7.10, XGL, compiz, OpenGL vs DRI

Skogix

7.10, XGL, compiz, OpenGL vs DRI

Inlägg av Skogix »

Tjenare!

Jag har -som många andra- suttit ett tag nu och lekt med compiz-effekterna och kom nu på att jag ville trycka in lite spel. Hur som helst så har jag lyckats räkna ut att jag inte klarar av att ha DRI samt OpenGL igång samtidigt just nu. (Använder för övrigt ATIs proprietary drivers som skeppas med ubuntus driverinstallation)

XGL avstängt:
glxinfo | grep "direct rendering"
- returnerar "Yes"

cedega påstår dock att OpenGL inte funkar i "testerna", samt att spel såsom starcraft går för jävla dåligt. Nativespel fungerar hyfsat dock, så är säkert jag som är sämst på att confa wine.

XGL igång:
Allt flyter på underbart fram tills jag får meddelanden av det mesta att DRI saknas.

Värda rader ur xorg.conf

Section "DRI"
Mode 0666
EndSection
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection
Section "Module"
Load "glx"
EndSection

Om det inte går att få till på något annat vis, finns det något snabbare sätt att stänga av XGL än mina hemmagjorda script som skapar och tar bort en fil i ~/.config/xserver-bleh/disable?
silfer

SV: 7.10, XGL, compiz, OpenGL vs DRI

Inlägg av silfer »

för det första vad har du för grafikkort? de nyare ATI korten krånglar en hel del... prova att köra fgl_glxgears i konsollen (stäng av xgl), om du inte får det att funka gör så här:
1. ladda hem envy, envy är en applikation som hjälper dej att instalera de senaste drivrutinerna
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/ubuntu/envy_0.9.8-0ubuntu13_all.deb
2 instalera det med gdebi (eller dpkg om du gillar konsoll)
3 prova första att köra: install ati drivers, efter dom är installerade kommer du få förfrågan om du vill låta envy göra inställningarna tryck då ja om du inte vill grejja med det och starta sedan om datorn.
4 kör fgl_glxgears
5 om det funkar grattis, om inte kör envy igen och klicka i install ati drivers manually och välj den näst nyaste (8.40.4)
6 om det inte funkar så kan inte jag ge mer råd än att vänta tills ati släpper nya drivrutiner i december....
Skogix

Inlägg av Skogix »

silfer skrev: för det första vad har du för grafikkort? de nyare ATI korten krånglar en hel del... prova att köra fgl_glxgears i konsollen (stäng av xgl), om du inte får det att funka gör så här:
1. ladda hem envy, envy är en applikation som hjälper dej att instalera de senaste drivrutinerna
http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/ubuntu/envy_0.9.8-0ubuntu13_all.deb
2 instalera det med gdebi (eller dpkg om du gillar konsoll)
3 prova första att köra: install ati drivers, efter dom är installerade kommer du få förfrågan om du vill låta envy göra inställningarna tryck då ja om du inte vill grejja med det och starta sedan om datorn.
4 kör fgl_glxgears
5 om det funkar grattis, om inte kör envy igen och klicka i install ati drivers manually och välj den näst nyaste (8.40.4)
6 om det inte funkar så kan inte jag ge mer råd än att vänta tills ati släpper nya drivrutiner i december....
fgl_glxgear ~ 350 fps

Sitter just nu på ett radeon 9600. Så går väl inte precis under "nyare" ;).

However, fick ett gäng felmeddelanden om att jag inte hade några paket installerade.

envy depends on xserver-xorg-dev; however:
  Package xserver-xorg-dev is not installed.
envy depends on module-assistant; however:
  Package module-assistant is not installed.
envy depends on fakeroot; however:
  Package fakeroot is not installed.
envy depends on dh-make; however:
  Package dh-make is not installed.
envy depends on debhelper; however:
  Package debhelper is not installed.
envy depends on dpatch; however:
  Package dpatch is not installed.
dpkg: error processing envy (--install):
dependency problems - leaving unconfigured

Törs inte kasta in saker såsom xserver-xorg utan att ha 100% koll vad det är :P.
Senast redigerad av 1 Skogix, redigerad totalt 23 gånger.
silfer

Inlägg av silfer »

xserver-xorg är det x-server som ati använder i sina drivrutiner...
för övrigt så är all programvara som du har listat fullt stöd i ubuntu och går att hämta med synaptic/apt etc.
Senast redigerad av 1 silfer, redigerad totalt 25 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"