Joomla som nav för webbplatsen?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Fortsättning på tåden Förslag på funktion vid svar på inlägg.

En tråd passande i sammanhanget är också Nytt utseende/struktur för ubuntu-se.org är på väg. Ã…sikter?

[quote="marwal"][quote="sebastean"]Marwal! Kanske du vill fixa konverteringen av databas?[/quote]
Skulle det saknas sätt att från det ena systemet importara data eller konvertera från ett format till ett annat är jag villig att titta på det. Jag vill i så fall inte sitta ensam med det utan att det skapas en mindre grupp (2 pers) som jobbar tillsammans.[/quote]
Detta skript för att konvertera PunBB till SMF ligger redan upplagt på servern.

Saker vi har på hemsidan som vi skulle kunna synka inloggningen på är forum, wiki, galleri och karta.

Dessa är PunBB, moinmoin, Gallery2 och maps.google.com med diverse skript ihopbuntat (ozamosi).

Vi skulle kunna implemetera Joomla i samband med hemsidesuppfräschiningen och synka SMF, Gallery2 med befintliga bryggor. Byter vi wikin till DokuWiki innan wikiuppfräschingen så finns brygga även för wikin.

Skulle då återstå att synka kartan med Joomla men vi skulle kunna vara utan karta fram tills kod har fräschats upp och synkning fungerar.

Vad är era tankar kring detta? :cool:

marwal: Vad tror du om att tillsammans med någon mer stå för synkning mellan Joomla och de andra sakerna där bryggor finns?

Jag och någon mer kan stå för installation av SMF och DokuWiki.
marwal

Inlägg av marwal »

Jag har lite svårt att - ens med allmänt hållna ord - binda mig vid saker innan jag vet hur mycket tid jag lovar bort, men jag kan säga så mycket som att jag villig att titta på det; skaffa mig en uppfattning och sedan ta det därifrån.
Okänd

Inlägg av Okänd »

maps.google.com tror jag finns som mod till SMF men är inte 'up to date' med RC3. Kanske den kommer till 1.1 Final som troligen kommer släppas runt nyår. (sett en röd tråd i SMFs releeser) Då får man hoppas på en uppdaterad mod inom en månad kanske. Fast detta kan inte vara kritisk för websidan?
Okänd

Inlägg av Okänd »

marwal: Som sagt finns det bryggor från allt till Joomla, utom kartan som vi kan låta vara för tillfället.

Några saker jag tänker att vi behöver veta är:
¤ Fungerar befintliga bryggor på ett tillfredställande sätt och hur fungerar det (inloggning sker bara i Joomla eller båda tex)..
¤ Hur påverkar en nyutkommen version av något av det vi använder en brygga. Är det ofta eller sällan som ny version eller modifiering av en brygga behövs..
¤ Kan det uppstå problem vid användning av flera bryggor till Joomla samtidigt..

Joomla -Joomla-SMF Bridge -Joomla-SMF Forum component -Joomla - SMF -JD-WikiBridge -Gallery2 Bridge
SMF
DokuWiki
Gallery2

Tillägg: -Google maps -Plugin Googlemaps -Geo visitors'

Marwal: Är detta saker du vet eller vill kolla upp?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="swe_henke"]maps.google.com tror jag finns som mod till SMF men är inte 'up to date' med RC3. Kanske den kommer till 1.1 Final som troligen kommer släppas runt nyår. (sett en röd tråd i SMFs releeser) Då får man hoppas på en uppdaterad mod inom en månad kanske. Fast detta kan inte vara kritisk för websidan?[/quote]
Så det finns, underbart :) Frågan är om alla övriga bryggor funkar till RC3 och om det blir problem att ha så här många bryggor, om bryggor är något som kräver uppdatering vid ny versioner av de saker vi använder, kanske vi alltid har någon brygga som gör att vi inte kan uppdatera tex Joomla till nyaste version.. fast jag kan inte sånt.. ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

testar själv Joomla just nu på en testserver...verkar väl skrivet samt fullt bryggbart med det mesta.

För övrigt tror jag inte uppdateringar kan ställa till det eftersom koden är väldigt lätt att förstå sig på.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trazan: Kanske du vill jobba ihop med Marwal när det gäller att synka databaserna för de olika delarna på webbplatsen?
Användarvisningsbild
LorenzoG

Inlägg av LorenzoG »

Hej kul att ni funderar på att använda Joomla! Nu är jag inte expert på bryggorna men jag kan en hel del om Joomla och dess komponenter ;-).
De flesta av bryggorna gör att man får en gemensam registrering och inloggning. Jag vet inte hur pass bra det fungerar med flera bryggor på en gång men jag har sett sådana tillämpningar där man har t.ex. SMF och Gallery på samma webbplats.

Det jag vet, är att med den nya Joomla 1.5! (Beta släpptes igår) kommer det att vara enkelt att skriva plugins för att integrera och synka olika externa program. Men vi har en bra bit innan 1.5 släpps i skarp version (lär inte hinna bli klar i år). Så jag rekommenderar er att satsa på den senaste stabila 1.0.11.

En annan komponent som kan vara värt för er att titta närmare på är Community Builder - http://www.joomlapolis.com/
Denna komponent ger utökade "community" funktioner och kan även integreras med SMF.
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg451587

CB är i vissa samanhang otrolig användbar och kraftfull, men också lite småbökig att specialanpassa och ändra. Det är frågan vilka ambitioner man har med den nya Ubuntu hemsidan.

Om ni vill, så skulle jag pararellt med Trazan sätta upp en testserver till helgen och integrera de olika programen som ni funderar på att använda för att se om det är möjligt och om det dyker upp några problem.

Lorenzo
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]Trazan: Kanske du vill jobba ihop med Marwal när det gäller att synka databaserna för de olika delarna på webbplatsen?[/quote]
Säger som marwal, kan inget lova innan jag vet hur mycket tid som lovas bort.

Har ett arbete som innebär att jag aldrig vet hur mycket jag jobbar :( normala arbetstider 7-16, men oftast blir det längre än så. Ställer iofs gärna upp som bollplank.

Ska se om tid finns att sätta upp testserver med wiki gallery2 forum maps mm
Okänd

Inlägg av Okänd »

LorenzoG, Trazan.. tar ni kontakt med varandra..?

Har ett webbhotellskonto jag kan låna ut om nu inte har något annat..
Okänd

Inlägg av Okänd »

har trixat och fixat lite (väldigt lite) kidsen sjuka :(

ser för tillfället inga stora problem när det gäller joomla som nav
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"