Hantering av nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
stevex

Hantering av nätverk

Inlägg av stevex »

Hej,

jag har precis suttit och läst en ganska underhållande artikel på idg.se (http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.130059). Eller åtminstone kommentarerna var det som var underhållande. *nix entusiasterna hyllar terminalfönster och kommandorader medans Windows entusiaster gillar gui-baserade prylar. Nåt sånt i alla fall.

Dock så började jag fundera. Jag kör idag Ubuntu 7.10 på min hem-pc och har fifflat till den rätt så bra, till stor del med hjälp av detta forum. Blev väldigt nöjd när sambon godkände installationen som likvärdig den vi har i WinXP (Office, MSN, Hotmail, Facebook och Betapet  :) )

Jobbar dagligen med M$ produkter i olika former och är i princip nöjd med det (inte Vista då... ::)) förutom de ganska så hutlösa priser för åtminstone en hel del av deras produkter.

Nu till mina funderingar, och jag vet att det oftast inte är svart eller vitt på hur man löser saker och ting:
(behöver inga supertekniska förklaringar utan mer generellt, ja det går/går inte och är lätt/medel/krångligt i terminal/gui och kanske en lämplig länk till dokumentation om det hela eller liknande)

Scenariot är Ubuntu Server för centrala servrar och Ubuntu Desktop för användar-pc. Antalet användare är ca 7-8000 och antalet pc är ca 2000 (ja, jag jobbar med det scenariot i verkligheten, fast med Windows på server och klient).

1. Hur hanterar man användare kontomässigt (Grupper/kontor/profiler osv)?
2. Hur hanterar man användare inställningsmässigt (Programmenyer/nerlåsning/mjukvaruinställningar/utseende osv)?
3. Hur hanterar man distribution av mjukvaror baserat på t.ex grupper?
4. Hur hanterar man distribution av OS till datorerna?
5. Fjärrstyrning av datorerna?
6. Central lagring av gemensam data samt personlig data?
7. Quota på ovanstående?
8. Hur hanterar man lokala skrivare?
9. Hur hanterar man nätverksskrivare (skrivarserver?) och rättigheter på dessa?
10. Osv, jag antar att ni förstår scenariot

Mja, många frågor blir det och kanske ingen kan/har lust att svara på dem, även om min erfarenhet säger annat!

Jag kanske är helt ute och cyklar och ska hitta svar på mina frågor i ett annat forum om någon annan Linuxdist. Upplys mig gärna i sådana fall.

Nu väntar jag med spänning på svar...

/P
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Hantering av nätverk

Inlägg av Barre »

Som vanligt när det gäller linux så finns det många sätt att lösa olika behov, och du som kund väljer givetvis den som passar dig och dina behov bäst ;)
stevex skrev: 1. Hur hanterar man användare kontomässigt (Grupper/kontor/profiler osv)?
Här skulle jag välja någon form av LDAP server för hantering av konto och profilhantering.
Red Hat Directory Server
Novell eDirectory
OpenLDAP
stevex skrev: 2. Hur hanterar man användare inställningsmässigt (Programmenyer/nerlåsning/mjukvaruinställningar/utseende osv)?
ZENworks
Red Hat Network

stevex skrev: 3. Hur hanterar man distribution av mjukvaror baserat på t.ex grupper?
ZENworks
Red Hat Network
stevex skrev: 4. Hur hanterar man distribution av OS till datorerna?
ZENworks
Red Hat Network
stevex skrev: 5. Fjärrstyrning av datorerna?
OpenSSH
VNC
FreeNX
stevex skrev: 6. Central lagring av gemensam data samt personlig data?
NFS
stevex skrev: 7. Quota på ovanstående?
ext3 filsystem har quota implementerat i kernel, så det är bara att montera filsystemet med parametern usrquota och/eller grpquota
stevex skrev: 8. Hur hanterar man lokala skrivare?
CUPS
stevex skrev: 9. Hur hanterar man nätverksskrivare (skrivarserver?) och rättigheter på dessa?
CUPS
stevex skrev: 10. Osv, jag antar att ni förstår scenariot
Glöm inte hur kraftigt scripting är och att du kan göra allt ovanstående med egna script om du har ork/lust/tid ;)
Det var en stor lista du har, och jag har snabbt sammanställt några svar ialla fall, jag hoppas jag hinner komplitera med ytterligare förslag och att andra fyller på...
Barre
Kontakt:

SV: Hantering av nätverk

Inlägg av Barre »

höll på att glömma.. om du vill behålla ditt active directory (vilket är klokt om de flesta datorerna är windows datorer) så kan du använda Active directory för det mesta med hjälp av t.ex Direct Control

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"