Datorn bootar inte windows eller ubuntu

ToniBlixt

Datorn bootar inte windows eller ubuntu

Inlägg av ToniBlixt »

Ja, vad börjar man med, "hjälp!" :)

Kort beskrivning:
Jag har bara lyckats boota en av mina två ubuntuprojekt. Den som inte bootar stannar vid grub med felkod 21 5 och 15 tror jag det var. Det enda jag verkar kunna starta är ubuntu med livecd'n.

Mitt problem är att jag bara lyckats installera ubuntu på en av mina två datorer. Jag är med ny på allt vad ubuntu/linux/grub o allt heter, men jag har inget emot att försöka lära mig.

Den det fungerar på:

Den ena av dem har en hårddisk, som innan bestod av windows.
Sen en vecka tillbaka har den nu ubuntu, och inget annat.
(Jag installerade med guidad partitonerarsak och datorn funkar prima med allt vad heter nätverk, internet och filåtkomst fram och tillbaka med windowsnätverk på både trådlöst och trådat.)

Den andra datorn har jag använt windows på tills i förrgår, då jag tänkte konverteras likadant som med den första datorn.

Den andra datorn som jag har strul med är en delldator med sin raid0 kvar, med tre partitioner.
Problemet är med den andra datorn som består av 4 diskar, som i bios sitter såhär;

1 160 sata raid 0
2 250 sata
3 160 sata raid 0
4 500 sata

(Raidkontrollnamn som står när man bootar datorn, innan grub/ntloader/skiva etc laddas; intel application accelerator raid option rom 4.0.0.6211)
(Moderkort Intel 925 Express)

Det är en delldator med disk 1 och 3 kvar i  raid0, (med tre partitioner.)

Disk 1 och 3 (RAID0):

FAT          (dell                  <1gb)
NTFS        (c:\ i windows  ~310gb)
unknown    (dell                  ~3gb)

Disk 2:

NTFS        (d:\ i windows ~230 gb)
SWAP      (ubuntuförsök      4 gb)
EXT3        (ubuntuförsök    16 gb)

Disk 4:

NTFS        (e:\ i windows  500 gb)

Beskrivning:
Jag körde liveskivan o installerade med manuellt vald partition som jag i förväg hade partitionerat loss 20 gb från disk 2 via partition magic i windows.
Ubuntuinstallern är smidig, så inte så mycket att beskriva där, jag valde att installera grub i slutet av installern (ändrade inte disk för att installera på, standard är nog (hd0)) innan man bekräftar allt man valt.

Installern gick fint och ja startade om datorn, då fastnar datorn vid grub steg 1.5 med felmeddelande 21 och kan inte komma vidare.

Googlade meddelande 21:
21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.

Därifrån har jag inte kommit in i något operativsystem förutom ubuntu via livecd.

Jag har försökt att fixa det trots att jag egentligen inte kan något om bootloaders ingående. Men jag har googlat och läst i ett par dygn nu.

Jag är inte säker, men jag personligen tror att det har med raiden att göra, så jag har provat att inaktivera alla diskar utom 250 i bios. men konstigt nog så ser jag diskarna i ubuntu's gparted som är på livecdn. Däremot så visas de två raiddiskarna på 160 vardera som -två- diskar i gparted, och då är det förståeligt att det inte dyker upp som en mountningsbar volym.

Vad jag förstår av diskarnas beteende så stödjer inte livecdns ubuntu min raid, direkt iallafall.
Men kan jag inte på något annat sätt få datorn att boota ifrån 250disken enbart? så att jag kan komma in i ubuntu och där ifrån kanske senare installera raid drivrutiner eller liknande så jag kan komma åt ntfs volymen på raid0?

Jag har installerat om ubuntu mer än 10 gånger på 250gigaren, men jag kan inte grub så bra så jag har inte full koll på hur man konfigurerar det.
Ni som läser det här kanske vet vad jag gör för fel, eller hur jag kan felsöka ytterligare?

Så jag vill att det ska bli är:
Dualboot windows ubuntu, utan att förstöra raiden. (Då jag har filer på raiden jag vill ha kvar.)

Jag är kär i linux/ubuntu för övrigt och ska gifta mig med apt-get och allt annat bra. Så är jätteglad om jag får hjälp med min 'relation' till ubuntu så det fungerar för mig :)

Skriv alla idéer ni har.
Tack jättemycket, på förhand ToniBlixt
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Datorn bootar inte windows eller ubuntu

Inlägg av vulfgar »

Hej ToniBlixt och välkommen till ubuntu-se!  :)

Jag har ingen erfarenhet av raid, men du borde kunna välja vilken hårddisk du vill boota ifrån i BIOS.  Har du testat att ställa in att den ska boota från 250GB-disken? Det kan ju inte skada dina raid-diskar i alla fall.

Jag vet inte hur grub kan sköta att starta windows i raid, men i så fall kanske du måste ändra startdisk i BIOS varje gång du startar vill byta operativsystem. Förhoppningsvis får du bättre svar av någon som är insatt i just den biten.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ToniBlixt

SV: Datorn bootar inte windows eller ubuntu

Inlägg av ToniBlixt »

Tjena igen, jag lyckades få igång ubuntu med grub, jag kopplade bort alla andra hårddiskar fysiskt i datorn.
Jag har 250gigaren som första bootdisken i bios, men det har inte hjälpt innan, jag tror att grub har installat sig på raid eller annan disk innan. Varför vet jag inte. Men nu kan jag iallafall boota ubuntu även med de andra diskarna inkopplade.

Däremot har jag inte kollat något på hur jag kan nå raidvolymen från ubuntu, så det är mitt nästa projekt.

Jag nöjer mig med att kunna nå filerna på raiddisken från ubuntu, så kan windowsinstallen kvitta.
Jag har inte heller sett något om raid o grub, ja har googlat en hel del, på det mesta om mitt problem, men inte hittat någon direkt lösning än.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"