SV: Kommando för att döda alla processer
Kommando för att döda alla processer
Hej!
Det har hänt några gånger att datorn har hängt sig och jag har då varit tvungen att starta om den. Jag har försökt att få upp terminalen, men det har inte fungerat.
Så min fråga är: Vad är kommandot för att döda alla processer? Hur binder jag det till en knappkombination?
Skulle vilja binda ctrl+alt+del så att den kombinationen skulle avsluta alla processer.
Tack på förhand!
Det har hänt några gånger att datorn har hängt sig och jag har då varit tvungen att starta om den. Jag har försökt att få upp terminalen, men det har inte fungerat.
Så min fråga är: Vad är kommandot för att döda alla processer? Hur binder jag det till en knappkombination?
Skulle vilja binda ctrl+alt+del så att den kombinationen skulle avsluta alla processer.
Tack på förhand!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Använd alt + prt screen + r + e + i + s + u + b
...och det är först med sista bokstaven som systemet startar om...
...och det är först med sista bokstaven som systemet startar om...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Konservburk
Glöm inte att vänta några sekunder mellan e och i. (e ber alla processer att avluta sig själva,farmfield skrev: Använd alt + prt screen + r + e + i + s + u + b
medan i avslutar alla processer direkt. Det är bra om processerna har haft en rimlig chans att
t.ex. hinna spara innan man dödar dem.)
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nån som vet om Alt Gr + Prt Screen fungerar(?), annars får man slå r e i s u b med tungan - om man nu inte har händer stora som dasslock, hehe...DrKonservburk skrev:Glöm inte att vänta några sekunder mellan e och i. (e ber alla processer att avluta sig själva,
medan i avslutar alla processer direkt. Det är bra om processerna har haft en rimlig chans att
t.ex. hinna spara innan man dödar dem.)

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Konservburk
Nej, du kan inte använda AltGr. Men alla vet ju att riktiga mänfarmfield skrev: Nån som vet om Alt Gr + Prt Screen fungerar(?), annars får man slå r e i s u b med tungan - om man nu inte har händer stora som dasslock, hehe...![]()
"har händer stora som dasslock". Kvinnor och barn gör så här:
Vänster hand:
* Tryck och håll ner alt-tangenten
Höger hand:
* Tryck och släpp SysRq (dvs Print Screen)
* Tryck och släpp bokstav
* Vänta några sekunder
* Repetera
Väntetiden är viktig efter e, s och u.
r - kbd_mode -a
e - kill
i - kill -9
s - sync
u - umount -a
b - reboot -nf
Höger Ringfinger på SysRq, Vänster tumme på Alt.farmfield skrev:Nån som vet om Alt Gr + Prt Screen fungerar(?), annars får man slå r e i s u b med tungan - om man nu inte har händer stora som dasslock, hehe...DrKonservburk skrev:Glöm inte att vänta några sekunder mellan e och i. (e ber alla processer att avluta sig själva,
t.ex. hinna spara innan man dödar dem.)![]()

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Vad var den där "skojiga" namnkombinationen som skulle hjälpa en komma ihåg reisub?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Reisub: "Raising Elephants Is So Utterly Boring"Mekaniserad Apelsin skrev: Vad var den där "skojiga" namnkombinationen som skulle hjälpa en komma ihåg reisub?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Tackar för svaren! :]