Kan inte öppna alsamixer

Johanna
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Kan inte öppna alsamixer

Inlägg av Johanna »

Har lite problem med att få min mikrofon att fungera och efter lite sökande så förstod jag att det är alsamixer man ska börja med, men det finns då ett problem: när jag skriver alsamixer i terminalen så får jag upp det här:

alsamixer: function snd_ctl_open failed for default: No such device

Och tja... jag har ingen aning om hur man ska börja och behöver snälla steg-för-steg-beskrivningar (därför jag postade i nybörjarforumet) så inget komplicerat språk här, snälla ;)
Senast redigerad av 1 Johanna, redigerad totalt 25 gånger.
Johanna

SV: Kan inte öppna alsamixer

Inlägg av Johanna »

Ingen?
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Börjar med precis samma fel som dig, men kollar du neråt till
inlägg #37 så förklarar personen hur han/hon löste det.
hoppas det hjälper dig med.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=473425&page=4
Senast redigerad av 1 zenbios, redigerad totalt 25 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Hej Johanna.

Sedan den 25 oktober har du inte skrivit mer här i tråden. Jag hoppas det har löst sig för dig sedan dess.
Hör gärna av dig, om hur läget är för din del.

Jag har haft ljudproblem under ett kvartal. Inget ljud alls . . .  :-[

På en dator som hade ljud både under 6.10 och 7.04, fram till en dag då det bara gav upp ! ! !
Om jag bara visste varför.

Men, om prästen säger i kyrkan: "Outgrundliga äro Herrens vägar",
så kan väl munken på Ubuntu-forumet få säga: "Outgrundliga äro Ubuntu-ljudets vägar . . ".  ;D ;D

Det som räddade mig var Zenbios tråd som han gav dig, här intill.  Stort TACK! Zenbios.

Jag började med inlägg #37, som Zenbios angav. Det var OK, men hjälpte inte mig just då. Däremot gick
jag därefter till inlägg #34.

Det fixade det hela för min del ! ! ! !

Efteråt har jag förstått att #37 gör samma sak som #34 startar med. Däremot fortsätter #34 vidare och det var väl det som avgjorde för min del. Men inget var bortkastat ändå, gissar jag. För de inställningar som nämns i 37:an kan säkert vara bra att ha framledes.

#34 slutar sedan just vid alsamixern och gissningsvis har den kommit loss även hos dig, när du följt anvisningarna ända fram till slutet. Låt oss hoppas på det.  ;D

Häromkvällen testade jag ett skript på Bossiemans blogg. Det var väldigt närbesläktat förstod jag när jag följde datorns arbete via terminalen. Den kvällen nådde jag inte riktigt fram, men med denna länk gick det.

Johanna . . . . testa. Du har inget att förlora.

Tråden avser Thosiba. Själv sitter jag med en Fujitsu, men det väsentliga är nog bara att det är Intel i botten, s.a.s..
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Hej Broder Tuck :)

Nej det har inte löst sig, men det beror på att jag och datorn befunnit oss på olika orter ett tag så jag har inte riktigt haft tillfälle att testa, tänkte ta tag i det imorgon om det finns tid till det då :)

Vad det är i botten... det är en stationär dator som är ett hopplock av diverse nya och begagnade delar, ljudkortet är iaf ett C-Media CM6501 som är integrerat i moderkortet, så...

Ljud har jag, åtminstone i VLC och Amarok, men mikrofonen vill inte :(
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Johanna: Jag skulle vilja veta vad du får för text när du skriver groups och lspci samt asoundconf list i en terminal

Border tuck: bra att det löste sig för dig, det där hade nog jag aldrig listat ut med ett par öl innanför rocken.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 16 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Mekaniserad Apelsin, jag får upp det här:

johanna@johannas:~$ groups
johanna adm dialout cdrom floppy audio dip video plugdev scanner lpadmin admin netdev powerdev vboxusers

johanna@johannas:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: ALi Corporation M1695 K8 Northbridge [PCI Express and HyperTransport]
00:01.0 PCI bridge: ALi Corporation PCI Express Root Port
00:02.0 PCI bridge: ALi Corporation PCI Express Root Port
00:04.0 Host bridge: ALi Corporation M1689 K8 Northbridge [Super K8 Single Chip]
00:05.0 PCI bridge: ALi Corporation AGP8X Controller
00:06.0 PCI bridge: ALi Corporation M5249 HTT to PCI Bridge
00:07.0 ISA bridge: ALi Corporation M1563 HyperTransport South Bridge (rev 70)
00:07.1 Bridge: ALi Corporation M7101 Power Management Controller [PMU]
00:11.0 Ethernet controller: ALi Corporation ULi 1689,1573 integrated ethernet. (rev 40)
00:12.0 IDE interface: ALi Corporation M5229 IDE (rev c7)
00:13.0 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:13.1 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:13.2 USB Controller: ALi Corporation USB 1.1 Controller (rev 03)
00:13.3 USB Controller: ALi Corporation USB 2.0 Controller (rev 01)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro]
03:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro] (Secondary)

johanna@johannas:~$ asoundconf list
Names of available sound cards:
UART
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Jag blev helt plötsligt väldigt intresserad av din lsusb oxå, samt amixer,  båda körs i terminalen.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 16 gånger.
Johanna

Inlägg av Johanna »

johanna@johannas:~$ lsusb
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 003 Device 002: ID 0d8c:0201 C-Media Electronics, Inc.
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej Johanna!
Du skrev att du har ljud och att bara mikrofonen inte funkar.
Om du skriver amixer i terminalen, vad kommer upp då?
Är det så att mikrofonen är avstängd bara ? Eller har jag missat något?
LJ
Johanna

Inlägg av Johanna »

Little John, det här får jag upp:

johanna@johannas:~$ amixer
amixer: Mixer attach default error: No such device

På är den, det vet jag för jag kan höra mig själv i hörlurarna, men att försöka använda den inne i något program funkar inte alls. Och med tanke på att alsamixer inte ens går att öppna gissar jag på att felet kan ligga där, åtminstone en del av det.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Johanna skrev: Bus 003 Device 002: ID 0d8c:0201 C-Media Electronics, Inc.
Coolt, där har vi den. Det där "kortet" verkar vara lite speciellt, inte ens tillverkaren vill veta av den. :D Att det ens är satt på en usb-kanal istället för pci (som är brukligt) är konstigt.

Till att börja med tror jag att det kan vara bra att ändra i bios(!), det är det som kommer upp i början av datorstarten innan grub, eller linux (ubuntu) startar. Det brukar stå något där den kollar igenom ramminnet om att man ska trycka på "del", "esc" eller en FX-knapp (som t.ex. F8). Där inne letar du reda på usb legacy support och stänger av det.

Efter, eller innan, så går du in i system - inställningar - ljud och försöker ändra de olika värdena i första "tabben" och ser om du får igång alltihop.

Nästa fråga är om du får dåligt ljud ibland, ljudkortet tycker nämligen väldigt illa om ljud som spelas in i frekvenser som inte är 44.1kHz, uppträder det problemet får du hojta till, eller pm:a mig så försöker vi fixa det!

Är det riktigt illa har jag ett ljudkort över.
Johanna

Inlägg av Johanna »

Ändrade ingenting :(

Problem med ljud som inte är på 44100 Hz har jag men det är inget jag direkt lider av heller eftersom jag inte har någon mp3a som har "fel" frekvens och i VLC går det ju ställa in så allt ljud hamnar på det också.

Går jag in i ljudinställningarna så fungerar allt utom mikrofonen om jag ställer in allt på USB Audio, mikrofonen har fungerat med den inställningen någon gång för länge sedan också, men jag tror det var för något år sedan eller så.

Kort sagt: har fortfarande exakt samma problem oavsett om usb legacy support är avstängt i BIOS eller inte.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

sudo modprobe snd-usb-audio i terminal, det ska inte ge något svar tillbaka utan bara be om lösenord. Jag antar att mikrofonen fungerade i annat os?
Johanna

Inlägg av Johanna »

Japp, fungerade alldeles utmärkt i XP och det har fungerat i Ubuntu också, försöker bara komma på om det var i Edgy eller Feisty... Det jag vet är att den inte fungerat sedan jag flyttade ner hit i början av juli och jag har inte använt datorn så jättemycket så jag har aldrig riktigt haft tid till att ta tag i problemet när jag väl suttit vid den. Och jag har ju ljud, bara ingen mikrofon så det har inte varit extremt jätteakut heller.

Funderar på om det inte var så att det började krångla efter att XP var inne på den en vända i våras...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Johanna skrev: Funderar på om det inte var så att det började krångla efter att XP var inne på den en vända i våras...
Det kan vara så att ljudkortet är felbyglat. Har du manualen kvar till moderkortet, eller vet vilket moderkort det är?
Johanna

Inlägg av Johanna »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Johanna skrev: Funderar på om det inte var så att det började krångla efter att XP var inne på den en vända i våras...
Det kan vara så att ljudkortet är felbyglat. Har du manualen kvar till moderkortet, eller vet vilket moderkort det är?
Jupp, med tanke på att det var jag som satte in det förra hösten så vet jag, det är ett ASRock 939Dual-VSTA. Ska bara leta fram manualen också då...

*letar*

*hittar* :)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Så?
Johanna

Inlägg av Johanna »

Äntligen fungerande internet igen  :)

För att sammanfatta vad jag gjort sen senast: Rotat lite i datorn och kommit fram till att allt såg ut som det ska om man ska gå efter manualen, resten har fått ligga på is för det är svårt att göra något utan internet.  :(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"