Microsoft anmält till Konkurrensverket

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Microsoft anmält till Konkurrensverket

Inlägg av CryingFreeman »

japp. Det är ju ingen brådska med riksrevisionsverket. Det är nästan bättre att det kommer med ett tags mellanrum så att frågan hålls levande. ;)

Jag ser att det är någon från KKV som varit inne och läst i min blogg idag i alla fall, så jag antar att de läser mina synpunkter. Länken till min blogg stod ju trots allt längst ner. :D 
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ruskigt bra skrivet, CF!  :D
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Tihi tihi, den här gamla trasan...?  :-[  :-[  :-[  ;D

Tack. :)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Svaret:
Hej Mathias!

De synpunkter och kommentarer du för fram förändrar inte verkets tidigare gjorda bedömning angående behovet av att närmare utreda berörd marknad. F�r din information finns en nedkortad version av mitt f_rra svar till dig tillgängligt på verkets hemsida under "Frågor och svar".

Med vänlig hälsning

A K
http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx

Så nu finns vi med på Konkurrensverkets hemsida. Det kan hända att de tröttnade lite på mig. ;)

Jag funderar på att svara med hur man kan ställa om sin teckenkodning för att köra Unicode. ;)
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Haha, då behöver vi ju bara hänvisa dit när vi anmäler dem till JO och RRV ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bra jobbat hittills!

Nu kör vi det här en vända till. Anmäl SIBA i Gävle och Bosses Cykel- och datoraffär i Sveg för otillbörligt samarbete med Microsoft. Se till att skicka kopia till pressen och se till att konkurrensverket får diariet fyllt. Framför allt gäller det att visa att det finns många som inte tycker att det är okej som det är.

Konkurrensverket verkar ju mest låta saker vara som de är för att de tror att det är så folk vill ha det. Låt oss ta ur dem den illusionen!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Frågan är om det går att få något större folkligt engagemang för den här frågan utan massiva utbildningsinsatser.. :)

Men lite lokala insändare går ju alltid att producera iofs. ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

CryingFreeman skrev: Frågan är om det går att få något större folkligt engagemang för den här frågan utan massiva utbildningsinsatser.. :)

Men lite lokala insändare går ju alltid att producera iofs. ;)
Om någon från Gävle anmäler en butik i Gävle är det garanterat en artikel i lokaltidningarna, kanske rent av en framsida och en löpsedel. Kan vi då få in att vi vill ha Ubuntu i stället för Windows - och varför, så har vi nått femtitusen pers eller någonting ditåt med vårt budskap.

Gör någon annan samma sak i Växjö och Umeå, så har vi fått ett större genomslag än om vi ägde IDG.

Det är inte frågan om insändare (även om det också kan vara en god idé) utan att ta sig in på nyhetsplats.

Utbildning, ja det behövs kanske:

1) Leta upp en butik där vanligt folk handlar datorer. Ta gärna med en kompis som vittne och "sekreterare".

2) Leta upp en trevlig dator enligt dina egna kriterier.

3) Fråga om den kan fås med Ubuntu i stället för Windows.

4) Fråga om de har någon annan modell som kan fås med Ubuntu

5) Fråga om de kan erbjuda en dator utan operativsystem

6) Fråga om de kan ge pengarna tillbaka för operativsystem och andra bundlade program

Om du får ja på någon av dina frågor, rekommendera den datorn och butiken här.

7) Får du nej på alla dina frågor, skriv ett enkelt brev till "Konkurrensverket 103 85 STOCKHOLM". Ja, just det ett vanligt brev i kuvert och med frimärke - det är säkrast så.

8<------------------------
                                                                                      Tröstlösahult 2007-11-22

Anmälan mot Datorbutiken på Chipsvägen 15 i Västrahelvete
=============================================

Jag besökte 2007-11-21 Datorbutiken AB på Chipsvägen 15 i Västrahelvete och försökte köpa en dator HP XYZ 2110 med Ubuntu i stället för Windows. Jag föredrar Ubuntu för att .... (dina egna argument) Butiken kunde inte leverera den datorn med Ubuntu, inte heller kunde de leverera någon annan datormodell med detta operativsystem. Det gick inte heller att köpa en dator utan OS eller att såsom microsofts slutanvändaravtal föreskriver få tillbaks pengarna för en ej utnyttjad Windowslicens.

Jag vill att Konsumentverket att utreder om Datorbutiken, HP eller Microsoft bryter mot konkurrenslagen genom att utestänga konkurrerande operativsystem från marknaden.

Med Vänlig Hälsning

Namnunderskrift

Riktigt Namn
Din gata 12
123 45 Västrahelvete

Telefon: 012 345678
          070 987654
-------------------------------------------------------------------------->8

Det här brevet skickar du till konkurrensverket. En kopia skickar du till var och en av lokaltidningarna, lokalradion och regionalteve tillsammans med ett PRESSMEDDELANDE

==============
PRESSMEDDELANDE
==============

För publicering tidigast 2007-11-23

Linuxentusiast anmäler Datorbutiken för monopolfasoner
=========================================

Linuxanvändaren Riktigt Namn anmälde igår Datorbutiken för att man tvingas betala för program som man inte tänker använda.

- Det här är en skandal, Konkurrensverket måste agera, säger Riktigt Namn. Jag besökte butiken och (berätta vidare om vad som hände)

Riktigt Namn föredrar Ubuntu som han anser vara (argumentera vidare)

- Jag tycker Ubuntu är mycket bättre och vägrar att betala för Windows för att (fyll på här)

Fyll på en eller två A4 om Ubuntu och om Microsofts monopol, samt några personliga rader om ditt datorintresse. Nämn gärna ubuntu-se.

Skriv namn, e-postadress och mobilnummer och försök hålla dig tillgänglig för intervjuer och fotografbesök.

Skriv inte precis som jag gjorde. Fyll i mer och använd egna ord. Det är inte meningen att konkurrensverket ska få det så enkelt så att de ska behandla hundratals likalydande anmälningar. De ska tvingas att ta ställning till hundratals anmälningar som är OLIKA...

Posta era anmälningar och pressmeddelanden här. Posta länkar till artiklarna, så kan vi lära oss vad som funkar bättre och sämre. Kolla upp konkurrensverkets diarium och se till att anmälan kommit in. Är du osäler, ring upp deras växel, fråga efter registrator och fråga efter diarienumret. Posta diarienumret här.

Nu tar vi dem!
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"