OpenOffice Writer - byta standardformatmall
Kan man ställa in någon default formaterings mall så man slipper ändra den "vanliga" varje gång man öppnar ett nytt dokument.
Om du i OpenOffice Writer trycker på F11 öppnar du Formatmallar och formatering.
Därifrån kan du ladda, uppdatera och spara formatmallar.
Därifrån kan du ladda, uppdatera och spara formatmallar.
Hur sparar jag? Jag ser bara hur man laddar, uppdaterar, och gör en ny formatmall från markeringen.
Har ingen aning. Någon som vet?
Annars kan du alltid trycka F1, söka efter "formatmall" och läsa hjälpavsnitten.
Annars kan du alltid trycka F1, söka efter "formatmall" och läsa hjälpavsnitten.
[quote="marwal"]Har ingen aning. Någon som vet?
Annars kan du alltid trycka F1, söka efter "formatmall" och läsa hjälpavsnitten.[/quote]
Jag får väl göra det.
Annars kan du alltid trycka F1, söka efter "formatmall" och läsa hjälpavsnitten.[/quote]
Jag får väl göra det.

- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Skapa ett dokument som du vill att det ska se ut.
Typsnitt, ev logga osv.
Sedan ett litet klipp från hjälpen:
1.Spara dokumentet genom att välja Arkiv - Mallar - Spara och spara dokumentet i kategorin Mina mallar.
2.Välj Arkiv - Mallar - Administrera
3.Dubbelklicka på Mina mallar i listan till vänster. De användardefinierade mallarna visas i användarkatalogen som anges under Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Sökvägar. Markera den mall som du just sparade och öppna snabbmenyn eller undermenyn till knappen Kommandon.
4.Välj Definiera som standardmall. Nästa gång du öppnar ett nytt textdokument kommer det nya dokumentet att bygga på den nya standardmallen.
När du ågara dig
Ã…terställa standardmall
Så här återställer du den ändrade textdokumentmallen till standardmallen:
1.Välj Arkiv - Mallar - Administrera.
2.Välj snabbmenykommandot Ã…terställ standardmall. På undermenyn väljer du dokumenttypen vars förinställning du vill återställa. När du sedan öppnar ett tomt textdokument motsvarar det återigen OpenOffice.org-standardmallen för textdokument.
På samma sätt kan du skapa mallar för olika typer av dokumet,
brev, protokoll till föreningen osv......
Typsnitt, ev logga osv.
Sedan ett litet klipp från hjälpen:
1.Spara dokumentet genom att välja Arkiv - Mallar - Spara och spara dokumentet i kategorin Mina mallar.
2.Välj Arkiv - Mallar - Administrera
3.Dubbelklicka på Mina mallar i listan till vänster. De användardefinierade mallarna visas i användarkatalogen som anges under Verktyg - Alternativ - OpenOffice.org - Sökvägar. Markera den mall som du just sparade och öppna snabbmenyn eller undermenyn till knappen Kommandon.
4.Välj Definiera som standardmall. Nästa gång du öppnar ett nytt textdokument kommer det nya dokumentet att bygga på den nya standardmallen.
När du ågara dig

Ã…terställa standardmall
Så här återställer du den ändrade textdokumentmallen till standardmallen:
1.Välj Arkiv - Mallar - Administrera.
2.Välj snabbmenykommandot Ã…terställ standardmall. På undermenyn väljer du dokumenttypen vars förinställning du vill återställa. När du sedan öppnar ett tomt textdokument motsvarar det återigen OpenOffice.org-standardmallen för textdokument.
På samma sätt kan du skapa mallar för olika typer av dokumet,
brev, protokoll till föreningen osv......
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Ubuntu user # 10410
Pastorn: Du är en pärla! 

- sontho
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Som gammal utbildare så måste man ju göra en insats

Det ska gå!
Ubuntu user # 10410
Ubuntu user # 10410
SV: OpenOffice Writer - byta standardformatmall
Denna var guldvärd- har suttit hur länge som helst med detta.. musen har gått i väggen en del ggr..
THX
THX