Installations problem Bärbar dator
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej! första gången jag skriver här,,jag har kört ubuntu nu en månad och allt har funkat bra.
Jag har både en server och en bärbar som rullar på.
Nu är det så att jag försöker installera på en äldre bärbar dator 98.ans årsmodell,det är en Acer travelmate 529Tx, 850mhz,256mb..
Det som händer är att jag bootar på skivan ,jag får upp menyn som man ska och väljer †start or install †. Kommer till nästa där den står †Loading essential drivers (ok) ,sedan †Mounting root filesystem (där stannar det) händer inget mera, inget hårdiskaktivitet,cd-rommen varvar ner och allt blir tyst...
Jag har provat Ubuntu.Kubuntu och Xubuntu,brännt skivor i 1x hastighet, har dragit ur Usb möss,
pcmcia nätkortet,händer samma sak ,stannar på samma ställe..
/Tommen
Jag har både en server och en bärbar som rullar på.
Nu är det så att jag försöker installera på en äldre bärbar dator 98.ans årsmodell,det är en Acer travelmate 529Tx, 850mhz,256mb..
Det som händer är att jag bootar på skivan ,jag får upp menyn som man ska och väljer †start or install †. Kommer till nästa där den står †Loading essential drivers (ok) ,sedan †Mounting root filesystem (där stannar det) händer inget mera, inget hårdiskaktivitet,cd-rommen varvar ner och allt blir tyst...
Jag har provat Ubuntu.Kubuntu och Xubuntu,brännt skivor i 1x hastighet, har dragit ur Usb möss,
pcmcia nätkortet,händer samma sak ,stannar på samma ställe..
/Tommen
Har en liknande Acer med Celeron 800MHz 196Mb.
mina erfarenheter med att försöka starta en LiveCD är det samma som du beskriver. Stannar helt när den skall göra mount av root filsystem... Tror jag får någon error angående HDD också. Som om den inte kan identifiera diskarna eller dess styrenhet.
Har provat med Knoppix 5 med samma resulltat.
Har du provat AlternativCD
Misstänker att du har det...
mina erfarenheter med att försöka starta en LiveCD är det samma som du beskriver. Stannar helt när den skall göra mount av root filsystem... Tror jag får någon error angående HDD också. Som om den inte kan identifiera diskarna eller dess styrenhet.
Har provat med Knoppix 5 med samma resulltat.
Har du provat AlternativCD

-
Nej alternativ skivan har jag inte provat.hur funkar den?blir det en install direkt istället för live?
Den datorn verkar inte trivas med live, ladda ned alternative-CD. Den har inte livesession utan den har textbaserad installation direkt och en illustrerad guide för denna alternative installation hittar du här: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/
Den är för dualboot med windows men den delen kan du ju givetvis hoppa över.
Den är för dualboot med windows men den delen kan du ju givetvis hoppa över.
-
Ok tack ,ska kolla upp det..
-
Hej ! tebaks igen.Har nu kört den alternativa skivan och får upp detta.
[1719576.456000] irq 15 nobody carred (try booting with the "irqpoll" option)
[1719576.456000] handlers
[1719576.456000] disabling irq 15
/Tommen
[1719576.456000] irq 15 nobody carred (try booting with the "irqpoll" option)
[1719576.456000] handlers
[1719576.456000] disabling irq 15
/Tommen
Prova med irqpoll vid boot som det står inom parentes. Har du Live CD så tryck på F6 innan start så bör du komma åt det.
EDIT: Vi har ytterligare en tråc med samma problem men det verkar som han gav. upp. För lätt.
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2170
EDIT 2: Om inte de funkar boota med
noapic verka vara populär iaf med Acer laptops.
EDIT: Vi har ytterligare en tråc med samma problem men det verkar som han gav. upp. För lätt.

EDIT 2: Om inte de funkar boota med
om inte de funkar boota mednoapic acpi=on irqpoll pci biosirq
de är bara nåt jag hittade här http://myy.helia.fi/~karte/acer_travelm ... notes.htmlnoapic nolapic pci=noacpi
-
Nope blir inget bättre med det ,det rullar på en massa text och på sista raden står det nåt om "kernel panic"..
Det verkar svårt med denna laptop.
Det verkar svårt med denna laptop.
Du skulle kunna prova alternate install med:
Om det inte går skulle du kunna prova boota med Knoppix, antigen DVD eller CDn, för att undersöka och experimentera med startfasen. Knoppix är en förebild på att upptäcka maskinvara och är ett utmärkt verktyg som jag hoppas även flera bland Ubuntu-folket kan använda.
Jag har sett minst ett par lite äldre bärbaradatorer med buggar inom implementationen av ACPI. Starten av Linuxkärnan krånglade och lösningen var att stänga av ACPI. Sedan kunde man leva med APM och allt fungerade allt okej (Ubuntu 5.10 Breezy). Alternativen hade kanske varit att kassera datorn eller ännu värre, tvingas köra en äldre version av windows. Vad hemskt!
Kod: Markera allt
acpi=off
Jag har sett minst ett par lite äldre bärbaradatorer med buggar inom implementationen av ACPI. Starten av Linuxkärnan krånglade och lösningen var att stänga av ACPI. Sedan kunde man leva med APM och allt fungerade allt okej (Ubuntu 5.10 Breezy). Alternativen hade kanske varit att kassera datorn eller ännu värre, tvingas köra en äldre version av windows. Vad hemskt!
/M
Ja, Knopix verkar vara bra. Man kan installera Ubuntu med hjälp av Knoppix
"If the Ubuntu installer lets you down"
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... 9d31004d2c

"If the Ubuntu installer lets you down"

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... 9d31004d2c
Om man vill veta hur man kan använda Knoppix för nästan allt möjligt skulle jag rekommendera:
"Knoppix Hacks - 100 Industrial-Strength Tips & Tools" från O'Reilly. CDn medföljer.
OBS: CDn med Knoppix kan användas som frishbee och boken blir en bra kudde om man sömnar vid datorn.
"Knoppix Hacks - 100 Industrial-Strength Tips & Tools" från O'Reilly. CDn medföljer.
OBS: CDn med Knoppix kan användas som frishbee och boken blir en bra kudde om man sömnar vid datorn.
/M
Även jag har en Acer Travelmate som Ubuntu och Knoppix misslyckats med att starta.
MEN - Med Damn Small Linux 3.0.1 så gick det som på en dans. Att starta med deras LiveCD
Sen att installera tex. Ubuntu har jag ej provat. Men det är iaf en bit på vägen.... Så Acer och Linux är inte helt omöjliga
MEN - Med Damn Small Linux 3.0.1 så gick det som på en dans. Att starta med deras LiveCD

Sen att installera tex. Ubuntu har jag ej provat. Men det är iaf en bit på vägen.... Så Acer och Linux är inte helt omöjliga

-
Ok ,jag ska ta å testa Damn Small Linux 3.0.1 och få se hur det funkar..
Petri0!. Hur installerar man Ubuntu på en redan installerad dist då?
/Tommen
Petri0!. Hur installerar man Ubuntu på en redan installerad dist då?
/Tommen
-
Undrar detsamma !!
/A
/A
Ta en titt på länken ovan, verkar vara bra instruktioner.
Installation/FromWindows - Installing Ubuntu from Windows without using floppies, a CD, or any other removeable media
BootFromUSB - How to boot an Ubuntu system on a USB hard disk on computers which cannot boot from USB (using a boot CD)
och en del andra som man kan ta och prova.
Ang. Acer Travelmate så ta en titt på wikin där andra berättar om sina knep ang. Acers olika modeller och Ubuntu. https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... aptopsAcer
Installation/FromWindows - Installing Ubuntu from Windows without using floppies, a CD, or any other removeable media
BootFromUSB - How to boot an Ubuntu system on a USB hard disk on computers which cannot boot from USB (using a boot CD)
och en del andra som man kan ta och prova.
Ang. Acer Travelmate så ta en titt på wikin där andra berättar om sina knep ang. Acers olika modeller och Ubuntu. https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... aptopsAcer
Nejdu petri0 jag har inte gett upp hoppet ännu....petri0 skrev:Prova med irqpoll vid boot som det står inom parentes. Har du Live CD så tryck på F6 innan start så bör du komma åt det.
EDIT: Vi har ytterligare en tråc med samma problem men det verkar som han gav. upp. För lätt.http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2170
EDIT 2: Om inte de funkar boota medom inte de funkar boota mednoapic acpi=on irqpoll pci biosirqde är bara nåt jag hittade här http://myy.helia.fi/~karte/acer_travelm ... notes.htmlnoapic nolapic pci=noacpi
men det går fanken så segt... och jag har inte lyckats lösa mitt problem heller för den delen, har läst lite på länkarna som har skrivit här men blir knappast klokare för det hehe
bråkar ju fortfarande med min Acer travelmate 212tx.. *suck*
Edit:jag fick igång knoopix liveCD utan som helst problem vilket v jag tycker var lustigt, men sen hopade sig problemmolnet över mig åter igen... får inte igång nätverkskorten, varken det trådlösa (levelone WPC-0301) eller det trådbaserade (D-Link DFE-690TXD)... börjar misströsta

Jag har en Acer Travelmate 521 och jag måste göra följande vid installation för att det ska fungera:
Vid start av CD:n får man en textmeny några val.
Vid det förmarkerade valet trycker jag på "c". (Tror jag mig minnas att det var)
Då kommer det upp en lista med bootparametrar.
Sist i den listan skriver jag "irqpoll" (utan "") efter ett mellanslag efter sista inskrivna ordet som jag har för mig är "splash".
Sen startar CD:n igång som den inte gjort något annat!
För övrigt så jag jag stängt av serieport, parallellport och sådant i BIOS för att undvika problem med sådant jag ändå inte använder.
Testat att bara lägga till irqpoll och inget annat?
Obs! Nu pratar jag om Dapper eller Edgy! I Breezy vad jag tvungen att köra med "noapic nolapic pci=noacpi" och utan irqpoll. Fråga mig inte varför.
Vid start av CD:n får man en textmeny några val.
Vid det förmarkerade valet trycker jag på "c". (Tror jag mig minnas att det var)
Då kommer det upp en lista med bootparametrar.
Sist i den listan skriver jag "irqpoll" (utan "") efter ett mellanslag efter sista inskrivna ordet som jag har för mig är "splash".
Sen startar CD:n igång som den inte gjort något annat!
För övrigt så jag jag stängt av serieport, parallellport och sådant i BIOS för att undvika problem med sådant jag ändå inte använder.
Testat att bara lägga till irqpoll och inget annat?
Obs! Nu pratar jag om Dapper eller Edgy! I Breezy vad jag tvungen att köra med "noapic nolapic pci=noacpi" och utan irqpoll. Fråga mig inte varför.

voidoom gracias gracias ........undertecknad är mucho happy just nu...
det funkade klockrent helt plötsligt...
ubuntu here i come!!
/Nippe
det funkade klockrent helt plötsligt...
ubuntu here i come!!
/Nippe
Nippe:
No problem! Kör stenhårt!!!
No problem! Kör stenhårt!!!