Det jag tror h*n menar är att det inte går att ssh:a in mot bruken som root användaren eftersom denna är spärrad. dvs att man kan bara logga in som root lokalt på burken.turbo skrev: Emil.s!
citat: "Nja, har ett mycket lätt lösenord för root på min server. Men man kan inte SSHa in som root, och det är BARA jag som kan använda "su" (och mitt lösenorg är inte enkelt. "
Menar du att man inte kan hacka sig in med SSHa i root på någons Linux-dator, eller gäller det bara på din sever?
Extons sajt är hackad
SV: Extons sajt är hackad
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
Okey! Jag förstår.gasol skrev:Det jag tror h*n menar är att det inte går att ssh:a in mot bruken som root användaren eftersom denna är spärrad. dvs att man kan bara logga in som root lokalt på burken.turbo skrev: Emil.s!
citat: "Nja, har ett mycket lätt lösenord för root på min server. Men man kan inte SSHa in som root, och det är BARA jag som kan använda "su" (och mitt lösenorg är inte enkelt. "
Menar du att man inte kan hacka sig in med SSHa i root på någons Linux-dator, eller gäller det bara på din sever?

Extons sajt hackas nu dagligen, senast idag eftermiddag. Det borde väl gå att skydda sig, men jag vet ju inte vilka svagheter som finns.
Är det "lätt" att "hacka" sajter eller fordras det mycket kunskap? Har sett att det finns hack-program att ladda ner från Piratebay, men som sagt, där är jag novis.
Jag har själv en hemsida med ett lösenord. Är det lösenordet som gör sidan säker eller är det annat som spelar in? Någon som har kunskap i ämnet?
(Min egen tråd så jag tillåter mej att OT:a lite).

Är det "lätt" att "hacka" sajter eller fordras det mycket kunskap? Har sett att det finns hack-program att ladda ner från Piratebay, men som sagt, där är jag novis.
Jag har själv en hemsida med ett lösenord. Är det lösenordet som gör sidan säker eller är det annat som spelar in? Någon som har kunskap i ämnet?
(Min egen tråd så jag tillåter mej att OT:a lite).

Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
Han är visst inte så omtyckt den herrn har jag förstått.
Oftast när man crackar en dator så är väl brute force attacker och portskanning det vanligaste.
Så mycket mer koll än det har jag inte.
Sedan finns det ju program med som t.ex NetBus, vilket var ett populärt program när jag gick i skolan för många år sedan. Dock fungerar ju det bara med Windows.
Oftast när man crackar en dator så är väl brute force attacker och portskanning det vanligaste.
Så mycket mer koll än det har jag inte.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
NetBus är en "trojan", som egentligen inte räknas, då egentligen alla (speciellt antivirusföretagenHund skrev: Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
Så mycket mer koll än det har jag inte.Sedan finns det ju program med som t.ex NetBus, vilket var ett populärt program när jag gick i skolan för många år sedan. Dock fungerar ju det bara med Windows.

Är väl egentligen enbart gjort för att installera på kompisars datorer och jävlas med dem. Typ Öppna CD-romen, öppna webbläsaren med porr osv... (oskyldig

Gällande exton så verkar det ju vara ett säkerhetshål i portalmjukvaran. Vet inte vad han kör, men det är väl något liknande Drupal/Joomla.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Men för 10-11 år sedan var man ju mer lättroad och NetBus hade man mkt roligt med.Emil.s skrev:NetBus är en "trojan", som egentligen inte räknas, då egentligen alla (speciellt antivirusföretagenHund skrev: Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
Så mycket mer koll än det har jag inte.Sedan finns det ju program med som t.ex NetBus, vilket var ett populärt program när jag gick i skolan för många år sedan. Dock fungerar ju det bara med Windows.
) vet vad det är.
Är väl egentligen enbart gjort för att installera på kompisars datorer och jävlas med dem. Typ Öppna CD-romen, öppna webbläsaren med porr osv... (oskyldig)
Gällande exton så verkar det ju vara ett säkerhetshål i portalmjukvaran. Vet inte vad han kör, men det är väl något liknande Drupal/Joomla.

NetBus på LAN är fortfarande roligt.Hund skrev:Men för 10-11 år sedan var man ju mer lättroad och NetBus hade man mkt roligt med.Emil.s skrev:NetBus är en "trojan", som egentligen inte räknas, då egentligen alla (speciellt antivirusföretagenHund skrev: Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
) vet vad det är.
Är väl egentligen enbart gjort för att installera på kompisars datorer och jävlas med dem. Typ Öppna CD-romen, öppna webbläsaren med porr osv... (oskyldig)
Gällande exton så verkar det ju vara ett säkerhetshål i portalmjukvaran. Vet inte vad han kör, men det är väl något liknande Drupal/Joomla.![]()

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Jag vet att det heter cracka men "alla" säger hacka, även tidningarna.Hund skrev: Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
Först hackar man sig in, sedan crackar man? Säger man cracka så är det bara eliten som vet vad man menar.

Cracka - Knäcker något, oftast skydd etc i detta fall.Turbo skrev:Jag vet att det heter cracka men "alla" säger hacka, även tidningarna.Hund skrev: Det heter cracka, men knäcker ett system. Om man hackar så modifierar man något.
Först hackar man sig in, sedan crackar man? Säger man cracka så är det bara eliten som vet vad man menar.![]()
Hacka - Modifierar, manipulerar programvara etc.

Herr Exton får ju skylla sig själv som inte klarar att ha uppdaterade program och vettigt skydd..
OK. Å andra sidan så finns det ingen mer svensk sajt som erbjuder olika OS byggt på Linuxkernel.Dexxa skrev: Herr Exton får ju skylla sig själv som inte klarar att ha uppdaterade program och vettigt skydd..
Ubuntu forum bjuder på K.X.-Ubuntu men om man vill köra andra distar så är man hänvisad till engelska tyska sajter.
Om han lägger av så lämnar det ett tomrum.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Visst är det bättre att ha uppdaterade program och bra skydd, men det är ju ingen ursäkt för att hacka sajten.Dexxa skrev: Herr Exton får ju skylla sig själv som inte klarar att ha uppdaterade program och vettigt skydd..
Fö så kanske han försöker att uppdatera ordentligt, ibland räcker ju inte det.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vad har det med att han inte har tillräckligt med skydd att göraTurbo skrev:OK. Å andra sidan så finns det ingen mer svensk sajt som erbjuder olika OS byggt på Linuxkernel.Dexxa skrev: Herr Exton får ju skylla sig själv som inte klarar att ha uppdaterade program och vettigt skydd..
Ubuntu forum bjuder på K.X.-Ubuntu men om man vill köra andra distar så är man hänvisad till engelska tyska sajter.
Om han lägger av så lämnar det ett tomrum.![]()

Nej det är inget ursäkt, men alla i världen är inte snälla så om man inte har sin server uppdaterat så råkar man ju åt för något förr eller senare... Man får bara hoppas att Crackern inte får några julklappar av tomten som hämdvulfgar skrev: Visst är det bättre att ha uppdaterade program och bra skydd, men det är ju ingen ursäkt för att hacka sajten.
Fö så kanske han försöker att uppdatera ordentligt, ibland räcker ju inte det.

Har med det att göra att någon borde försöka hjälpa honom istället för att köra attityden att: Herr exton får skylla sig själv. Han har faktiskt bett om hjälp med sin sajt.Dexxa skrev:Vad har det med att han inte har tillräckligt med skydd att göraTurbo skrev:OK. Å andra sidan så finns det ingen mer svensk sajt som erbjuder olika OS byggt på Linuxkernel.Dexxa skrev: Herr Exton får ju skylla sig själv som inte klarar att ha uppdaterade program och vettigt skydd..
Om han lägger av så lämnar det ett tomrum.![]()

http://bad-christmas.istheshit.net/Dexxa skrev: Man får bara hoppas att Crackern inte får några julklappar av tomten som hämd![]()

Okej, Men han får fortfarande skylla sig själv att inte ha en uppdaterad sida om den nu är så populär. Inte meningen att användarna på sidan ska säga till admin när han/dom ska uppdatera, visst om man hittar ett stort säkerhetshåll säger man ju till men fortfarande.Har med det att göra att någon borde försöka hjälpa honom istället för att köra attityden att: Herr exton får skylla sig själv. Han har faktiskt bett om hjälp med sin sajt.![]()
Revenge is priceless

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Har vi någon som har bra handfasta säkerhetsråd, och kanske lite tid att gå igenom hans burkar och säkra upp dem, ta kontakt med Exton och hjälp honom. Vi kanske inte är överens med den där herr'n i alla avseenden, men han sprider öppen programvara med stor entusiasm. Ge honom ett handtag!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#