Få mig att välja Ubuntu för andra gången! [LÖST]
Få mig att välja Ubuntu för andra gången! [LÖST]
Hej alla på Ubuntu Sverige!
Det är så att jag för att tag sedan installerade senaste versionen av Ubuntu Studio och sedan nyaste versionen av Ubuntu men enda skillnadena var utseende och extra program. Vad jag hade problem med och som fick mig att välja Windows igen var följande:
Kunde inte spela DRM skyddade filer från iTunes
Kunde inte använda extern skärm, som i det här fallet var min tv. Grafikkortet är inte NVIDIA utan ett Mobile Intel(R), 915GM/GMS, 910GML Express Chipset Family som finns i en Dell Inspiron 630m laptop.
Problem med att se filmer på youtube. FireFox crashade hela tiden!
Dem här 3 sakerna är jag mer eller mindre "beroende" av när jag använder datorn. Men jag är så trött på Windows och Ubuntu är klart den bästa Linux disten som finns där ute och hade gärna gjort ett nytt försök om jag kunde få ordning på ovanstående problem. Någon som kan hjälpa mig? Har redan kollat upp med grafikkortet och det enda jag fann var att man skulle in och pilla med en fil på datorn som sköter grafiken och det var för avanserat för att jag skulle klara av det.
Tacksam för svar!
/ Joakim
Det är så att jag för att tag sedan installerade senaste versionen av Ubuntu Studio och sedan nyaste versionen av Ubuntu men enda skillnadena var utseende och extra program. Vad jag hade problem med och som fick mig att välja Windows igen var följande:
Kunde inte använda extern skärm, som i det här fallet var min tv. Grafikkortet är inte NVIDIA utan ett Mobile Intel(R), 915GM/GMS, 910GML Express Chipset Family som finns i en Dell Inspiron 630m laptop.
Dem här 3 sakerna är jag mer eller mindre "beroende" av när jag använder datorn. Men jag är så trött på Windows och Ubuntu är klart den bästa Linux disten som finns där ute och hade gärna gjort ett nytt försök om jag kunde få ordning på ovanstående problem. Någon som kan hjälpa mig? Har redan kollat upp med grafikkortet och det enda jag fann var att man skulle in och pilla med en fil på datorn som sköter grafiken och det var för avanserat för att jag skulle klara av det.
Tacksam för svar!
/ Joakim
Senast redigerad av 1 TForsman, redigerad totalt 3 gånger.
- TForsman
- Kontakt:
SV: Få mig att välja Ubuntu för andra gången!
Det vet jag inget om, men dem 2 andra problemen borde kunna lösas. Är ubuntu inlagt eller funderar du på att lägga in det igen?
jag hjälper dig med extern skärm så gott jag kan, när du behöver den hjälpen.
Det vet jag inget om, men dem 2 andra problemen borde kunna lösas. Är ubuntu inlagt eller funderar du på att lägga in det igen?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Fråga ett och två vet jag inget om, tyvärrJoakimH83 skrev: Hej alla på Ubuntu Sverige!
Tacksam för svar!
/ Joakim

Fråga tre:
Har du senaste flash player?
skulle vara bra om du körda firefox (eller annan webläsare) i terminalen och testar att se på film, posta sedan utskriften här.
Inte installerat det än men på god väg att göra det nu om du har lust att hjälpa migZinden skrev: Kunde inte spela DRM skyddade filer från iTunes

Angående flash så hade jag senaste versionen och lästa att många andra hade samma problem. Rekomendationen var att installera den äldre versionen så som jag förstod det? Ska göra ett nytt försök på Ubuntu och se om det fungerar den här gången.
Tack för svaren!
- TForsman
- Kontakt:
Flash borde inte heller vara ett problem idag. Verkar funka för dem flesta. Sen har man möjlighet att välja "free flash" också.
- Smygis
Missat poängen med DRM (Digital Restrictions Management) lite kanske. Självklart så kan du inte spela dina DRM-skadade filer i Ubuntu! Dem är ju bundna till iTunes... Kanske kan man köra iTunes i wine men det vet jag inte något om.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Ska testa iTunes i Wine.
Har installerat senaste versionen av Ubuntu Studio och det har blivit mycket bättre sedan jag testade det sist gång. Måste bara försöka få igång grafiken på externa skärmen. Någon som vet vart jag kan börja? Finns det något program för att skifta skärmar eller måste jag in och ändra i xorg.config eller vad den heter
Har installerat senaste versionen av Ubuntu Studio och det har blivit mycket bättre sedan jag testade det sist gång. Måste bara försöka få igång grafiken på externa skärmen. Någon som vet vart jag kan börja? Finns det något program för att skifta skärmar eller måste jag in och ändra i xorg.config eller vad den heter

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Joakim, jag tänkte lura in en kompis som har liknande intressen som du i ubuntuvärlden och har rekommenderat ubuntustudio. Kan inte du följa upp hur det går för dig ?
- Smygis
Ska finnas ett grafiskt verktyg för det (i Ubuntu 7.10). Det ligger i System -> Administration (Eller inställningar) -> Och sedan något med skärmainställningar.JoakimH83 skrev: Någon som vet vart jag kan börja? Finns det något program för att skifta skärmar eller måste jag in och ändra i xorg.config eller vad den heter![]()
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
*Smajle*
Senast redigerad av 1 Smygis, redigerad totalt 28 gånger.
- Smygis
Jag påpekade också det men mina fina koleger här påpekade snabbt att det är olagligt att göra sånt i sverige. Så tyvärr.ipix skrev: *Smajle*
Inga problem.Ulsak skrev: Joakim, jag tänkte lura in en kompis som har liknande intressen som du i ubuntuvärlden och har rekommenderat ubuntustudio. Kan inte du följa upp hur det går för dig ?
Kan redan nu säga att allt fungerar mycket snabbt och smidigt. Musikprogramen som medföljer är geniala och liknar i stort sett dem med bra kvalite till Windows så som rebirth och Fruity Loops etc. Men de flesta musikprogram är beroende av externa instrument som du kopplar in i datorn så som jag förstått det. Ska dock fixa en midi klaviatur så återkommer hur det går med programen.
Angående DRM skyddade iTunes filer så har faktiskt nyaste versionen av VLC player stöd för detta!! Helt genialt! Nu har man en media spelare för all form av multimedia. Me love ubuntu

Ska checka verktyget för extern skärm. Tack för tipset!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Många bärbara klarar bara av att driva en skärm åt gången och oftast finns det en funktionstangents-kombination för att välja skärm och/eller TV-ut... På våra Toshibas tog extern skärm över automatiskt om man kopplade in den på VGA-kontakten...JoakimH83 skrev:Har installerat senaste versionen av Ubuntu Studio och det har blivit mycket bättre sedan jag testade det sist gång. Måste bara försöka få igång grafiken på externa skärmen. Någon som vet vart jag kan börja? Finns det något program för att skifta skärmar eller måste jag in och ändra i xorg.config eller vad den heter
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Kolla gärna igenom det igen. I enlighet med http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368 så är det fullt lagligt att kringgå tekniska spärrar som t.ex. DRM för att komma åt material man annars inte kan komma åt, se speciellt:Smygis skrev: Jag påpekade också det men mina fina koleger här påpekade snabbt att det är olagligt att göra sånt i sverige. Så tyvärr.
"För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet. Är det olagligt?
Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att t.ex. lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer m.m. på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, t.ex. genom att man köpt en cd-skiva."
Det här är alltså rättsläget, var goda avcensurera posterna! Stand up for your RIGHT to party!
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 28 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Så är det inte i mitt fall. Dell drivrutiner är lite speciella har jag förstått så inte lika lätt att få igång extern skärm som t.ex NVIDIA kort. Hittar inget om extern skärm i administrations menynfarmfield skrev:Många bärbara klarar bara av att driva en skärm åt gången och oftast finns det en funktionstangents-kombination för att välja skärm och/eller TV-ut... På våra Toshibas tog extern skärm över automatiskt om man kopplade in den på VGA-kontakten...JoakimH83 skrev:Har installerat senaste versionen av Ubuntu Studio och det har blivit mycket bättre sedan jag testade det sist gång. Måste bara försöka få igång grafiken på externa skärmen. Någon som vet vart jag kan börja? Finns det något program för att skifta skärmar eller måste jag in och ändra i xorg.config eller vad den heter

Jag antog att cracka skyddade saker inte var tillåtet i Sverige. Vad mer är isf tillåtet gällande skydd av media, spel etc? Varför finns skyddet ens för? 
Här är den del som saknas från Smygis inlägg:

Här är den del som saknas från Smygis inlägg:
Jag får usäkta mig att jag tog bort denna delen av ditt inlägg Smygis. Jag var 200% säker på att cracka skydd inte var tillåtet.*host*http://mediakey.dk/~cc/remove-itunes-drm/*host* Vet inte om den fungerar och det finns nog andra om man letar.
Hittade http://www.hymn-project.org/ också. Verkar dock bara finnas till windows. GPLv2 på det i alla fall.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
På både vår Toshiba och vår nya Acer är det bara att ha skärm inkopplad när man startar datorn så kör burken på den, dock vette fän om man kan växla mellan dom när burken är igång (inne i Ubuntu)..?JoakimH83 skrev:Så är det inte i mitt fall. Dell drivrutiner är lite speciella har jag förstått så inte lika lätt att få igång extern skärm som t.ex NVIDIA kort. Hittar inget om extern skärm i administrations menyn
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Hej,
xrandr --output LVDS --mode 'vertikalt antal linjer'x'horisontalt antal linjer' --output VGA --off
xrandr --autoPå både vår Toshiba och vår nya Acer är det bara att ha skärm inkopplad när man startar datorn så kör burken på den, dock vette fän om man kan växla mellan dom när burken är igång (inne i Ubuntu)..?
xrandr --output LVDS --mode 'vertikalt antal linjer'x'horisontalt antal linjer' --output VGA --off
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Edit: Fick igång bild på tv:n! Bara att stänga locket på min laptopen och sedan ändra upplösning till 800x600 så funkar allt perfa!
Ubuntu owns!!
Ubuntu owns!!

Senast redigerad av 1 JoakimH83, redigerad totalt 1 gånger.