Spel + wine = falskt... eller?

För spelentusiaster !
lord

Spel + wine = falskt... eller?

Inlägg av lord »

Hejsan allesammans.

Jag har installerat wine och har försökt köra tre windows spel, men ingen av dem fungerade. Den ena, Spring, är ett multiplayer RTS som använder OpenGL (för den som inte kört det, testa det. Är fortfarande gratis, och man hittar det enkelt genom att söka på "The Spring Project"). De två andra är 2d spel. Ett kallas stunthamsters, det andra Cartman's Authoritah. Ingen av spelen har fungerat nämnvärt bra. I fallet Spring minns jag inte vad själva problemet var, bara att det var omöjligt att använda. Ok, det gick att använda lobbyn, i vilken man kollar in servrar och sådant, men själva spelet... nix.
    Stunthamsters klagar på att det fattas filer (det är en kopia av mitt andra ex av spelet, som jag har på min xp, där det funkar utmärkt). Cartman's Authoritah klagar på någonting med skärmen. Beror detta på wine, eller kan det ha att göra med någonting annat? För jag har inte installerat directX än, eftersom jag inte vet riktigt hur man gör det under wine. Är det som att installera i windows?
    Skulle gärna få mitt spelande att fungera bra på mitt ubuntu (version 7.10, Gutsy Gibbon). Så jag undrar om någon vet hur jag kan fixa detta problem. Vet någon?

Bästa hälsningar,
lord.
Användarvisningsbild
upnorth

SV: Spel + wine = falskt... eller?

Inlägg av upnorth »

Tja, jag har kastat mig på att få igång Call of Duty 2 och Oblivion jag :P
Kan inte säga att jag haft några större framgångar där heller...
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Winehq (de som gör wine) har en appdb på sin hemsida där de berättar vilka program och spel som fungerar, hur bra de fungerar och oftast hur man gör för att få in dem. 
More Mekaniserad at http://blippe.se.
mathoglu

Inlägg av mathoglu »

Lider av lite samma problem själv. Får inte instalerat call of duty 2 med wine. Enligt wineHQs Appdb skall det fungera smärtfritt men tydligen inte för mig och några andra här.

Så någon som har provat cedega, som tydligen skall vara bättre för spel?
Användarvisningsbild
Toobie

Inlägg av Toobie »

Jag har fått igång många spel med wine, t.ex. Diablo II, Warcraft III och WoW. Alla dessa spel är skapade av spelföretaget Blizzard och alla tre spelen är populära spel som slagit igenom. Det är oftast sånna spel som fungerar i Wine, spel som många vill få igång under Linux. Alltså, destå fler som vill få igång ett spel under Wine, destå större är chansen att det kommer fungera. Men ibland dyker det upp spel som funkar direkt. T.ex. så provade jag ett Spel som heter Sparkle och det fungerade direkt och det fanns inte ens med i Wines databas.
mathoglu skrev: Så någon som har provat cedega, som tydligen skall vara bättre för spel?
Jag har testat Cedega och jag tyckte inte alls att det var något vidare. Måste säga att installationerna är lite smärtfriare än i Wine. Men när jag fått igång ett spel, (Wc3 och WoW) kunde jag inte tabba ur och jag hade bättre FPS i Wine än i Cedega. Dessutom är ju Wine gratis. Har dock inte provat Crossover än.
Senast redigerad av 1 Toobie, redigerad totalt 7 gånger.
Boldly going nowhere
Loke

Inlägg av Loke »

DirectX ska du INTE installera i wine. Wine kommer med en egen ersättning av DirectX.

Om den inte fungerar bra kan man behöva kopiera d3dx9-filer från en windowsinstallation till system32-katalogen i WINE. Men det är sällan man behöver göra det, det är oftast inte där problemet ligger.

Men spring finns väl till linux utan att man behöver använda wine? http://spring.clan-sy.com/wiki/SetupGui ... rom_Source
lord

Inlägg av lord »

Ok, tack. Jag visste inte att wine hade "ett eget driectX". Och jag visste inte att Spring hade blivit nedladdningsbart. Förra gången jag kollade var man tvungen att kompilera källkoden... orka. Ska kolla in det och se om jag kan installera linux versionen. Annars återkommer jag (och om jag inte gör det, kan ni utgå från att det gick bra).
mathoglu

Inlägg av mathoglu »

Finns det någon bra guide till vilka filer som skall kopieras till system32 mappen? Lider nämligen av problem med att Cod2 inte startar pga directx problem.
total.offline
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av total.offline »

lord skrev: Ok, tack. Jag visste inte att wine hade "ett eget driectX". Och jag visste inte att Spring hade blivit nedladdningsbart. Förra gången jag kollade var man tvungen att kompilera källkoden... orka. Ska kolla in det och se om jag kan installera linux versionen. Annars återkommer jag (och om jag inte gör det, kan ni utgå från att det gick bra).
Jag kan ju säga redan nu att för mig var paketet trasigt tyvärr. Det här stod i terminalen då jag installera det:
gustav@gustav-desktop:~$ sudo apt-get install spring
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd       
Läser in tillståndsinformation... Färdig
Några paket kunde inte installeras. Detta kan betyde att du har
bett om en omöjlig situation eller, om du använder den instabila
distributionen, att några krävda paket ännu inte har skapats eller
lagts in från "Incoming".

Eftersom du bad om en enda handling är det mycket troligt att paketet
helt enkelt inte kan installeras och att en felrapport om detta bör
skrivas.
Följande information kan vara till hjälp för att lösa situationen:

Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas:
  spring: Beror: libboost-regex1.34.1 men det kan inte installeras
          Beror: libboost-thread1.34.1 men det kan inte installeras
          Beror: libc6 (>= 2.6-1) men 2.5-0ubuntu14 skall installeras
          Beror: libfreetype6 (>= 2.3.5) men 2.2.1-5ubuntu1.1 skall installeras
          Beror: libgcc1 (>= 1:4.2.1) men 1:4.1.2-0ubuntu4 skall installeras
          Beror: libglew1.4 (>= 1.4.0) men det kan inte installeras
          Beror: libstdc++6 (>= 4.2.1) men 4.1.2-0ubuntu4 skall installeras
          Beror: zlib1g (>= 1:1.2.3.3.dfsg-1) men 1:1.2.3-13ubuntu4 skall installeras
E: Trasiga paket
Någon som vet vad som behövs göras?
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

lord skrev: Stunthamsters klagar på att det fattas filer (det är en kopia av mitt andra ex av spelet, som jag har på min xp, där det funkar utmärkt).
Nyfiken på vad du menar med exakt kopia... Om du menar att du helt enkelt kopierat spelmappen från Windows och flyttat till winekatalogen kan jag säga att det är dömt att misslyckas. (Det skulle med största sannolikhet inte fungera om du flyttade den till en windowsdator heller pga av att tex dll-filer inte kommer med.)

I övrigt vill jag säga att mycket fungerar fint i Wine, annat inte. Själv har jag haft tur och spelar samtliga mina windowsspel utan problem i Ubuntu/Wine. I något enstaka fall har jag fått ordna någon dll-fil eller liknande men det mesta har fungerat.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
lord

Inlägg av lord »

Vad jag mins kopierade jag den helt enkelt. Jag menade att jag inte laddade ner den eller något sådant. Men det finns ett test jag kan göra. Att kopiera över den till min windows partition, och se om jag får samma fel då. Om det händer, är det förmodligen kopian.
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

är de inte så att vissa lir behöver snacka med windows valideringen för att sparka igång....eller är de att ta något ur luften... ???
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Det gick toppenbra för mig när jag installerade CoD2, annat var det med att starta spelet. DX fattades, Oblivion + Expansion dock funkade galant
det startade på engång, det tror jag beror på att det kan använda OpenGL istället för DX och känner av. Däremot så vart det lite lägre grafikinställningar och det vart något muppigt med om man hade för ljust hår på sin gubbe ^^
Användarvisningsbild
alatariel
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av alatariel »

lord skrev: Vad jag mins kopierade jag den helt enkelt. Jag menade att jag inte laddade ner den eller något sådant. Men det finns ett test jag kan göra. Att kopiera över den till min windows partition, och se om jag får samma fel då. Om det händer, är det förmodligen kopian.
de FLESTA windows-programm lägger sina filer dock INTE bara i "program-mappen" vid installation utan också en HEL del dll-er med mera i diverse mappar under c:\windows ... PLUS att de skriver in en massa grejer i registret! - så en "kopiering" rakt av är, som andra redan har sagt", nog till 99% dömt att misslyckas (om det iofs inte förstås är urgamla spel som kördes under någon variant av MS-DOS  ;D :P)
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
lord

Inlägg av lord »

Stunthamsters är egentligen inget spel man installerar, man kopierar mappen som det finns i. Det var så jag fick det till xp, och det fungerade där. Sedan gav jag det också till min flickvän, genom att kopiera det till hennes xp.

Och Cartman's Authoritah installerade jag (under wine)... tror jag i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Spel"