HP Deskjet 710C - Hur får jag skiten att funka?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

HP Deskjet 710C - Hur får jag skiten att funka?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har försökt tidigare och misslyckats och försökte nyss igen med exakt samma resultat.

Här är några ledtrådar:
  • Fungerar i Windows XP.
  • Fungerade i Ubuntu 7.04 och Ubuntu Studio 7.04.
  • Fungerar inte i Ubuntu Studio 7.10.
  • Jag har installerat skrivaren på alla sätt jag kunde komma på.
  • Skrivaren har parallellport, min laptop har bara USB, så en konverterare finns mellan skrivaren och min laptop. Denna behövde jag inte installera i Ubuntu 7.04 om jag inte minns fel.
  • Skrivaren hittas av [Administration→Utskrift] redan innan den är istallerad, dock identifieras den som HP DESKJET_720C, precis som i Windows.
  • Jag har provat att installera drivrutinerna till såväl 710C som 720C, det verkar inte spela någon roll.
Problemet är ungefär detta:
  • Om man försöker att skriva ut något, exempelvis från OpenOffice.org, hamnar dokumentet i skrivarkön. Dess status blir då "Held".
  • Försöker man starta den igen, genom att högerklicka och välja "Release", ändras status till "Processing" för att efter någon sekund återgå till "Held".
  • [Administration→Utskrift→Settings→Print testpage] ger inget som helst resultat. Inget jobb dyker upp i skrivarkön. Dock kommer en ruta upp där det exempelvis kan stå "Test page submitted as job 17"
Detta är ett akut problem då jag inte har någon större lust att logga in i Windows varje gång jag ska skriva ut minsta lilla skräpdokument.

Jag har ställt frågan här tidigare utan minsta tillstymmelse till antydan till svar. Finns det verkligen ingen som har en blekaste aning om vad som kan vara fel? :'( Är det bara en buggrapport till utvecklarteamet som återstår?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: HP Deskjet 710C - Hur får jag skiten att funka?

Inlägg av nisse2 »

Jag hade också problem med min skrivare och det löste sig, länkar dit (hoppas det kan vara till hjälp)

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,18383.0.html
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag hade tidigare samma problem med min 720C.
Fann att det var en rapporterad bugg!

Se kapitlet "Printing with AppArmor"
https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/ReleaseNotes

Nödlösningen i den var att ge kommandot
sudo aa-complain cupsd
vilket fick igång min skrivare .
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev: Jag hade tidigare samma problem med min 720C.
Fann att det var en rapporterad bugg!

Se kapitlet "Printing with AppArmor"
https://wiki.ubuntu.com/GutsyGibbon/ReleaseNotes

Nödlösningen i den var att ge kommandot
sudo aa-complain cupsd
vilket fick igång min skrivare .
Testade detta men har fortfarande samma resultat, men det kan hända att det hjälpte ändå på något sätt, men att jag har fler fel på gång. Här är loggen för den sista utskriften jag försökte göra, och den är ju inte lite puckad:

Kod: Markera allt

E [26/Nov/2007:20:23:06 +0000] [Job 20] Unable to open USB port device file: No such file or directory
E [26/Nov/2007:20:23:06 +0000] PID 22098 (/usr/lib/cups/backend/canon_usb) stopped with status 1!
E [26/Nov/2007:20:23:07 +0000] PID 22097 (/usr/lib/cups/filter/foomatic-rip) stopped with status 9!
Så direkt till det puckade här då: "E [26/Nov/2007:20:23:06 +0000] [Job 20] Unable to open USB port device file: No such file or directory". Vad är det för idioter som har varit framme här? Snacka om dår-meddelande (helt klart på Windowsnivå, och lägre kan det knappast bli). "No such file or directory". Such as WHAT?? Vad menas? Är det filen jag försöker skriva ut som inte finns (eller snarare inte hittas i så fall)? Är det någon annan fil som behövs? Vilken? Hur går man vidare härifrån?

Man blir så trött.

J.R.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 26 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Kan det vara så att jag behöver installera något stöd för "burken" jag har inkopplad mellan min laptops USB-port och min skrivares parallellport? Undrar vad det skulle vara för något i så fall...

Ska testa att avinstallera och sedan installera skrivaren igen. Går säkert inge vidare det heller.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Johnny Rosenberg skrev: Kan det vara så att jag behöver installera något stöd för "burken" jag har inkopplad mellan min laptops USB-port och min skrivares parallellport? Undrar vad det skulle vara för något i så fall...

Ska testa att avinstallera och sedan installera skrivaren igen. Går säkert inge vidare det heller.

J.R.
Hoppsan... det gick VISST någe vidare!
Nu är jag glad igen!  ;D

Alltså, i experimentets namn igår, så avinstallerade jag skiten och installerade den på ett annat sätt, som jag inte ens själv trodde på (smaka på den, den som orkar...) och nu kom jag just ihåg det och gjorde om det hela igen på det mer "troliga" sättet... och nu fungerar det, efter att jag skrivit aad, som är mitt alias för sudo aa-complain cupsd ("d" som i "disable", ungefär).

Apropå AppArmor, hur kan jag se om jag har det igång eller inte? Syns inget bland mina övriga processer i alla fall, men det är väl jag som missuppfattat hur det fungerar. Vet ju knappt vad det är för något. Det kanske är AppArmor som gör att jag ibland, efter att ha loggat in på nystartad dator, får felmeddelande om att grafiska Gnome-saker inte kunde startas och så vidare? Skulle ju inte förvåna mig.

Går AppArmor att stänga av? Hatar sån där säkerhetsskit. Vill ha minimal säkerhet (och därmed maximal snabbhet), eftersom jag inte betraktar mig själv som idiot i så hög grad att det skulle vara någon större risk att bli utsatt för något.

Hade Windows en gång (okej, jag är LITE idiot i alla fall, som synes) och ett antivirusprogram till det, men alla de gånger jag fick någon fil med virus till min dator upptäckte jag det själv INNAN antivirusprogrammet fattat något. Det var inte särskilt svårt. Räckte att låta bli att vara dum i huvudet.

Men som sagt, AppArmor kanske inte har något med detta att göra alls? Säkerhet är ju ett så brett område. Men upplys mig gärna, så att jag får chansen att känna mig riktigt korkad.

Vänliga hälsningar

J.R.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 26 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Johnny Rosenberg skrev: Har försökt tidigare och misslyckats och försökte nyss igen med exakt samma resultat.

Här är några ledtrådar:
  • Fungerar i Windows XP.
  • Fungerade i Ubuntu 7.04 och Ubuntu Studio 7.04.
  • Fungerar inte i Ubuntu Studio 7.10.
  • Jag har installerat skrivaren på alla sätt jag kunde komma på.
  • Skrivaren har parallellport, min laptop har bara USB, så en konverterare finns mellan skrivaren och min laptop. Denna behövde jag inte installera i Ubuntu 7.04 om jag inte minns fel.
  • Skrivaren hittas av [Administration→Utskrift] redan innan den är istallerad, dock identifieras den som HP DESKJET_720C, precis som i Windows.
  • Jag har provat att installera drivrutinerna till såväl 710C som 720C, det verkar inte spela någon roll.
Problemet är ungefär detta:
  • Om man försöker att skriva ut något, exempelvis från OpenOffice.org, hamnar dokumentet i skrivarkön. Dess status blir då "Held".
  • Försöker man starta den igen, genom att högerklicka och välja "Release", ändras status till "Processing" för att efter någon sekund återgå till "Held".
  • [Administration→Utskrift→Settings→Print testpage] ger inget som helst resultat. Inget jobb dyker upp i skrivarkön. Dock kommer en ruta upp där det exempelvis kan stå "Test page submitted as job 17"
Detta är ett akut problem då jag inte har någon större lust att logga in i Windows varje gång jag ska skriva ut minsta lilla skräpdokument.

Jag har ställt frågan här tidigare utan minsta tillstymmelse till antydan till svar. Finns det verkligen ingen som har en blekaste aning om vad som kan vara fel? :'( Är det bara en buggrapport till utvecklarteamet som återstår?
Och en forumfråga på det:
Eftersom mitt problem nu är löst, vill jag ju att detta ska framgå i ämnesraden, men nu visar det sig att jag inte kan editera mitt ursprungliga meddelande, bara mina egna uppföljningar. Har sett att en del andra har ändrat ämnet till "Gamla ämnet" + "[LÖST]". Hur gör jag det?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det var ju bra att det löste sig till slut när du också fick in de rätta drivarna  ;)

AppArmor har jag inte speciellt mycket koll på. Det du gjorde var att stänga av skyddet för applikationen för dina CUPS enheter, i ditt fall HP-skrivaren. AppArmor är som jag förstått det hela ett applikationsskydd där man beskriver regler för vilka applikationen som får anropa en viss applikation. Ett höjt inbyggt skydd alltså. Hur man stänger av det vet jag inte, men det är väl bara att söka på nätet.

Kommer inte ihåg hur man markerar tråden som löst. Finns säkert nån som kan och hjälper till.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev: Det var ju bra att det löste sig till slut när du också fick in de rätta drivarna  ;)
Drivrutinerna var allt samma i båda fallen, det var lite annat som skiljde de olika sätten att installera den på.
Bowmore skrev:AppArmor är som jag förstått det hela ett applikationsskydd där man beskriver regler för vilka applikationen som får anropa en viss applikation. Ett höjt inbyggt skydd alltså. Hur man stänger av det vet jag inte, men det är väl bara att söka på nätet.
Aha, men ett sådant skydd verkar ju vettigt i och för sig, och det är säkert inget som drar någon direkt processorkraft heller, så det kan jag nog leva med. Det får väl fortsätta att vara "på" då...

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"