Kan inte boota efter installation 7.10 [LÖST]

adde75

Kan inte boota efter installation 7.10 [LÖST]

Inlägg av adde75 »

Jag tänkte att jag skulle köra xp på en partition och ubuntu på en partition, tills att jag helt kan gå över till ubuntu. När jag installerat ubuntu och det är dags för omstart får jag upp "Cant load operating system".

Någon som vet vad som kan göras åt det? Kan inte starta varken xp eller ubuntu längre.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Kan inte boota efter installation 7.10

Inlägg av Rasmus »

adde75 skrev: Jag tänkte att jag skulle köra xp på en partition och ubuntu på en partition, tills att jag helt kan gå över till ubuntu. När jag installerat ubuntu och det är dags för omstart får jag upp "Cant load operating system".

Någon som vet vad som kan göras åt det? Kan inte starta varken xp eller ubuntu längre.

Tacksam för hjälp!
Stort förlåt för sent svar.
Tryck e på grub raden, sedan trycker du e igen på en rad som likbnar denna: (hd0,0)
Testa sedan att ändra första siffran (börja på noll och fortsätt upått). Raportera sedan om det funkar så tar vi steg två då detta bara är tillfälligt.
adde75

Inlägg av adde75 »

Tack för svar, det löste sig några dagar senare när jag hade tid att "pilla" lite med datorn. Jag fick igång xp igen efter lite redigering av boot.cfg.

Sen gjorde jag en ominstallation av Ubuntu och denna gång lät jag inte ubuntu sköta partioneringen utan gjorde det manuellt. Sen fungerade det och jag fick upp Grubmenyn där operativsystem kunde väljas.

Alla guider om dubbelboot jag sett efter det, står faktiskt att man skall partionera manuellt, vad det nu har för betydelse.

Stort tack för svaret. Jag glömde bort tråden efter ett par dagar, när inget svar kom  :-[
Hur gör man för att sätta löst på tråden?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

adde75 skrev: Tack för svar, det löste sig några dagar senare när jag hade tid att "pilla" lite med datorn. Jag fick igång xp igen efter lite redigering av boot.cfg.

Sen gjorde jag en ominstallation av Ubuntu och denna gång lät jag inte ubuntu sköta partioneringen utan gjorde det manuellt. Sen fungerade det och jag fick upp Grubmenyn där operativsystem kunde väljas.

Alla guider om dubbelboot jag sett efter det, står faktiskt att man skall partionera manuellt, vad det nu har för betydelse.

Stort tack för svaret. Jag glömde bort tråden efter ett par dagar, när inget svar kom  :-[
Hur gör man för att sätta löst på tråden?
Bra att det löste sig, och förlåt igen för att det inte komm nått svar  :-[
Vet ej, tror du måste sägatill en moderator
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"