Problem med att installera Windows efter Ubuntu!
Problem med att installera Windows efter Ubuntu!
Ja hejsan allihopa. Jag ska då installera Windows Vista(inte XP) efter att båda mina datorer med Ubuntu tappade internetanslutningen en dag helt plötsligt.
Men när jag ska installera Vista och har lagt skivan i skivhållaren och startat upp så bootar den inte ifrån Vista utan det står bara "NTDLR Is Missing
Press Ctrl-Alt-Del to restart". Den verkar där alltså inte ens försöka läsa ifrån skivan. Är det pg.a någon gammal rest från Ubuntu(som jag trodde var helt raderat nu) eller någotn annat?
Men när jag ska installera Vista och har lagt skivan i skivhållaren och startat upp så bootar den inte ifrån Vista utan det står bara "NTDLR Is Missing
Press Ctrl-Alt-Del to restart". Den verkar där alltså inte ens försöka läsa ifrån skivan. Är det pg.a någon gammal rest från Ubuntu(som jag trodde var helt raderat nu) eller någotn annat?
- tann
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
SV: Problem med att installera Windows efter Ubuntu!
det där beror med största sannolikhet att bootloadern som laddas inte hittar loadern för NT (eller vista i detta fallet). det är alltså antingen ngt fel på skivan eller så ligger det ngn form av NT-loader i hårddiskens bootsektor som datorn försöker använda för att boota. ta en titt i BIOS så att den försöker boota från cd-läsaren innan hårddisken.
Jag är Linux-, UNIX- och OpenVMS-räv.
Blog: http://www.nickebo.net
Blog: http://www.nickebo.net
Det har jag gjort. CD-rom group står som boot priority #1. Tack för att du försöker hjälpa till.tann skrev: det där beror med största sannolikhet att bootloadern som laddas inte hittar loadern för NT (eller vista i detta fallet). det är alltså antingen ngt fel på skivan eller så ligger det ngn form av NT-loader i hårddiskens bootsektor som datorn försöker använda för att boota. ta en titt i BIOS så att den försöker boota från cd-läsaren innan hårddisken.

Senast redigerad av 1 Ekorre, redigerad totalt 20 gånger.
Det är fan otroligt.
Det låter som din CD-skiva är trasig??
blogg @ Gargamel.NU
Jag har tre nybeställda skivor. Men jag har uteslutit att det är bootproblem eftersom jag lyckades boota upp gparted. Nu är hela hårddisken NTFS och nu kommer det inte upp "NTDLR is missing". Det är bara en markör som blinkar i all oändlighet.Barre skrev: Det låter som din CD-skiva är trasig??
Se till att ditt Bios verkligen upptäcker och sätter i gång din cd-rom. Min ubuntu-skiva ville inte boota från början, trots att cdrom:en var prioriterad som "första boot". Jag hade tydligen inaktiverat uppstart av cd-spelaren under boot, antagligen för att jag var trött på att kvarglömda cd-skivor började snurra och väsnas under uppstart...
Du kan nog kolla om cd-spelaren upptäckts. Den ska listas upp under boot, tillsammans med hårddisken, direkt efter processor och minne.
Du kan nog kolla om cd-spelaren upptäckts. Den ska listas upp under boot, tillsammans med hårddisken, direkt efter processor och minne.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
windows 95/98 kan göra det från skivan men inte senare det tyckte jag va lite konstigt.En annan överaskning var att disken blev skriven i FAT32 men det kan du ju ändra sedan.
Att markören blinkar i det vänstra hörnet betyder att ingen disk hittas och det beror på nedanstående.
ursprungligen av Emil.S
Det har nog med partitions tabellen att göra.
Den måste vara av "MS-DOS" typ om man ska kunna använda disken i Windows.
Fixas genom att köra "fdisk /dev/disken" och sen trycka "o" ( o skapa en ny tom DOS-partitionstabell). (O som i Olle)
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=32492
Att markören blinkar i det vänstra hörnet betyder att ingen disk hittas och det beror på nedanstående.
ursprungligen av Emil.S
Det har nog med partitions tabellen att göra.
Den måste vara av "MS-DOS" typ om man ska kunna använda disken i Windows.
Fixas genom att köra "fdisk /dev/disken" och sen trycka "o" ( o skapa en ny tom DOS-partitionstabell). (O som i Olle)
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=32492
Senast redigerad av 1 mrfab, redigerad totalt 16 gånger.