Jag har sneglat på LINUX länge men ett datorhaveri med lite komponeter över, gav impulsen till att sätta igång en PC 386 P2 350Mhz 128Mb och HD 10Gb.
Jag har lyckats installera XUBUNTU med lite studier på webben så att nu har jag den igång med grafiskt fönster. Jag har installerat Samba och fått igång nätet så att jag kan se mapparna i XUBUNTU från pc:n. Jag har också installerat pure-ftpd och det verkar fungera så att även där finns mapparna som jag anvisat.
Jag har min HD 160Gb i handen från den havererade pc:n och nu vill jag installera den så att primärt alla data på den finns kvar och kan kopieras över till nya PC:n. Därefter vill jag rensa hårdisken och använda den som backupserver.
Fråga: Hur skall jag göra med installation så att data finns kvar och kan läsas över nätet och hur ser nästa steg ut för att etablera den som backupenhet?
Installera hårddisk med data från Win XP
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Installera hårddisk med data från Win XP
Det är bara att stoppa in disken i hårddisken. När du har startat kommer disken hittas och kunna monteras.
Så här gör man det via terminalen. (Tyvär är jag så insnöad att jag inte kan beskriva på annat sätt)
1. Ta reda på divice namnet.
sudo fdisk -l
Du kommer hitta två diskar en på 10GB och en på 160GB. Partitionerna har siffror efter sig... tex /dev/hdb1. Jag kommer att anta att din disk heter /dev/hdb1. Du får lov att byta ut det till det rätta i mount kommandot.
2. Montera disken.
sudo mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt -o ro,uid=$(id -u)
3. Nu kan du ta backup. Disken är monterad med enbart läsrättigheter. Innehållet hittas under /mnt.
4, Avmontera disken.
sudo umount /mnt
5. Nu kan du partitionera om disken och bestämma monteringspunkter och filsystem. Hör av dig om du inte vet hur detta görs.
EDIT: Välkommen till ubuntu-se
Så här gör man det via terminalen. (Tyvär är jag så insnöad att jag inte kan beskriva på annat sätt)
1. Ta reda på divice namnet.
sudo fdisk -l
Du kommer hitta två diskar en på 10GB och en på 160GB. Partitionerna har siffror efter sig... tex /dev/hdb1. Jag kommer att anta att din disk heter /dev/hdb1. Du får lov att byta ut det till det rätta i mount kommandot.
2. Montera disken.
sudo mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt -o ro,uid=$(id -u)
3. Nu kan du ta backup. Disken är monterad med enbart läsrättigheter. Innehållet hittas under /mnt.
4, Avmontera disken.
sudo umount /mnt
5. Nu kan du partitionera om disken och bestämma monteringspunkter och filsystem. Hör av dig om du inte vet hur detta görs.
EDIT: Välkommen till ubuntu-se
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
SV: Installera hårddisk med data från Win XP

Jag har satt in en gammal 5 1/4 tums hd på 8Gb och den hittades av BIOS. Verkar vara dålig prognos på att få igång Win XP disken om ingen har ett bra tips.
Tack i alla fall för lektionen om installation