jag köpte just en dator (med ett olagligt winXP) på för att ersätta en dator som nyss dog av vad jag misstänker vara ett strulande moderkort. Det dumma XP't ska bort så fort som möjligt - jag anser det vara helt förkastligt att köra ett OS jag inte har rätt till. Målet är att installera ett windows först på den och sen dual-boota med Ubuntu.
På datorn sitter en klisterlapp med ett serienummer till win98SE. Till datorn fick jag ingenting (speciellt inte någon win98SE-CD). Bara hårdvara med en hårddisk som hade ett dumt XP.
Min gamla dator som dog har en hederlig winME, med CD-skivor och så vidare.
Dessutom har jag lärt mig att det finns något som heter Windows Fundamentals som låter lite spännande ( http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Fu ... Legacy_PCs ).
Vista is not an option.
Som jag ser det har jag fyra möjligheter.
1. Installera win98SE på datorn. Nackdelar: jag måste fixa en CD med win98SE på och det antar jag är i gråzonen till vad som är olagligt.
2. Flytta winME från den döda datorn till den andra. Det verkar som att det finns vissa restriktioner för detta - hur vet jag om jag får det? (Om jag läste EULA't till den gamla datorn så har jag glömt detaljerna [:)]-|--< ) Om det är så att licensen är buden till processorn eller så kan jag gärna tejpa fast den gamla processorn i den nya datorn

3. Köpa en uppgradering från win98SE eller winME till winXP. (Men att köpa en helt ny XP-licens vägrar jag av princip.) Vart vänder man sig för detta - jag får ingen vettig info på microsoft.com och till exempel dustin.se listar bara helt nya licenser.
4. Köpa en uppgradering från win98SE eller winME till winFLP. winFLP har jag inte ens hittat ett ställe för att köpa. Vart hittar man denna "distro" och vad kostar den?
Tacksam för tips och förklaringar,
Per