Imploderad Ubuntu-installation

Tom

Imploderad Ubuntu-installation

Inlägg av Tom »

Jag har precis tappat viljan att leva efter att ha försökt fixa en Linux-partition på mina föräldrars gamla windows-maskin. Först tog jag 5GB och gjorde en partition att installera Ubuntu på, satte i Live-skivan och installerade. Inga problem. Startar om datorn. "Loading Grub. Error 18." Inget händer. Jag laddar in Liveskivan igen, och plötsligt går allting sinnessjukt slött. Starta upp tar utan överdrift 20 minuter. Öppna vilket program som helst tar flera minuter, och att starta installationen funkar inte över huvud taget. Jag ger upp och tänker att jag inte har något val annat än att installera om windows igen. Sätter in installationsskivan och den laddar in alla filer den ska och startar om. Av någon anledning laddar den in installationen från början igen istället för att gå vidare, den vägrar fortsätta med installationen där den slutade. Wtf??

Nånstans har Linuxinstallationen snaskat sönder hårddisken på nåt sätt.. Efter en halv dags arbete lyckas jag skapa en swap-partition genom Live-skivan, och då går saker fortare igen. Försöker installera om Linux, men får fler felmeddelanden än jag nånsin fått i Windows. Jag vill att den ska köra en guidad partitionering av hårddisken, men inget av alternativen accepteras, det "uppstår fel" här och det uppstår fel där och rootpartitionen är inte definierad och måste definieras, men jag kan inte hitta nåt sätt att göra det på nånstans i de tidigare skärmarna. När jag sen försöker med manuell installation låser sig Linux och jag måste starta om. Än så länge ganska svårt att övertyga mina föräldrar om att Linux är bättre, lättare och mer stabilt än Windows.

Försöker då installera om Grub. Kör "find /boot/grub/stage1" i terminalen, och får meddelandet: "Error 15. File not found." Det saknas en bootsektor? Eller va? Vad är det som hänt egentligen? Och hur bär jag mig åt för att åtgärda det? Jag håller på att bli galen på det här, inte minst för att det inte är min dator och den efter sin första kontakt med Linux förvandlats till ett dörrstopp. Skulle vara ytterst tacksam för hjälp att fixa det här.

(Tillägg: En annan "lustighet" är att de 5GB som jag installerade Linux på numera är försvunna, de upptäcks inte ens av GParted. Det är en gammal maskin med 20GB totalt, men nu dyker bara 15 upp. Som om 5GB blivit osynliga eller upplösts i tomma intet.)
Senast redigerad av 1 Tom, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Imploderad Ubuntu-installation

Inlägg av mcNisse »

Grub error 18: Beror på att bios inte kan läsa kärnan därifrån den ligger. Det kan fixas genom uppgradering av bios eller att installera en boot partition i början av disken (hela boot partitionen ska ligga innom 1024 första cylindrarna).
Detta kan ju vara ett problem. Jag har för mig att de fem giggen som du har tagit till ubuntu ligger efter de 15 första?!

För att hitta de där försvunna 5GB kan du boota från liveCD och skriva sudo fdisk -l i en terminal och posta resultatet här?

Installerade du om windows? För om du gjorde det kan du lika järna göra det en gång till. Lämna ca 100 MB i början av disken tom och lämna tom plats i slutet av disken för ubuntu.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mcNisse skrev: Grub error 18: Beror på att bios inte kan läsa kärnan därifrån den ligger. Det kan fixas genom uppgradering av bios eller att installera en boot partition i början av disken (hela boot partitionen ska ligga innom 1024 första cylindrarna).
Detta kan ju vara ett problem. Jag har för mig att de fem giggen som du har tagit till ubuntu ligger efter de 15 första?!
? Men på en 20gigshårddisk?

Kan det inte vara en trasig hårddisk som hängt "på upphällningen" och nu visar att den inte funkar längre?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det tänkte jag inte ens på. Jag har faktist ingen koll på hur mycket man får plats på innom de första 1024 cylindrarna...

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Tom

Inlägg av Tom »

mcNisse skrev: Grub error 18: Beror på att bios inte kan läsa kärnan därifrån den ligger. Det kan fixas genom uppgradering av bios eller att installera en boot partition i början av disken (hela boot partitionen ska ligga innom 1024 första cylindrarna).

För att hitta de där försvunna 5GB kan du boota från liveCD och skriva sudo fdisk -l i en terminal och posta resultatet här?

Installerade du om windows? För om du gjorde det kan du lika järna göra det en gång till. Lämna ca 100 MB i början av disken tom och lämna tom plats i slutet av disken för ubuntu.
Ok! Sudo fdisk -l:

Disk /dev/sda: 15.0 GB, 15020457984 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 1826 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System
/dev/sda1              1          1707    13711446  83  Linux
/dev/sda2            1758        1826      554242+  5  Extended
/dev/sda5            1758        1826      554211  82  Linux swap / Solaris

Ja, jag la 5GB efter windowsinstallationen. Att uppgradera biosen låter rätt krångligt, det är nog lättare att försöka fixa en ny bootpartition först. Jag försökte göra som du säger i Gparted men jag hittar inga alternativ för att skapa en bootpartition. Hur bär man sig åt?

Jag försökte installera om Windows också förstås, men som sagt vägrar den gå vidare. Den kopierar alla filer till hårddisken och startar om, men sen laddar den bara in installationen från början igen, så går det runt runt. Precis som det skulle vara om det fattades en bootsektor, den lyckas uppenbarligen inte komma åt filerna.

Tack för din hjälp.
Tom

Inlägg av Tom »

Mekaniserad Apelsin skrev:
? Men på en 20gigshårddisk?

Kan det inte vara en trasig hårddisk som hängt "på upphällningen" och nu visar att den inte funkar längre?
Hmm, jag vet inte. Det verkar litet väl osannolikt att den skulle ha skurit ihop efter en sån enkel operation. Visst, HDn är gammal, men har fungerat helt felfritt hittills. Allt jag gjorde var att skapa en ny partition och installera linux, det verkar konstigt att det skulle resultera i ett hårdvarufel. Men helt klart, det är ytterst besynnerligt att 5GB bara försvunnit och inte upptäcks av vare sig Gparted eller av XP-installationsskivan.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

En boot partition är som vilken partition som helst. I gparted (eller med installations programmet) väljer du att montera den som /boot. Du ska alltså välja att partionera manuellt.

Skapa en partiton på 100MB först på disken. (den ska du montera som /boot)
Skapa er partition för ubuntu(monteras som /). Samt en Swap.

Jag tycker det är konstigt att du inte har windows partitionen kvar...

Du kanske kan prova att ta bort alla partitoner så kanske de där sista 5 GB dyker upp igen. Hur stor säger bios att disken är?

Tom

Inlägg av Tom »

Gjorde som du sa, och nu funkar det! Yeyy! Problemet var att jag inte hittade nånstans att definiera bootpartitionen som i Gparted, men när jag körde manuell installation från skivan så kunde jag det. De 5GB som försvann är fortfarande borta, men det är ett billigt pris att betala. Får undersöka saken närmare, det är ju litet lättare nu när man slipper köra systemet direkt från Live-skivan.

Tack för hjälpen! Helt suveränt att folk är engagerade nog att hjälpa oss elektroniskt efterblivna, till skillnad från så många andra forum. 
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det glädjer mig att din installation fungerar :)

Synd bara att 5GB bara försvan... Hur stor tycker BIOS att disken är?

Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"