Program att starta på speciellt Skrivbord?
Program att starta på speciellt Skrivbord?
Hej, jag tänkte höra hur man gör för att få firefox att starta på skrivbord två, amarok på tre osv? och andra startflaggor?
Och även få tex amarok att starta på skrivbord tre, men att den lilla playern automatiskt ligger på alla skrivbord?
Antar att man kan lägga till nån -x efter programnamn både i genväg och i
[Sessioner > Startprogram]?
Och även få tex amarok att starta på skrivbord tre, men att den lilla playern automatiskt ligger på alla skrivbord?
Antar att man kan lägga till nån -x efter programnamn både i genväg och i
[Sessioner > Startprogram]?
SV: Program att starta på speciellt Skrivbord?
Du kan använda dig av devilspie.
Här finns bra info om detta program: http://www.chimeric.de/snippets/linux/d ... e#examples
Här finns bra info om detta program: http://www.chimeric.de/snippets/linux/d ... e#examples
Evigt tack.
Det finns inget inbyggt, tex, som man kan lägga till i startaren för programmet? -x
Det finns inget inbyggt, tex, som man kan lägga till i startaren för programmet? -x
Senast redigerad av 1 ToniBlixt, redigerad totalt 24 gånger.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
I den här nyare KDEn fanns det visst inbyggt 
Klickar man på översta fönsterramen, väljer Avancerat finns där som sista punkt särskilda programinställningar - där kan man påverka ett programs ALLA fönster ...
annars kan man under särskilda fönsterregler sätta specialvillkor ...
antingen har jag missat det här i tidigare kde-versioner, eller så ÄR det nytt för Kubuntu 7.10 med medföljande kde

Klickar man på översta fönsterramen, väljer Avancerat finns där som sista punkt särskilda programinställningar - där kan man påverka ett programs ALLA fönster ...
annars kan man under särskilda fönsterregler sätta specialvillkor ...
antingen har jag missat det här i tidigare kde-versioner, eller så ÄR det nytt för Kubuntu 7.10 med medföljande kde

~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Okej tack, men jag hittar ingen sån meny i Ubuntu med Emeraldramar.
Jag har bara fått för mig att man borde kunna starta program med nåt -kommando efter programnamnet i random startare.
Tex skriva in Eterm -d1 -a eller något?
För i gnome, eller vad det nu är jag har, så när jag klickar på ramar, så kan jag välja skrivbord etc. Men det sparas inte tills nästa gång jag startar programmet.
Jag har bara fått för mig att man borde kunna starta program med nåt -kommando efter programnamnet i random startare.
Tex skriva in Eterm -d1 -a eller något?
För i gnome, eller vad det nu är jag har, så när jag klickar på ramar, så kan jag välja skrivbord etc. Men det sparas inte tills nästa gång jag startar programmet.
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
nej, antagligen inte, då jag ju skrev kde (= kör kubuntu, inte ubuntu (=gnome))ToniBlixt skrev: Okej tack, men jag hittar ingen sån meny i Ubuntu med Emeraldramar.

hoppas någon annan kan hjälpa dig ...
devilspie lät ju trevligt, men verkar vara lite väl bökigt att få igång?
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
Jao blev lite rädd
tack jätte mycket, ska sätta mig in i de programmet då -.-

Det är inte så värst krångligt som det verkar 

Har satt mig in i programmet nu, o de va visst inte så farligt, ser bar otäckt ut me kod osv.
Well jag har en fundering bara, så som jag har är compiz-fusion "virituell horisontell storlek: 4" som blir kuben. Men det räknas inte som skrivbord, så som det blir om jag kodar att ett fönster ska starta på skrivbord två etc, så får jag givetvis felmeddelande för jag har har ju inte fyra skrivbord, bara fyra arbetsytor, eller vad det heter. Så jag kan inte köra fönster på annan arbetsyta :
förutom att köra med offset, tex 3000 pixlar åt sidan, så det kommer på annan sida av kuben, men det resulterar i att jag jämt startar firefox två sidor från där jag är nu.
Har ni lösning? För jag vill fortfarande ha kvar kuben
Well jag har en fundering bara, så som jag har är compiz-fusion "virituell horisontell storlek: 4" som blir kuben. Men det räknas inte som skrivbord, så som det blir om jag kodar att ett fönster ska starta på skrivbord två etc, så får jag givetvis felmeddelande för jag har har ju inte fyra skrivbord, bara fyra arbetsytor, eller vad det heter. Så jag kan inte köra fönster på annan arbetsyta :

Har ni lösning? För jag vill fortfarande ha kvar kuben