Han menar att det i dagsläget inte finns direkt behov av att defragmentera ext-filsystem, de är uppbyggda enligt en annan typ av logik och ska intebehövas defragmenteras. Komprimering av ext3 finns inte.HP skrev: Vad menar du, är filsystemet ext2 och ext3 redan komprimerat, jag vill veta hur jag kan komprimera hela filsystemet både ext2 och även ext3?
PROGRAM OCH SÄKERHET
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: PROGRAM OCH SÄKERHET
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag vet inte om det här var ngt att oroa sig för..
Hämta från rkhunter.log
Hämta från rkhunter.log
Warning: Hidden directory found: /etc/.java
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.static
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.udev
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.initramfs
[11:10:34] Warning: Hidden file found: /dev/.tmp-2-0: block special (2/0)
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är för att du kör programmet som din normala användare som inte har tillåtelse att gå in i de mapparna. Om du vill att rkhunter ska köra som en mer "tillåten" användare så kör du exakt samma kommando fast med sudo framför.Ulsak skrev:Warning: Hidden directory found: /etc/.java
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.static
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.udev
[11:10:34] Warning: Hidden directory found: /dev/.initramfs
[11:10:34] Warning: Hidden file found: /dev/.tmp-2-0: block special (2/0)
PROGRAM OCH SÄKERHET
Men värför går det inte att komprimera ext3 filsystemet, det går ju både i windows xp och windows vista (de använder ju ntfs) att komprimera, går det med ext2 filsystemet?Mekaniserad Apelsin skrev:Han menar att det i dagsläget inte finns direkt behov av att defragmentera ext-filsystem, de är uppbyggda enligt en annan typ av logik och ska intebehövas defragmenteras. Komprimering av ext3 finns inte.HP skrev: Vad menar du, är filsystemet ext2 och ext3 redan komprimerat, jag vill veta hur jag kan komprimera hela filsystemet både ext2 och även ext3?
Hur fixar man trasiga packet, hur tar man bort de, vad var det man skrev förnåt?
Om man vill ha det säkraste säkerheten vad behöver man för program?
HP skrev: Men värför går det inte att komprimera ext3 filsystemet, det går ju både i windows xp och windows vista (de använder ju ntfs) att komprimera, går det med ext2 filsystemet?
Hur fixar man trasiga packet, hur tar man bort de, vad var det man skrev förnåt?
Om man vill ha det säkraste säkerheten vad behöver man för program?
Borde göra susen.sudo apt-get install -f
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Den tekniska anledningen vet jag inte, reiser4.1 ska innehålla transparent komprimering, det är det och ntfs som är de "stora" filsystemen som har den tekniska lösningen inbyggt. Faktum är att av de 30 olika filsystem som finns (som används på något vis) är det endast ca 3-4 som faktiskt har transparent komprimering. Ntfs har en variant av zip-komprimering i sin lösning.HP skrev: Men värför går det inte att komprimera ext3 filsystemet, det går ju både i windows xp och windows vista (de använder ju ntfs) att komprimera, går det med ext2 filsystemet?
Det fanns vissa projekt för transparent komprimering till ext2, men de är i stort sätt döda idag. Annars finns ju cramfs och squashfs som är just i stort sett bara det, (komprimerade filsystem) det används mest för att få plats så mycket som möjligt på en cdskiva (eller liknande medium) och lider av samma problem som komprimerade ntfs-partitioner, de segar ner processorn och gör att laddtider blir längre. Microsoft själva avråder från att använda komprimerad ntfs på system som servrar eller nätverksenheter (och egentligen på spelapparater oxå). Om du tittar lite runt på hårddisken kan du se att det finns ganska många filer som har slutet .gz, det är komprimerade filer som anses användas mindre än andra och inte alltför stora för att slöa ner systemet när de ska läsas in, men det är ju inte transparent utan det programmet som använder filen har kod för att "gunzippa" upp den när den behöver det.
Så om transparent komprimering på ext3 partitioner inte finns beror på att det är ett unix-filsystem (som traditionellt är ett nätverks-os) eller att det har setts som alltför nedslöande eller att folk bara inte varit intresserade, eller något annat, det kan jag inte svara på.
Slutligen har man mycket liten nytta av komprimering på rootmappen, mindre på sin hemma-mapp och ingen alls på sin mediasamling (som oftast tar störst plats).
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 28 gånger.