Alltså....Ubuntu är grymt bra men varför ska inte......
Alltså....Ubuntu är grymt bra men varför ska inte......
Tjenna!
Ja bra är det ju men varför kan inte:
1 Compiz fusion funka riktigt? Jag får alltid för eller senare en rektangel mitt på skrivbordet som är oerhört irriterande!!
2 Fonter se bra ut? alltid är det nån bokstav som suger...först var det "å" sen var det "k" (för mig i alla fall)
Känns ju inte stabilt att ha det så här och man vill ju INTE gå tillbaks till (trista) Vista!!!
Hoppas på tips o trix.....
/Peder J
Ja bra är det ju men varför kan inte:
1 Compiz fusion funka riktigt? Jag får alltid för eller senare en rektangel mitt på skrivbordet som är oerhört irriterande!!
2 Fonter se bra ut? alltid är det nån bokstav som suger...först var det "å" sen var det "k" (för mig i alla fall)
Känns ju inte stabilt att ha det så här och man vill ju INTE gå tillbaks till (trista) Vista!!!
Hoppas på tips o trix.....
/Peder J
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Alltså....Ubuntu är grymt bra men varför ska inte......
Dom får nog compiz stabilt så småningom... Man måste ju inte köra Compiz utan klarar sig med vanliga skrivbordsväxlaren - om man måste...
Jag löste problemet med "fyrkanten" ("fönster-spökena") genom att helt enkelt ta bort skuggor under menyerna i compiz-settings, inte världens bästa lösning men en temporär iaf...
Vad gäller fonterna så får andra ta tag i det för det kan jag inget om... Mina "å" har en halv ring, annars har jag inga prob's själv så...
Jag löste problemet med "fyrkanten" ("fönster-spökena") genom att helt enkelt ta bort skuggor under menyerna i compiz-settings, inte världens bästa lösning men en temporär iaf...
Vad gäller fonterna så får andra ta tag i det för det kan jag inget om... Mina "å" har en halv ring, annars har jag inga prob's själv så...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jo, men det är ju just det jag menar...man måste "trixa fram" en nödlösning...synd för det gör
att man börja snegla på Vista igen suck!
/Peder J
att man börja snegla på Vista igen suck!
/Peder J
-
Om tecken ser konstiga ut så kan man gå till system/inställningar/utseende/typsnitt och klicka på detaljer. Mina å:n ser bra ut efter att jag ändrade hintningen till "lite".
Japp, jag har prövat "allt" inklusive liberation fonts från plun.... men inget är helt perfekt.
Tack för tipset hur som helst.
/peder J
Tack för tipset hur som helst.
/peder J
lite off topic, men
är precis det jag tycker är så kul med att ha övergett Windowsvärlden....man måste "trixa fram" en nödlösning...
Absolut! Kan bara hålla med, men när man provat "allt" och det ändå är för mycket som
strular så tappar i alla fall jag sugen...
/Peder J
strular så tappar i alla fall jag sugen...
/Peder J
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Vilka drivrutiner(/grafikkort) är det som fixar fram de däringa rutorna?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det är 100.14.23 på ett Asus 7600GS.
Det kan nog ligga nåt i det här med skuggning....men hittar inte var man ska stänga av det?
/Peder J
Det kan nog ligga nåt i det här med skuggning....men hittar inte var man ska stänga av det?
/Peder J
En liten fråga.
Vad menas med detta nadastående uttryck
Hur gör man eller vad skall man göra
(Skrivet av Peder J 21:47)

(Skrivet av Peder J 21:47)

Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- farmfield
- Kontakt:
Numret 100.14.23 är versionen av nvidia-drivrutinen och 7600GS är kortet... Grejen med det där var väl frågan huruvida det här problemet gällde ett enskilt kort eller enskild drivrutin... Jag har haft flera drivrutiner men ändå hart skuggspöken, så kanske är det korten... Oavsett, en lösning är som sagt att ta bort skuggor under fönster...Ubu skrev:En liten fråga.
Inställningen (för skuggorna) finns i Compiz-Settings under förnsterdekoration, högst upp är inställningar för skuggorna, dra ner radie- och opacitet till botten bara...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det är trist när saker inte fungerar som det ska. Men jag tycker personligen att det verkar ha varit så med Gutsy Gibbon. Den har varit lite instabilare och haft i allmänhet fler buggar än Fiesty Fawn. Det har varit en ganske exprementel dist. Och vad jag har hört så kommer nästa version, Hardy Heron, att vara just mer stabil och så. Till och med att den skulle bli den stabilaste versionen hittills av ubuntu (ok, läste det i texterna till de olika sökvägarna när jag sökte på google på "Hardy Heron", men ändå). Så om du inte fixar problemen med Gutsy Gibbon, kanske dina problem löser sig i och med nästa dist. Vem vet.
Om du inte står ut, kan du alltid temporärt återgå till vista (om du inte ser något annat val) och se om Hardy Heron funkar bättre. Men om du inte gillar vista, så se det som en sista utväg. För det finns andra linux OS där ute, som kanske funkar bättre. Men gör som du känner skulle bli bäst.
Om du inte står ut, kan du alltid temporärt återgå till vista (om du inte ser något annat val) och se om Hardy Heron funkar bättre. Men om du inte gillar vista, så se det som en sista utväg. För det finns andra linux OS där ute, som kanske funkar bättre. Men gör som du känner skulle bli bäst.
Senast redigerad av 1 lord, redigerad totalt 26 gånger.
Ja nu har jag gått tillbaks till Feisty och det känns faktiskt bättre.
Kanske att den är nåågot långsammare än Gutsy men helt ok.
Skönt att slippa trista vista i alla fall!!
)
/Peder J
Kanske att den är nåågot långsammare än Gutsy men helt ok.
Skönt att slippa trista vista i alla fall!!

/Peder J
- TForsman
- Kontakt:
finns nyare drivrutiner för Nvidia nu, sen kan du alltid installera windows fonter och specifiera dig vilken font du vill använda dig av. Ta samma font som Feisty fawn har.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Hardy ska ju vara lts så den kommer iallefall vara den stabilste disten sen 6.06 (rätta mig om jag har fel)lord skrev: [klipp]Det har varit en ganske exprementel dist. Och vad jag har hört så kommer nästa version, Hardy Heron, att vara just mer stabil och så. Till och med att den skulle bli den stabilaste versionen hittills av ubuntu (ok, läste det i texterna till de olika sökvägarna när jag sökte på google på "Hardy Heron", men ändå)[klipp]