro-tecken eller något liknande så välj den.)

Egentligen är UTF än bättre standard men då många äldre program inte kan hantera det uppstår ibland liknande problem med att tecknen ser konstiga ut. Det löser sig med tiden då fler går över till utf.
Jag kan inte lova att det löser problemet dock. Det kan vara andra som orsakar de konstiga tecknen som i sig har problem med sitt mailprogram. Men troligtvis kommer det lösa det. Testa att ändra som jag sa och sedan skicka mail till någon du vet svarat på ditt mail och givit dig konstiga tecken - och be dem citera dig. Då vet du om det blir bättre eller inte. :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"