Finns det någon lista med komandon att anväda i "inte grafisk läge" ctrl-alt-f2 läge...
Jag vill kunna få upp en lista med de fel som uppstår vid uppstart samt flytta filer från den lokala hdd:n till en extern när jag är i "inte grafiskt läge", hur gör jag det?
Vad kallas "inte grafisk läge" egentligen? Som alla säkert förstår är jag ny med linux...
Hitta rätt komandon
SV: Hitta rätt komandon
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Hitta rätt komandon
Terminal brukar det kallas som sagt, eller konsol. Skillnaden är att konsolen är direkt ansluten till datorn, en terminal kan verka över t.ex. nätverk. Och ska man vara petig så är en terminal en typ av hårdvara som består av skärm och tangentbord (och eventuellt en mus, om det är en grafisk terminal). Numera använder man nästan alltid terminalemuleringsprogram, men det är ett alldeles för långt ord. Nåväl, slut på historialektionen.
Om du vill ha en liten introduktion till terminalen kan du kika på någon av dessa länkar: "Terminalhantering", "AnvandaTerminalen", "Att använda terminalen" eller "Terminalkommandon". De överlappar nog en del.
Om du vill ha en liten introduktion till terminalen kan du kika på någon av dessa länkar: "Terminalhantering", "AnvandaTerminalen", "Att använda terminalen" eller "Terminalkommandon". De överlappar nog en del.