Snyggare Open Office!

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Snyggare Open Office!

Inlägg av prafjessor »

En sak som stört mig länge är det fula utseendet på OOo; det var faktiskt en av anledningarna till att jag länge tvekade inför bytet till Linux. Jag gillar Office 2003:s utseende, och för att få OOo ialla fall lite åt det hållet kan man göra såhär:

1: Mindre ikoner.

Verktyg/Alternativ/Open Office.org/Vy

Välj liten ikonstorlek. Där kan man även byta ikontema, om man vill.

2: Endast en verktygsrad.

Visa/Verktygsrader/Anpassa

Sedan är det bara att klicka sig fram till vilka funktioner man vill ska visas. På så sätt kan man slutligen få en enda verktygsrad, precis som i Office -03.

Så här ser mitt OOo ut, och jag är nöjd:

[img width=88 height=83]http://pici.se/thumbs/t_eZKBnGqcb.gif[/img]

Det här tipset kanske är allmän kännedom för de flesta, men kanske någon nybörjare har glädje av det...
Joker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Snyggare Open Office!

Inlägg av Joker »

prafjessor skrev: En sak som stört mig länge är det fula utseendet på OOo; det var faktiskt en av anledningarna till att jag länge tvekade inför bytet till Linux.
Ganska rolig anledning......

Den anledning jag bytte från Windows, var den fula gröna färgen på startknappen .....
Annar hade jag kört Windows än idag.

;D
cattan
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Inlägg av cattan »

Snyggt utseende är viktigt, vilket ofta sammanfaller med funktionellt. Liksom prafjessor har jag valt små ikoner och valt vad jag vill visa. Det jag använder ska finnas där och det jag inte använder ska inte ta utrymme.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Pretty is a feature
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jäklar vad bra man kunde få det. Nästan så man blev sugen att installera det bara för att.. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
BrigTSD

Inlägg av BrigTSD »

Använder Open office så lite som möjligt. Har man väl börjat TeX:a så är det svårt att sluta...  :P

Calc använder jag dock väldigt ofta. Rackarns bra verktyg.
Användarvisningsbild
Sork

Inlägg av Sork »

hehe TeX i vim. nördarnas ordbehandlare  ;D right there with you mate.
Gotus sum, Cave cornua
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hur får man så OO använder sig av GTK? Som det är nu ser du det ut är det något Windowsliknande utseendet med gigantiskt teckenstorlek. ???
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Hund skrev: Hur får man så OO använder sig av GTK? Som det är nu ser du det ut är det något Windowsliknande utseendet med gigantiskt teckenstorlek. ???
Du skriver som en hund, Hund!  :D

Jag använder mig av ett vanligt tema, just nu är det nåt som heter Sphere-Crystal. Jag har satt teckensnittet i hela Ubuntu till storlek 8 med Free Sans. Kan du inte lägga upp en screen så man ser hur du menar?

Så här ser mitt ut nu, iaf: [img width=88 height=84]http://pici.se/thumbs/t_NbAWBDDIN.gif[/img]

Det närmar sig MS Office mer och mer... Mums fillibabba!
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Hur får man så OO använder sig av GTK? Som det är nu ser du det ut är det något Windowsliknande utseendet med gigantiskt teckenstorlek. ???
Eh, M$ Office <=2003 då, får M$ Office 2007 ser ju helt annorlunda ut... Jag läste nånstans att M$ kom på att folk bara använder 15% av funktionerna så man ansträngde sig för att göra dom oanvända 85% mer lättillgängliga... Helt baklängestänkande enligt mig men så bor jag ju i Götet, staden där man låter vid anläggning av nya gräsytor låter folk gå över gräsmattorna tills det syns var folk i allmänhet vill gå, sen anlägger man gångvägen efter "stigen" som bildats - helrätt!  ;D

Jag hörde förresten att OO i Ubuntu var en Ubuntu-variant p.g.a. ett 100%igt Open Source -tänkande och att den versionen man laddar ner har fler funktioner... Nån som vet hur det ligger till?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag satt nog i andra tankar när jag skrev det där. ;D

[img width=88 height=82]http://pici.se/thumbs/t_fAnuUBHbP.gif[/img]

Sådär ser det ut för mig. Inte snyggt alls.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Hund skrev: Jag satt nog i andra tankar när jag skrev det där. ;D

[img width=88 height=82]http://pici.se/thumbs/t_fAnuUBHbP.gif[/img]

Sådär ser det ut för mig. Inte snyggt alls.
Fast sådär såg ju mitt ut från början med. Jag gjorde bara de två sakerna jag nämnde i trådstarten: minskade ikonerna samt tog bort onödiga funktioner från verktygsraden. Dessutom har jag ju som sagt ett mindre typsnitt för hela systemet, det gör att det automatiskt blir snyggare (tycker jag).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jo men som du ser har ju OO ett annat "tema" samt är texten gigantiskt. :-\
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Hund skrev: Jo men som du ser har ju OO ett annat "tema" samt är texten gigantiskt. :-\
Det ser ut som du använder Compiz, eller vad det heter. Jag har ju inte det, så när jag växlar mellan GTK2-teman så ändras ju gränssnittet för alla program, även OO. Samma sak gäller när jag minskar typsnittet för hela Ubuntu: då hänger alla program med, även tex. FF: [img width=88 height=84]http://pici.se/thumbs/t_yfSaVUIAe.gif[/img].
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det enda som Compiz Fusion gör är att man får lite effekter. Det har inget att göra med GTK-teman, fönsterhanteraren eller typsnitten att göra.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Hund skrev: Det enda som Compiz Fusion gör är att man får lite effekter. Det har inget att göra med GTK-teman, fönsterhanteraren eller typsnitten att göra.
Då är det nog bara storleken på typsnitten som spökar. Dessa inställningar har jag: [img width=88 height=93]http://pici.se/thumbs/t_DScCUSeNL.gif[/img]

Tror tyvärr inte det finns något sätt att pimpa enskilda program, utan man måste nog ändra hela systemet.

Gillar du inte Free Sans så rekommenderar jag Calibri, en MS-font som är förbannat snygg.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har nästan samma inställningar. Dock inget som är så stort som i OO. :(
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Jag får det fula utseendet i OOo, när jag använder Openbox.
hittade dock ett kommando som verkar lösa det hela.
Starta med följande:
export OOO_FORCE_DESKTOP=gnome && ooffice

Det går sedan att öppna OOo som vanligt, dock har jag ännu ingen aningom ifall det finns kvar vid en omstart...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hittade paketet openoffice-gtk som delvis löste mitt problem. OO använder nu mitt GTK tema, men texten är suddig.. Aja, tror jag fortsätter använda GEdit, det är inte ofta jag är i behov av ordbehandlare som denna, första gången idag på ca 5 år. ;D
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Danno: lägg bara in samma kommandorad i din .profile, .bashrc, eller .bash_login i hemkatalogen, så körs den varje gång du loggar in. Jag har haft ett antal olika exports, men tagit bort många nu efter några år när de blivit inaktuella (har haft samma hemkatalog genom ett antal olika distrobyten.. ^^)

Edit: men ta bort delen && ooffice, förstås, annars kommer oo startas varje gång du loggar in också. Och det fungerar uppenbarligen bara när man startar via terminal, eftersom X är startat via gdm utan att man passerar bash under sessionen, men det borde finnas andra uppstartsfiler man kan lägga in det i, t ex .xinitrc som körs varje gång x startas. openoffice-gtk kanske är bra att ha ändå. ^^
Senast redigerad av 1 njet_blaj, redigerad totalt 21 gånger.
Från slackware -> debian -> ubuntu på sju år.
Skriv svar

Återgå till "Guider"