Fòrstàr inte Ubuntu, internet funkar inte osv.
-
Fòrstàr inte Ubuntu, internet funkar inte osv.
Har ingen aning om var jag borde skriva... Installerade ubuntu 7,04 idag... Och jag fattar ingenting.
Internet funkar inte, mitt nàtverkskort àr inte aktiverat. Jag vet inte hur man gòr nàgonting fòr jag fòrstòr ingenting i ubuntu.
Nyss var menyerna pà svenska och nu àr de pà engelska.
pakethanteraren fungerar inte fòr det kommer upp ett meddelande:
"could not download all repository indexes" pga networks problems.
Min tanke var att ha kvar Vista och vàlja OS vid uppstart, men jag ràkade ta bort Vista nàr jag partionerade... Och jag ser bara en liten del av hàrddisken.
Skulle vara mycket tacksam fòr hjàlp, jag àr helt lost!
Tack!
Jag har ett Broadcom nàtverkskort och en HP 530.
Internet funkar inte, mitt nàtverkskort àr inte aktiverat. Jag vet inte hur man gòr nàgonting fòr jag fòrstòr ingenting i ubuntu.
Nyss var menyerna pà svenska och nu àr de pà engelska.
pakethanteraren fungerar inte fòr det kommer upp ett meddelande:
"could not download all repository indexes" pga networks problems.
Min tanke var att ha kvar Vista och vàlja OS vid uppstart, men jag ràkade ta bort Vista nàr jag partionerade... Och jag ser bara en liten del av hàrddisken.
Skulle vara mycket tacksam fòr hjàlp, jag àr helt lost!
Tack!
Jag har ett Broadcom nàtverkskort och en HP 530.
SV: Fòrstàr inte Ubuntu, internet funkar inte osv.
Hej och välkommen hos oss, starsmaker!

Det är ju många problem du har fått...
En fråga:
Har du någon möjlighet att radera hela hårddisken och installera Ubuntu 7.10?
Du kanske kan tanka hem den med en annan dator.
/LJ

Det är ju många problem du har fått...
En fråga:
Har du någon möjlighet att radera hela hårddisken och installera Ubuntu 7.10?
Du kanske kan tanka hem den med en annan dator.
/LJ
Hej och välkommen till forumet 
Tråkigt att höra om din kämpiga start...
Nu är det iofs så att du installerat en gammal version, 7.10 är den senaste!
Det innebär ökat hårdvarustöd och lite annat godis som automatisk skrivarkonfiguration.
Du kan ladda ner iso-filer här: http://releases.ubuntu.com/7.10/
Förresten, är det här din burk: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1205293 ?
Då kan du ladda ner den här filen direkt: http://releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu- ... p-i386.iso

Tråkigt att höra om din kämpiga start...
Nu är det iofs så att du installerat en gammal version, 7.10 är den senaste!
Det innebär ökat hårdvarustöd och lite annat godis som automatisk skrivarkonfiguration.
Du kan ladda ner iso-filer här: http://releases.ubuntu.com/7.10/
Förresten, är det här din burk: http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1205293 ?
Då kan du ladda ner den här filen direkt: http://releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu- ... p-i386.iso
-
Tack fòr era snabba svar!
Det stàmmer, jag har den datorn och laddar nu hem den lànk du gav mig.
Nàr nedladdningen àr klar, vad ska jag dà gòra?
Radera hàrddisken? Hur gòr jag det?
Màste jag brànna ISO-filen? (Isàfall màste jag springa och kòpa skivor, cd eller dvd?)
Tack!
Màste jag brànna ISO-filen? (Isàfall màste jag springa och kòpa skivor, cd eller dvd?)
Tack!
Ja, du måste bränna ut ISO-filen - som en CD-avbild, inte som en vanlig fil.starsmaker skrev: Tack fòr era snabba svar!
Tack!
Du kan radera/partitionera/formatera hårddisken under installationen, men se till att kolla så att skivan fungerar (finns ett alternativ i dess huvudmeny). Du har ju redan installerat 7.04, och du kan köra på samma partitioner om du vill, eller låta skivan göra allt automatiskt!
-
Tack!
Nu ska jag gà hem (sitter i skolan dàr internet fungerar) och installera ubuntu 7,10.
En till fràga, jag àr van vid Windows och dàr finns det ju en lista pà tillgàngliga tràdlòsa nàtverk. Finns inte en sàdan lista i Ubuntu? Det jag har sett àr att man màste skriva in SSID och sànt... Och jag vet inte vilka instàllningar jag ska ha. I skolan finns ett tràdlòst nàtverk och hemma ett annat oskyddat... Men jag vet inget om instàllningar, dàrfòr ville jag ha listan sà jag bara ansluter mig till ett nàtverk sedan.
Och, jag har làst om problem emd Broadcom nàtverkskort och Ubuntu. Vet nàgon vad det àr jag berhòver?
Tack fòr hjàlpen
Nu ska jag gà hem (sitter i skolan dàr internet fungerar) och installera ubuntu 7,10.
En till fràga, jag àr van vid Windows och dàr finns det ju en lista pà tillgàngliga tràdlòsa nàtverk. Finns inte en sàdan lista i Ubuntu? Det jag har sett àr att man màste skriva in SSID och sànt... Och jag vet inte vilka instàllningar jag ska ha. I skolan finns ett tràdlòst nàtverk och hemma ett annat oskyddat... Men jag vet inget om instàllningar, dàrfòr ville jag ha listan sà jag bara ansluter mig till ett nàtverk sedan.
Och, jag har làst om problem emd Broadcom nàtverkskort och Ubuntu. Vet nàgon vad det àr jag berhòver?
Tack fòr hjàlpen
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Om du väljer att använda dig av cd-ison så kolla så du har internet-uppkoppling när du har startat upp med live:cdn innan du installerar.
Annars så installeras inte allt som behövs utan det saknas en hel del i menyerna.
Vet du om du har fast ip-nummer eller dynamisk? (Vilken bredbandsleverantör har du?).
Annars så installeras inte allt som behövs utan det saknas en hel del i menyerna.
Vet du om du har fast ip-nummer eller dynamisk? (Vilken bredbandsleverantör har du?).
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Nu är ju inte det svårt att komplettera i efterhandZX Spectrum skrev: Om du väljer att använda dig av cd-ison så kolla så du har internet-uppkoppling när du har startat upp med live:cdn innan du installerar.

-
Det jag vet àr att det àr ett dynamiskt IP. Vilken leverantòr jag har vet jag inte (bor i ITalien just nu), det àr min hyrsvàrd som fixat en anslutning àt oss och jag vet inte mer àn sà...
Ok, men om det àr ganska làtt att komplettera, hur gòr man dà? Kan jag gòra det med en annan dator och kopiera filerna? Var hittar jag dessa saker?
Ok, men om det àr ganska làtt att komplettera, hur gòr man dà? Kan jag gòra det med en annan dator och kopiera filerna? Var hittar jag dessa saker?
Med Internetanslutning under installationen laddas de senaste uppdateringarna ner helt enkelt, men du kan göra samma sak genom uppdateringshanteraren (System > Administration > Uppdateringshanterare) senarestarsmaker skrev: Det jag vet àr att det àr ett dynamiskt IP. Vilken leverantòr jag har vet jag inte (bor i ITalien just nu), det àr min hyrsvàrd som fixat en anslutning àt oss och jag vet inte mer àn sà...

Språkstöd är också en sak som brukar behöva en uppdatering för att bli komplett, men gå bara in i System > Administration > Språkstöd och markera "Swedish", så kommer även det att ordnas automatiskt!
Ett förslag till:
Kör CD:n s som Live CD och kolla om den hitta anslutningen automatiskt.
Det bruka vara så, fast med Broadcom vet jag inte.
Men prova!
LJ
Kör CD:n s som Live CD och kolla om den hitta anslutningen automatiskt.
Det bruka vara så, fast med Broadcom vet jag inte.
Men prova!
LJ
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
kan hända att det inte är svårt, men det är mycket som ska in i efterhand och inte alltid lätt att veta vad dessa paket heter.upnorth skrev:Nu är ju inte det svårt att komplettera i efterhandZX Spectrum skrev: Om du väljer att använda dig av cd-ison så kolla så du har internet-uppkoppling när du har startat upp med live:cdn innan du installerar.
Vet du om du har fast ip-nummer eller dynamisk? (Vilken bredbandsleverantör har du?).![]()
Har råkat ut för detta en gång och 1/3-del av menyerna saknades.
Grejen tror jag är att försöka få igång internet medan man kör med liveskivan. Först när internet fungerar så installerar man ubuntu.
Själv har jag knappt behövt leta efter drivrutiner till olika hårdvaror. Är väl egentligen bara skannern så jag är inte någon höjdare på hur man kollar dessa.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om datorn inte är uppkopplad när den installerar kommer inte hela svenska språkstödet med verkar det utan man måste då gå in i system/administration/språkstöd för att systemet skall ladda ner resten av språkfilerna - då blir det mashup mellan svenska & engelska i menyerna - det är iaf så jag haft det när jag smaskat in Ubuntu på mina burkar...starsmaker skrev:Nyss var menyerna pà svenska och nu àr de pà engelska.
Och du menar trådlöst bredband gissar jag, för trådbundet fungerar i 90% direkt men trådlösa kort som Atheros och Broadcom kan vara kluriga att få igång...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Vissa broadcom-kort är problematiska (de vägrar släppa ifrån sig specifikationer så det är väldigt svårt att göra vettiga drivrutiner).starsmaker skrev: Jag har ett Broadcom nàtverkskort och en HP 530.
När du väl kommit in i ubuntu (det räcker med liveskivan) kör följande kommandon i en terminal (finns i Applikationsmenyn under tillbehör):
lspci -nn
iwconfig
Försök sedan få hit resultatet av det i tråden så ska vi hitta rätt drivisar åt dig.
More Mekaniserad at http://blippe.se.