Nvidia 8600 Segt

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
davidj

Nvidia 8600 Segt

Inlägg av davidj »

Hej jag får ingen prestanda med mitt Nvidia 8600M GT, kör Znote6224. Har prövat med både Nvidias egna drivare (från deras hemsida) samt Enable restrited via Ubuntu. Kör Ubuntu 7.10.

Här kommer lita data från glxgears. Det är inte bara glxgears utan compiz går segt, exempelvis att skapa en ny tab i Firefox tar lång tid. Ngn som vet ngt?

With Ubuntu's Nvidia Restricted Driver
=====================================
With CompizFusion:
21094 frames in 5.0 seconds = 4218.489 FPS

Without CompizFusion:
28427 frames in 5.0 seconds = 5685.227 FPS

With Nvidia Driver -- from there HomePage
======================================
With CompizFusion:(wont run unless depth=24)
20111 frames in 5.0 seconds = 4022.168 FPS

Without CompizFusion: (Here depth=16)
46250 frames in 5.0 seconds = 9249.963 FPS
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Nvidia 8600 Segt

Inlägg av DeepThought »

glxgears är inte ett benchmark-program, så om du får sunkiga resultat betyder det i princip ingenting. Jag fick drygt 5000FPS (drivrutin: 100.14.23) och får knappt 5000FPS plus lite "GPU-whine" nu (drivrutin: 169.04), och jag har precis samma dator/grafikkort som du. I ET:QW fick jag lite bättre resultat med 169.04.

Vad gäller Compiz-Fusion vet jag att man skall starta det med --loose-bindings och/eller --indirect-rendering för att få ok prestanda (OBS: stor skillnad: 30FPS -> 300FPS). Jag har inte möjlighet att kolla exakt vad det är nu, eftersom C-F inte är installerat på datorn min, men det skall vara något sådant. Detta går även att kryssa i om man högerklickar på C-F-ikonen (om man har den installerad, d.v.s.).

Tabbar i Firefox är sjukt segt tillsammans med C-F, och är en av anledningarna till att jag inte använder det (C-F alltså, tabbar är jag beroende av ;)). Jag vet inte om det är fixat, eller ens om felet ligger i C-F eller hos drivrutinen, men du kan ju alltid testa NVIDIAs senaste (beta-)drivrutin (169.04) och se om felet löser sig. Annars kan du testa att köra utan C-F och se om tabbar fortfarande är lika segt..

EDIT: Hej och välkommen, förresten :) Kanske borde nämna att jag dessutom kör med extern skärm (1600x1200) en hel del, så mina värden är hämtade utifrån det.
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 25 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
davidj

Inlägg av davidj »

Tack för svaret!  Jag tror att färgdjupet har ngt med saken att göra. Om jag ändra Depth=16 (isf 24) kan jag starta igång CF men den syns inga "frames" runt fönstren, däremot går det fort som tusan (inklusive tabbar). Anledning att det inte skapas några frames vid depth 25 är (vad jag kommer ihåg från meddelandet från compiz när jag startar det i terminalen) Ngt i stil med ~"ARG... 32 -bit is only supperted when depth=24". Antar att det kommer lösa sig.

Hur installerade du ikonen, antar att det är ngt i stil med diamanten i Beryl (älskar diamanten). Har du förresten testat att köra Beryl isf CF.  Hittar ingen sådan post i synaptic.  Har ett kommndo som heter compiz-tray-icon, men det dyker inte upp ngt när man kör det i terminalen.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ja, det är precis som diamanten i Beryl, och compiz-tray-icon lät misstänkt rätt, men om det inte fungerar vet jag inte riktigt om det är rätt ändå. Beryl är nedlagt, eller snarare: forken mellan Beryl/Compiz slogs ihop igen, och resulterade i Compiz Fusion.

Det jag pratade om var Compiz-Fusion Icon, men den finns inte i förråden, fast jag såg att Farmfield länkar till den (från egen server) i det här inlägget:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg137902
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Bild"